2VZ-FE project
Moderator: Pieten
-
Danny0677
Blok op de motorsteun zetten... Ik had uiteraard afg. zaterdag niet de juiste bouten om dat te kunnen doen. Dus gisteren even bij Fabory langsgeweest.

-
Danny0677
Mmm, laatste foto's zijn niet echt scherp... Heb ze ook niet zelf gemaakt:-/ En bedankt voor de succeswensingen, hoop zelf ook dat het lukt haha.
Zondag eens beginnen met het uit elkaar schroeven van het blok zodat het bewerkt en gereviseerd kan worden. Iemand enig idee of het handig is sterkere krukas en drijfstang lagers te gebruiken bij toerentallen van 8000?
gr,
Danny
Zondag eens beginnen met het uit elkaar schroeven van het blok zodat het bewerkt en gereviseerd kan worden. Iemand enig idee of het handig is sterkere krukas en drijfstang lagers te gebruiken bij toerentallen van 8000?
gr,
Danny
-
Danny0677
@Tilma, bedoel je om de cilinderkoppen op zn plek te houden?
Hier nog wat foto's:
Toerenteller gaat dus bij 6750 in het rood... Dacht 7K maar had niet goed gekeken blijkbaar.

inlaat spruitstuk is er inmiddels af. Alles gelabelled en ongeveer 28 foto's geschoten.... Kan ik alles wellicht weer netjes terugkrijgen! Blok heeft volgens de teller 160K gelopen maar het zweet uit alle kieren in de klepdeksels.

Van de week de rest proberen los te krijgen!
gr,
Danny
Hier nog wat foto's:
Toerenteller gaat dus bij 6750 in het rood... Dacht 7K maar had niet goed gekeken blijkbaar.

inlaat spruitstuk is er inmiddels af. Alles gelabelled en ongeveer 28 foto's geschoten.... Kan ik alles wellicht weer netjes terugkrijgen! Blok heeft volgens de teller 160K gelopen maar het zweet uit alle kieren in de klepdeksels.

Van de week de rest proberen los te krijgen!
gr,
Danny
-
jeroentje
Mooi project!! Ik heb gisteren toevallig 20m3 getegeld achter het huis zodat ik een mooie plek heb voor mn mr2, en er de komende 12 maanden lekker aan kan knutselen. Ik ga ook voor de V6 maar dan nog een turbo erbij
(( nee auto is geen daily driver
))
Ik ga deze thread dus mooi volgen en wens je veel suc6!
Ik ga deze thread dus mooi volgen en wens je veel suc6!
- tilma800
- Zere vingers van het typen..
- Type MR2: AW11
Ik bedoel de bouten van de drijfstanglagers zelf. Maar vraag het ff na op het http://www.mr2board.com, ik zag dat je daar ook al lid bent. Zij weten wat er nodig is om een V6 veilig een hoog toerental te kunnen laten draaien.Danny0677 wrote:@Tilma, bedoel je om de cilinderkoppen op zn plek te houden?
De kop bouten zijn vooral bij hogere drukken (turbo e.d.) belangrijker. ook schijnen de koppakkingen niet echt bestand te zijn tegen hogere drukken.
-
Danny0677
@tilma: ok, ik zal dat eens nagaan dan. Maar of ze op mr2board echt weten hoe die motoren meer toeren moeten maken? Ik heb er nog geen enkele gezien namelijk. Op alle 3VZ/1MZ dyno's die ik heb gezien valt het koppel en vermogen bij 6300 toeren in duigen. Volgens Toysrme zou het de kleplift zijn wat volgens hem minstens 12mm zou moeten zijn (dat halen de standaard nokken dus nooit, 10mm gaat net denk ik!). Denk zelf dat er mss nog wat andere dingen een rol spelen want dat koppel zakt zo snel in... Dus vandaar dat ik uiteindelijk ook ITB's wil met een flink luchthuis eromheen zodat ik gewoon een MAF of evt de originele AFM kan gebruiken en uitlaatspruitstukken die op 6000TPM staan afgesteld. Maar dat is stage 2.
@Jeroen: ja mét turbo is nog leuker. Ikzelf sla het even over uit gebrek aan ervaring met... tja... alles eigenlijk haha. Heb je al eens een N/A motor van turbo voorzien? Zou graag bij je afkijken wat ik moet doen tegen de tijd dat stage 3 gaat beginnen. En ik oefen het eerst ff op mn cordobatje 1.6 die ik morgen op mn naam krijg.
Joshma, als je dit mocht lezen: de originele MR2 steunen zijn waarschijnlijk te lang. De afstand tussen dynamo poelie en mount is rond de 20cm. Ook past de 3SGE bak niet direct op de gaten in mn blok. Zal heea moeten uitboren en opnieuw tappen. Ben benieuwd hoe de E153 bak eruitziet. Kun je mss een foto van de binnenkant van de belhousing plaatsen? Er is volgens mij ook verschil tussen de <93 en >92 E153 bakken.
Oh en nog wat foto's: heb inmiddels de klepdeksels eraf en nog wat ander grut:

@Jeroen: ja mét turbo is nog leuker. Ikzelf sla het even over uit gebrek aan ervaring met... tja... alles eigenlijk haha. Heb je al eens een N/A motor van turbo voorzien? Zou graag bij je afkijken wat ik moet doen tegen de tijd dat stage 3 gaat beginnen. En ik oefen het eerst ff op mn cordobatje 1.6 die ik morgen op mn naam krijg.
Joshma, als je dit mocht lezen: de originele MR2 steunen zijn waarschijnlijk te lang. De afstand tussen dynamo poelie en mount is rond de 20cm. Ook past de 3SGE bak niet direct op de gaten in mn blok. Zal heea moeten uitboren en opnieuw tappen. Ben benieuwd hoe de E153 bak eruitziet. Kun je mss een foto van de binnenkant van de belhousing plaatsen? Er is volgens mij ook verschil tussen de <93 en >92 E153 bakken.
Oh en nog wat foto's: heb inmiddels de klepdeksels eraf en nog wat ander grut:

