Tikkend geluid uit de motor (waarschijnlijk drijfstang lager op krukas)

Alles over de ZZW30. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de ZZW30.

Moderator: Pieten

Kokkie MR2
Knop gevonden hoor !
Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw hier en dacht "laat ik gelijk maar eens een probleem voorleggen" :huh:

Uit de motor van mij ZZW30 uit 2000 (130.000 km) komt een tikkend geluid wat volgens de garage waarschijnlijk door een drijfstang lager wordt veroorzaakt.

Ik ga binnenkort met de auto op de brug om te kijken of dit zo is en of het door het vervangen van het lager opgelost kan worden. :knuts

Graag hoor ik van jullie of dit een bekend probleem is en zo ja wat ik kan verwachten en wat het eventueel veroorzaakt heeft.

Alvast bedankt! :dux-blij_thumb-up:
El Butre
Type MR2: AW11
Welkom hier! Vwb je blok: kapot drijfstanglager an sich is geen bekend probleem. Echter: de 1ZZs van voor 2003 hebben wel een probleem dat uiteindelijk kan leiden tot een kapot drijfstanglager. Google ff op 1Zz in combinatie met oval bore syndrome, of specifiek voor de ZZW30 op precat failure.

Niet gezegd dat jouw blok daar last van heeft, maar het is een zwakke plek van de 1ZZ. Wat je zou kunnen checken voor je de brug op gaat: gebruikt je blok (veel) olie? Heb je het originele uitlaatspruitstuk nog? Zo ja, draai de lambda-sondes daar eens uit en kijk of je pre-cats er nog zitten en intact zijn.
Kokkie MR2
Knop gevonden hoor !
Hallo El Butre,

Is het bij oval bore syndrome niet zo dat hij dan echt extreem olie verbruikt en ook erg rookt (uit de uitlaat)?
Green Goblin
Klopt, maar dat zie je niet vanuit de auto, dan moet je er wel achter rijden.
Remmel
Zere vingers van het typen..
Het vreemde bij het "oval bore syndrome" is dat je de MR2 niet echt ziet kwalmen.
Heb het ook gehad (het werd een nieuwe motorblok...) maar hij verbruikt alleen olie bij hoge toeren en dan verbrandt het gewoon mee dus weinig blauwe rook.
Bij hoge toeren houden de zuiger- en schraapveren de olie niet in het carter en komt het in de verbrandingsruimte.
Je merkt het wel aan de extra zwarte binnenkant van de eindpijp en de zwarte aanslag rondom diezelfde eindpijp.

Kan dus een dure reparatie worden...
Kokkie MR2
Knop gevonden hoor !
Ik heb de lagers van de drijfstangen op de krukas vervangen. Nu is het tikken weg. Ik ben nu zo'n 1500km verder en alles lijkt goed en dus opgelost.

Image

Hier kun je goed zien tot hoe ver de motor open is geweest; al met al viel het reuze mee.

Image

Nu hopen dat het probleem van de beschadigde lagers niet werd veroorzaakt door iets groters waardoor ik eventueel later toch een grotere reparatie moet doen. Maar tot op heden lijkt het goed.

Ik houd jullie op de hoogte mocht het toch mis gaan!
Post Reply