Falende distributiekettingspanner?

Alles over de ZZW30. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de ZZW30.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
bergo68
Knop gevonden hoor !
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 nov 2015, 21:15
Type MR2: ZZW30
Locatie: Goor

Falende distributiekettingspanner?

Bericht door bergo68 »

Is de spanner van de distributieketting een kwetsbaar ding in het 1ZZ-FE blok? Ik heb m'n MR2 sinds november en ik heb begin maart de olie en het filter vervangen. Ik zie in de oudere facturen dat eerder 15w40 olie is gebruikt en ik heb er nu 5w30 volsynthetisch in, zoals het hoort volgens mij. Nu hoor ik sinds de wissel de distributieketting iets ratelen als de motor goed warm is en stationair draait. Niet als ie koud is en er zijn ook geen foutmeldingen. Het rammelt niet ernstig, maar het zint me niet en dus komt er woensdag een nieuwe spanner binnen bij de Hengelose dealer. Vervangen kan van buitenaf dus stelt niet veel voor. Is dit een bekend fenomeen, iemand dezelfde ervaring?
Gebruikersavatar
Spyder S.C.01
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 82
Lid geworden op: 09 dec 2012, 11:57

Re: Falende distributiekettingspanner?

Bericht door Spyder S.C.01 »

Van welk jaar is jou zzw30 en hoeveel km heeft het blok gelopen? Is de distributie kant van het blok recent open geweest?
Ik heb nog geen berichten voorbij zien komen van een falende kettingspanner.. Maar eentje moet de eerste zijn.
Bart.O
Zere vingers van het typen..
Berichten: 750
Lid geworden op: 12 feb 2013, 15:20
Type MR2: SW20/21/22

Re: Falende distributiekettingspanner?

Bericht door Bart.O »

Als er iets mis is bij een distributieketting/spanner, is dat meestal alleen eerst koud te merken. Dan is er geen oliedruk (durf niet zeker te zeggen of deze op oliedruk werkt) en dan gaat deze/de ketting eerst ratelen totdat er oliedruk is.
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Re: Falende distributiekettingspanner?

Bericht door El Butre »

1ZZ-spanner werkt vzv ik heb kunnen zien niet op oliedruk maar met een veer. Defecte spanner is geen bekend euvel, maar dat zegt natuurlijk niks over die van jou.

Ga je zelf vervangen? officieel moet het kleppendeksel er af om het haakje van de spanner los te maken, volgens de experts kan het ook door een slinger aan de krukas te geven, maar daar loop je een klein risico dat je ketting verspringt. Ik ga binnenkort de spanner van mijn 2zz vervangen maar heb gepland daarbij het kleppendeksel ff los te maken.
Bart.O
Zere vingers van het typen..
Berichten: 750
Lid geworden op: 12 feb 2013, 15:20
Type MR2: SW20/21/22

Re: Falende distributiekettingspanner?

Bericht door Bart.O »

Bij volkswagen zit er ook een veer in de spanner, maar die is alleen voor de voorspanning, om hem iets op druk te houden.
Weet niet hoe ze het bij toyota hebben bedacht, maar als het alleen met een veer is, moet het wel een sterke veer zijn.

succes iig, laat even weten hoe de spanner werkt als die vervangen is ;)
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Re: Falende distributiekettingspanner?

Bericht door El Butre »

Deze spanner heeft een nokje dat terugveren voorkomt. Je monteert dus de spanner met de drukpen zover mogelijk ingeveerd en vastgezet met een haakje, vervolgens maak je het haakje los en schiet de drukpen naar buiten tot op het punt dat de ketting gespannen is, en staat vervolgens in die stand vast. Ontstaat er speling op de ketting, dan kan ie verder uitschuiven, maar terug in principe niet. Spanner drukt tegen een lange geleider van kunststof, die evt beweging van de ketting opvangt.
bergo68
Knop gevonden hoor !
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 nov 2015, 21:15
Type MR2: ZZW30
Locatie: Goor

Re: Falende distributiekettingspanner?

Bericht door bergo68 »

Mijn auto is van april 2000 en heeft 126 dzd kilometers op de teller. Gezond blok hoor, nauwelijks olieverbruik en inmiddels zonder precats.
Ik lees op spyderchat dat t op zich niet uniek is. Het is inderdaad zo dat er een veer in de spanner zit, maar de oliedruk zorgt voor de spanning bij draaiende motor. In mijn geval ben ik bang voor wat vervuiling in de spanner waardoor hete dunne olie iets te weinig druk genereert. Vandaar waarschijnlijk de kleine rammel bij stationair en warm. Lees ook dat ze op zich niet stuk gaan, maar dat t vaak ligt aan vervuiling. Past in mijn plaatje, het stak de kop op na oliewissel met 5w30 (laatste jaren dikker spul gebruikt zie ik in de facturen).
Maar we gaan t zien, want ik heb m zojuist vervangen. Het deel kost 58 euro en montage was simpel. Moertjes los, ding eruit, nieuw ingeoliet erin met t haakje erop. Toen een kleine draai aan de krukaspoelie en een klikje verraadde dat de spanner los schoot. Loopt mooi, straks maar eens warm rijden. Meld me weer, dank....
bergo68
Knop gevonden hoor !
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 nov 2015, 21:15
Type MR2: ZZW30
Locatie: Goor

Re: Falende distributiekettingspanner?

Bericht door bergo68 »

Helaas, toch geen spannerprobleem, het geluidje is er nog precies zo. Maar ben er wel achter dat het in de mulririemrollers zit. Als ik bij draaiende motor de riem ontspan is het weg. Waarom heb ik dat nou niet eerder gedaan?
Gebruikersavatar
jaapio
Zere vingers van het typen..
Berichten: 869
Lid geworden op: 26 apr 2013, 06:53

Re: Falende distributiekettingspanner?

Bericht door jaapio »

Oh.... soms kan het handig zijn een topic een beetje door te lezen .....heb dus het zelfde gehad....

viewtopic.php?f=13&t=18090&start=20

Gelukkig probleem opgelost... :dux-blij_thumb-up:
bergo68
Knop gevonden hoor !
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 nov 2015, 21:15
Type MR2: ZZW30
Locatie: Goor

Re: Falende distributiekettingspanner?

Bericht door bergo68 »

Helemaal gelezen Jaapio. Petje af, je hebt een prachtige auto, knap stukje werk. Net zo mooi rood als de mijne trouwens..:) Heb er weer een flinke bult inspiratie bij!
Gebruikersavatar
jaapio
Zere vingers van het typen..
Berichten: 869
Lid geworden op: 26 apr 2013, 06:53

Re: Falende distributiekettingspanner?

Bericht door jaapio »

:dux-blij_thumb-up: :dux-blij_thumb-up: :dux-blij_thumb-up:
Plaats reactie