-
Danny0677

Haha, dit is echt lachen om te doen! Moet nu alleen de poelies van de dynamo en stuurbekrachting eraf halen (althans, de wielen dan). Iemand een goede aanpak hiervoor in gedachten? De hele krukas draait mee namelijk (logisch natuurlijk). En ook de bougies moeten er uit.
gr,
Danny
-
Danny0677
@Fermr2: Nou, het is volgens mij minder "fysiek" werk dan wat jij allemaal hebt gedaan. Hele auto uit elkaar en in elkaar zou ik niet zomaar kunnen zonder een hoop onderdelen over te houden;D
- Mr2-wouter
- Zere vingers van het typen..
- Type MR2: AW11
Jij bent ook pas in de fase uit elkaar halen 
Danny0677 wrote:
Haha, dit is echt lachen om te doen! Moet nu alleen de poelies van de dynamo en stuurbekrachting eraf halen (althans, de wielen dan). Iemand een goede aanpak hiervoor in gedachten? De hele krukas draait mee namelijk (logisch natuurlijk). En ook de bougies moeten er uit.
hej kun je niet een paar bougie stops gebruiken?? (schroef je in het gat waardat de bougies normaal in gaan en dat blokeren de zuigers. en dus blokkeerd dat ook de kruk as en dan draai je hem zo los.
ow nee kut het is een 4 takt... dit gaat alleen bij 2 takt (denk aan brommertjes) of wel?? nu twijfel ik....
is er niet een bepaald soort sleutel die je op de poelies o.i.d. zetten om hem tegen te houden, was vroeger ook bij het los maken van een koppeling van een brommer (druk en trekveertjes aanpassen
) daar had je ook een apparte sleutel voor.
is er niet een bepaald soort sleutel die je op de poelies o.i.d. zetten om hem tegen te houden, was vroeger ook bij het los maken van een koppeling van een brommer (druk en trekveertjes aanpassen
-
siep wokkel
wat in de bougiegaten stoppen wil wel.. maar of het goed is?
ik zou het met een luchtsleutel doen.
ik zou het met een luchtsleutel doen.
-
Danny0677
Nou ja, zuiger horen natuurlijk vrij hard te zijn dus de kans op beschadiging is minimaal. Daarbij wil ik toch kijken of ik gesmeede zuigers kan laten maken! Maarrr, ik heb nu een stuk hoekprofiel genomen, daar gaten in geboord zodat het aan de vliegwielkant kan worden gemonteerd. En het hoekprofiel wordt geblokkeerd door de motorbok. Werkt perfect, alleen zit die moer zo verdomd goed vast dat ik m echt niet loskrijg haha. Nou ja, ervaring leert dat als iets niet loskomt, het een dag later wél loskomt dus vanaaf nog maar ff kijken of het nu wél lukt dan.
Heb inmiddels de uitlaatspruitstukken, dynamo, bougies en brandstofrail er ook uit. Uitlaatpoorten kunnen een flink stuk groter worden gemaakt heb ik al gezien. Nog geen foto's gemaakt maar die komen snel! Bougies hadden een lekker koffiekleurtje met hier en daar wat grijze plekjes. Blok is dus echt wel goed!
gr,
D.
Heb inmiddels de uitlaatspruitstukken, dynamo, bougies en brandstofrail er ook uit. Uitlaatpoorten kunnen een flink stuk groter worden gemaakt heb ik al gezien. Nog geen foto's gemaakt maar die komen snel! Bougies hadden een lekker koffiekleurtje met hier en daar wat grijze plekjes. Blok is dus echt wel goed!
gr,
D.
-
Danny0677
Nieuwe foto's:
Prachtig hoe Toyota alles markeert... Op tijd zal geen probleem zijn bij het opbouwen straks:

Heb het intake manifold, verdelerkap, en nog wat andere pijpjes voor de olie er nu ook af:

Bout van de dynamo pulley is er ook al af, kreeg alleen de pulley zelf er nog niet af:

1 van de inlaat poorten. Deze zijn groter dan de uitlaatpoorten. Valt dus wel wat te porten en polishen!

Nou tandriem er zo snel mogelijk vanaf, nokkenassen eraf en dan kunnen de cilinderkoppen er eindelijk af. Ben benieuwd hoe de zuigers eruit zien!
gr,
Danny
Prachtig hoe Toyota alles markeert... Op tijd zal geen probleem zijn bij het opbouwen straks:

Heb het intake manifold, verdelerkap, en nog wat andere pijpjes voor de olie er nu ook af:

Bout van de dynamo pulley is er ook al af, kreeg alleen de pulley zelf er nog niet af:

1 van de inlaat poorten. Deze zijn groter dan de uitlaatpoorten. Valt dus wel wat te porten en polishen!

Nou tandriem er zo snel mogelijk vanaf, nokkenassen eraf en dan kunnen de cilinderkoppen er eindelijk af. Ben benieuwd hoe de zuigers eruit zien!
gr,
Danny
voor de pulley kun je pulley trekkers gebruiken, ik ben ook heel erg benieuwd.
je wilde gesmeede zuigers toepassen, (laten maken iig)
kun je niet het blok honen cq opboren en dan een setje overmaatse zuigers toepassen?? (is toch veel leuker) en als je dan toch bezig bent......
je wilde gesmeede zuigers toepassen, (laten maken iig)
kun je niet het blok honen cq opboren en dan een setje overmaatse zuigers toepassen?? (is toch veel leuker) en als je dan toch bezig bent......