ZZW30 Bracing

Alles over de ZZW30. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de ZZW30.

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

ZZW30 Bracing

Bericht door Sherwin »

Mede MR2-rijders!

Ik ben opzoek naar bracing voor de ZZW30.
Ik wil namelijk mijn chassis wat steviger hebben, daarna ga ik namelijk een D2 schroefset halen.

Ik heb al gekeken naar de breastplate van Corky.
@Green, had jij die niet onder je MR2 zitten, zoja wat vind je ervan en heb je hem ooit vergeleken met een H-brace? Aangezien ze beide tegelijk kunnen?

Corky's Breastplate(credits 2 Green):
Afbeelding

H - brace:
Afbeelding

ik ga denk ik een stabilisatorstang voor tussen de twee voorste veerpoten en eenje voor bij mn motorkruis halen.

Dit of vergelijkbaar:
Afbeelding
Afbeelding


En voor achterin zag ik dit op ebay staan.
Heeft iemand hier nog ervaring mee of nog wat van gehoord, alle input is welkom!
Afbeelding

Omdat het om een cabrio gaat, is het naar mijn mening erg handig op gelijk alles aan te pakken om zo de carrosserie toch wat stijver te krijgen. Ik wil eerst de bracing goed hebben voor ik een schroefset zal installeren.

good way of thinking, or not? Hebben jullie trouwens nog alternatieven voor deze plekken of tips?
Thanks!


groetjes,

Sherwin
Ex: 2ZZ-GE Powered MR2 Spyder, Civic EG4
Now: Nissan 200SX S13 & Celica GTi '89
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Klopt, ik heb er een Corky's breastplate onder zitten (de foto komt me ook bekend voor..;D ). Wordt algemeen gezien als de chassisversteviging met het meeste resultaat voor het minste geld. Zit er natuurlijk al heel lang onder, maar ik kan me herinneren dat de spyder nog scherper ging sturen.

Verdere bracing heb ik er verder niet onder (wel over gedacht, maar nooit gedaan). Achter een Corky's RSTB (maar die geeft niet veel verschil).

Voor een Tanabe FSTB gehad, maar dat vond ik niet lekker rijden, en ik was niet tevreden over de pasvorm (de gaten zijn te groot in vergelijking met de tapeinden waar ze op komen).
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Afbeelding

Corky's RSTB



Afbeelding

Tanabe FSTB
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

thanks! mooie pics ook man!
ik zat zelf te denken, voor achter kan ik zelf ook iets fabriceren dat i.c.m. het motorkruis werkt?

en wat reed er niet zo fijn dan? bedoel je het sturen of de stijfheid?
Ex: 2ZZ-GE Powered MR2 Spyder, Civic EG4
Now: Nissan 200SX S13 & Celica GTi '89
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Voor wat ik me ervan herinneren, ging hij nog scherper insturen, en vond ik het in combinatie met de stuurbekrachtiging niet meer lekker rijden.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Surferdude
Berichten: 7723
Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Surferdude »

En ook ten koste van de banden neem ik aan?
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Hoe bedoel je ?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
phuncz
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 256
Lid geworden op: 04 mar 2010, 17:18

Bericht door phuncz »

Was die Corky's breastplate een 10-minute job, of is er meer nodig dan boutjes los, dingetje plaatsen, boutjes terug ? Ik overweeg zoiets wel, ik ken iemand met een brug maar heb geen goesting om half de auto af te breken daarvoor :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

10 minute job, 6 bouten los, oude (dunne) plaatjes los, breastplate er op, bouten vast.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
MMaddict
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1867
Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
Type MR2: AW11

Bericht door MMaddict »

Een recht hoek met een diagonaal kruis is veel stijver als een H-brace,

In dit geval zijn de H-brace en de Breastplate lastig te vergelijken omdat ze andere afmetingen en bevestigings punten/ plaats hebben.

Waarom neem je ze niet allebei?

Hoe groter de te overbrugge afstand hoe meer wring/torsie krachten er bij komen kijken..

Verder Heeft het vooral ook met materiaal en wanddikte te maken.... Als je standaard koolstof staal vergelijkt met standaard aluminium dan is in verhouding staal 2 maal zo zwaar maar wel 3 maal zo sterk als alu!

Die U brace in de ebay link doet in principe het zelfde als de strutbar boven op je veerpoten, het verminderd de rol, door die U brace te monteren maak je de rechthoek compleet waardoor je nog meer stijfheid krijgt, het vereist alleen wel gelijk een stuk meer rijkwaliteiten want een beetje rol verbloemt stuur foutjes e.d. dus hoe minder rol achter hoe sneller je achterstevoren staat bij een foutje....
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

MMaddict schreef:Een recht hoek met een diagonaal kruis is veel stijver als een H-brace,

In dit geval zijn de H-brace en de Breastplate lastig te vergelijken omdat ze andere afmetingen en bevestigings punten/ plaats hebben.

Waarom neem je ze niet allebei?

Hoe groter de te overbrugge afstand hoe meer wring/torsie krachten er bij komen kijken..

Verder Heeft het vooral ook met materiaal en wanddikte te maken.... Als je standaard koolstof staal vergelijkt met standaard aluminium dan is in verhouding staal 2 maal zo zwaar maar wel 3 maal zo sterk als alu!

