Speling op schakelpook

Alles over de ZZW30. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de ZZW30.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Randy
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 27 sep 2022, 15:38
Type MR2: ZZW30

Speling op schakelpook

Bericht door Randy »

Eerste bericht op het forum hier, maar het heeft me al veel kunnen helpen met wat andere probleempjes. Helaas niet met het grootste (en gelukkig één van de weinige) irritatiepunt van mijn MR2.

De MR2 schakelt nu al een tijdje niet lekker. Mijn inziens wordt dit (o.a.) veroorzaakt door redelijke speling op de schakelpook. Sommige versnellingen zijn soms lastig in te schakelen en moet ik hem een bepaalde kant in duwen om in een versnelling te gaan (meestal 1e en 2e versnelling). Nu hoopte ik eigenlijk dat ik de schakelkabels afstelbaar waren want op beide kabels zitten dezelfde speling, maar ik heb op dit en andere (ook engelse) fora niets over kunnen lezen. Weet iemand of dit überhaupt mogelijk is bij een MR2 ZZW30 en zo ja, hoe?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Gebruikersavatar
erikmr
Berichten: 4424
Lid geworden op: 21 dec 2006, 23:16
Type MR2: AW11
Contacteer:

Re: Speling op schakelpook

Bericht door erikmr »

8) heb je ook naar de aansluiting op de bak gekeken
vaak gaan de busjes vast zitten waar de kabel aan zit deze moet je dan weer ff gangbaar maken
Randy
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 27 sep 2022, 15:38
Type MR2: ZZW30

Re: Speling op schakelpook

Bericht door Randy »

Bedankt voor je reactie, zaterdag ga ik er naar kijken en laat het dan wel weten of het verholpen is.
Randy
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 27 sep 2022, 15:38
Type MR2: ZZW30

Re: Speling op schakelpook

Bericht door Randy »

Ik heb afgelopen zaterdag gekeken en het leek mij dat er twee punten speling kunnen zitten. Ofwel bij de overbrenging van een schakelstang naar het begin van de schakelkabel dichtbij de pook, ofwel dat is het gevolg van de speling bij de overbrenging naar de versnellingsbak. Ik ben van plan de verbinding tussen de schakelstangen los te maken en te kijken of de speling er nog op zit. Aan de hand daarvan kan ik wel beslissen waar ik verder moet kijken. Heeft iemand een idee hoe deze verbinding losgemaakt kan worden?

Daarnaast vroeg ik me af of een MR2 van fabrieks af aan speling gehad heeft of dat dit een gevolg is van slijtage?
Gebruikersavatar
De achterbank
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 162
Lid geworden op: 11 okt 2008, 18:01

Re: Speling op schakelpook

Bericht door De achterbank »

kijk ook even naar de gear linkage bussen. (daar waar de schakelkabels aan de gearselector op de bak worden vastgemaakt) Deze bussen worden met de tijd ovaal en daardoor krijg je een slap/ruim gevoel in de pook. Absoluut een aanrader om te vervangen mochten de originele er nog in ziten.

https://mr2-ben.co.uk/products/678
Randy
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 27 sep 2022, 15:38
Type MR2: ZZW30

Re: Speling op schakelpook

Bericht door Randy »

Bedankt voor jullie reacties. Vorige week zaterdag heb de schakelbussen van het schakelhuis en schakelkabelbussen naar de bak vervangen en ik kan jullie vertellen dat het al een stuk strakker schakelt. Vooral de schakelbussen van het schakelhuis zijn echt een aanrader. Deze heb ik vervangen van rubberen bussen naar ijzeren bussen. Er blijft een kleine speling zitten van minder dan een centimeter, maar deze vind ik voor nu verwaarloosbaar. Bij het vervangen van de koppeling ga ik daar eens verder naar kijken. Ik zet hieronder nog even de linkjes naar de producten die ik heb gekocht. Als je een strakker schakelde MR2 wilt hebben, geef deze producten eens een kans. Installatie is eenvoudig.

Schakelbussen van het schakelhuis: https://www.rideround.nl/product/mwr-sc ... 6834e7a283
Schakelbussen schakelkabel op bak: https://www.rideround.nl/product/speed- ... 6834e7a283
Gebruikersavatar
De achterbank
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 162
Lid geworden op: 11 okt 2008, 18:01

Re: Speling op schakelpook

Bericht door De achterbank »

:dux-blij_thumb-up:

Mooi dat het gevoel verbeterd is!
Plaats reactie