Die U brace in de ebay link doet in principe het zelfde als de strutbar boven op je veerpoten, het verminderd de rol, door die U brace te monteren maak je de rechthoek compleet waardoor je nog meer stijfheid krijgt, het vereist alleen wel gelijk een stuk meer rijkwaliteiten want een beetje rol verbloemt stuur foutjes e.d. dus hoe minder rol achter hoe sneller je achterstevoren staat bij een foutje....
Dat is ook de bedoeling! ik wil sowieso de Corky's breastplate en de H - brace zit ik nog over te dubben, Als ik geen veerpoot stabilisatie doe, ga ik die Hbrace wel doen, anders niet...

En hij moet inderdaad aan de achterkant een stuk stijver worden, ik wil dat de achterkant wat steviger aanvoelt. Bij lange bochten icm hoge snelheid voel je al snel dat de achterkant wat minder stabiel word, de voorkant zit redelijk goed. Dit is volgens mij logisch te verklaren omdat het gewicht van de motor achter zit::)

Ik denk dat ik eerst de Breastplate en de U brace eronder zet en dan ga ik zelf denk ik experimenteren met de veerpootstangen, als ik van die halve maantjes kan krijgen die passen is de stang zo gemaakt etc. dit doe ik vooral omdat ik het een leuk project vind hoor.

een ander ideetje dat ik had (en ook al is uitgewerkt)
is ipv een H brace, een stang tussen de twee punten van de twee voorste verstevigingen.
de witte stang die je hier ziet, ik zat naar de standaard verbindingen te kijken en dit leek me wel een mooie optie. Na wat research zag ik dat hij icm met deze brace ook gebruikt word!
Afbeelding
Ex: 2ZZ-GE Powered MR2 Spyder, Civic EG4
Now: Nissan 200SX S13 & Celica GTi '89
Gebruikersavatar
MMaddict
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1867
Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
Type MR2: AW11

Bericht door MMaddict »

wat dacht je van een kruis in de H-brace lassen :D (kan niet goed zien of dat iets in de weg zou zitten)

Ik ken de zzw30 nauwelijks dus zie niet zo goed/ kan niet zo goed inbeelden wat die braces in de laatste foto zouden doen... mis diepte...
Gebruikersavatar
erikmr
Berichten: 4425
Lid geworden op: 21 dec 2006, 23:16
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door erikmr »

8) heb de TRD,s uit amerika laten komen
AfbeeldingAfbeelding

DUDERSTADT 2022 28 07 tot 31 07
Gebruikersavatar
Mr2-wouter
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2824
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:22
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Mr2-wouter »

Ik heb nog 2 h-braces liggen voor de zzw30. 60 euro per stuk, zijn nieuw :)
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

I'll keep that in mind! Thanks!
Ik moet sowieso even wachten op mn loon, heb je wellicht een pic voor me?

Of andere braces liggen/kan je ze leveren?

Ik weet niet of een gekruisd H brace voor veel stevigheid zal zorgen?
Ivm de corky's zou t toch al goed zitten?
Ex: 2ZZ-GE Powered MR2 Spyder, Civic EG4
Now: Nissan 200SX S13 & Celica GTi '89
Gebruikersavatar
Mr2-wouter
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2824
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:22
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Mr2-wouter »

Maak van de week wel even een foto. Komen can CHE af.

Braces en strutcars zat van Cusco. Aluminium en wellicht nog carbon. Als het dan nog niet stijf genoeg is, heb ik nog wel een paar rolkooien ;)
Gebruikersavatar
MMaddict
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1867
Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
Type MR2: AW11

Bericht door MMaddict »

Sherwin schreef:I'll keep that in mind! Thanks!
Ik moet sowieso even wachten op mn loon, heb je wellicht een pic voor me?

Of andere braces liggen/kan je ze leveren?

Ik weet niet of een gekruisd H brace voor veel stevigheid zal zorgen?
Ivm de corky's zou t toch al goed zitten?

Je gaat er sowieso zonder dat kruis al heel veel op vooruit, maar corkys helpt op een andere plek he.
Don't shoot the messenger!
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

http://www.corkyandcompany.net/

Corky heeft een behoorlijk breed aanbod aan bracingsets...

Die Midship Member Brace ziet er wel scary uit zeg! =P hahaha
Afbeelding

dan heb je de breastplate ook niet meer nodig, die zit er namelijk al in verwerkt.
Afbeelding

en daarnaast deze dan(Rear Member Brace):
Afbeelding

en dan heb je nog dit geval, maar dat lijkt me iets wat onhandig als je de brace van hierboven neemt...
Afbeelding

Het kost alleen wel wat als je alles koopt...

je ziet ook dat corky de h brace met een kruis heeft, dus gewoon een h brace halen in NL en er dan een kruis in lassen!
(Front Member Brace)
Afbeelding

wordt dus sparen voor het leven! =D
Ex: 2ZZ-GE Powered MR2 Spyder, Civic EG4
Now: Nissan 200SX S13 & Celica GTi '89
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Plus dat vroeger verzenden uit de VS nog wel te betalen was. De RSTB was qua verzending nog te doen. Ik denk twee jaar geleden nog voor iets gevraagd en toen was het 5 x zoveel.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie