Kans op schade door precat

Alles over de ZZW30. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de ZZW30.

Moderator: Pieten

Xhermes
Zere vingers van het typen..
Type MR2: AW11
Bracing zorgt ervoor dat het spruitstuk niet teveel gaat bewegen. Oftewel gewoon een steuntje die ervoor zorgt dat hij op zijn plek blijft. Geen idee wat het kost. Plaatselijke garage een steuntje erop lassen en die aan de auto bouten ofzo.
jobiflo
Whitespyder,

Wat ze in Amerika ook veel doen, lees ik, is je spruitstuk loshalen, het kermamiek uit de precats lepellen of met hoge druk eruit blazen, en weer terug plaatsen. Je bent een middagje bezig, want alle bouten zitten muurvast. De precats zullen geen schade meer aanrichten, en je gietijzeren spruitstuk lijkt mij onverwoesbaar. Ik bewaar mijn oude "header" wel, want zoals jou "linkje" laat lezen, kunnen ze welleens gaan scheuren als ze te heet worden.
Xhermes
Dat kan je inderdaad ook doen. Goedkoper en scheuren zullen ze niet snel doen.
multiballs
dammmn,
niet eens alleen gescheurde lassen,
maar ook nog eens de buis gewoon middendoor gescheurd,

zat vanavond op ebay te kijken,
maar waar kun je nu het verschil bekijken of je een verbeterde versie hebt?
Xhermes
De problemen zijn met een zogenaamde Che header. Er is ook nog een duurdere versie. De PPE versie.

http://store.monkeywrenchracing.com/ind ... kuqtvoblh0

Hier zie je ze op een rijtje.
whitespyder
Ik lul al aardig mee !
che header staat op ebay aangeboden voor 50 dollar, wel vreemd.
PPE header ziet er meteen beter uit ook, zouden er voor deze goedkopere alternatieven leverbaar zijn?
Vraag me af of er wel vermogenswinst behaald kan worden? sport spruitstuk niet nagenoeg t zelfde effect als verwijderen van de precat?
Xhermes
Geen idee. Weet niet wat de diameter is van het sportspruitstuk en de OEM. Verder lijkt het mij dat als je een sportspruitstuk ontwikkeld je ook kijkt naar de performance. Precieze cijfers heb ik ( nog ) niet.
multiballs
zag ook enkelen goedkoper,zelfs minder dan 50,
alleen extreme hoge shipping en handlings kosten...
Green Goblin
Ik meen me te kunnen herinneren op het duitse forum te hebben gelezen dat die che header niet zo best was.
whitespyder
Ik lul al aardig mee !
Afgelopen dinsdag bij de dealer geweest om toch eens na te vragen hoe het zit met garantie oorzaak enz.

Deze gaf al aan nog weleens spyders binnen te krijgen met dit probleem.
Hij had er zojuist een gerepareerd en de volgende stond al klaar. Hierbij werd compleet onderblok vervangen, bij een zelfs tot 3 keer toe??

Gek genoeg gaven zij niet zozeer de precat als oorzaak van het probleem, maar de zuigerveren, deze trekken ovaal? Dit door een warmteprobleem. De ene schijnt er wel en de ander minder problemen mee te hebben.Door het vervormen van zuigerveren kan op termijn de auto flink olie gaan verbruiken, wat vervolgens idd verstopping in de cat als gevolg kan hebben en dus flinke motorschade.
Van olie gebruik is bij mij absoluut geen sprake, dit verbaasde hen en gaven aan dat het dan bijna niet anders kan dat mijnes al een reparatie ondergaan had? en min of meer van geluk kan spreken? een geval bleek tot 3x toe een nieuw blok nodig te hebben. Problemen kwamen al voor van bijna nieuw af aan??Geen olie verbruik dus geen probleem dus ook geen reparatie/vervanging van cat.hierdoor zou ie ook niet door de apk komen vertelden ze me.
Raar verhaal allemaal. zou liever voorkomen dan genezen
Dus toyota nederland gebeld:
Deze gaven ook de zuigerveren de schuld maar gaven aan dat schade gevallen pas optreden als de auto meer dan 150000km heeft gelopen.
Modellen vanaf 2002 verbeterd maar ook niet vrijgesteld voor dit probleem.

Sta in dubio de cat uit het spruitstuk te halen.welliswaar volgens toyota totaal niet nodig totdat je misschien olie zou gaan verbruiken.
de speciale dop om de labda sensor los te halen kost 40 euro ex
iemand dit zo liggen omg rdam? een kleine check via het gat van de sensor is misschien handig.
Henri
Ik lul al aardig mee !
Hallo,

Ik heb mijn CHE spruitstuk en uitlaat binnen, zien er prima uit. Woensdag gaan ze erin, ben benieuwd. Gebruik nog (bijna) geen olie zou dus op tijd moeten zijn.

CHE heeft in het verleden een paar gescheurde spruitstukken vervangen onder garantie. Het probleem is dat je geen goed beeld kan krijgen omtrend de hoeveelheid problemen omdat diegene die een probleem heeft gehad het hele internet volkotst met horrorverhalen en je van diegenen zonder problemen niets leest. We zien wel. Heb nu 165000 km gereden met 1 versnellingsbak revisie bij 140000 km (speedshift)

vrgr

Henri
MRobbert
Ook ik heb nog steeds geen olieverbruik en de spyder wordt in de vakantie's in de bergen echt niet ontzien. Tussen de beurten door hoef ik geen olie bij te vullen.

Km-stand ongeveer 80.000; spyder uit 2001.

gr. Robbert
Henri
Ik lul al aardig mee !
Als ik de peilstok mag gloven en tussen min en max is 1 liter, dan verstook ik een halve liter per 15000 km. Dus ik ga ervan uit dat de pre-cats nog in orde zijn. Ik rijd ongeveer 25000 km per jaar en ik wil zeker nog 5 jaar met deze spider doen dus heb ik maar besloten de pre-cats + uitlaat te vervangen. Na 5 jaar wil ik een LF-A;D

Henri
whitespyder
Ik lul al aardig mee !
Misschien valt het inderdaad wel mee met die che spruitstukken. ze adviseren wel de bevestiging regelmatig te controleren.
Henri heb je naast spruitstuk nu ook die che einddemper dan? dat is dan toch dat model met 2 uiteinden in het midden?
Henri
Ik lul al aardig mee !
Hoi, ja dat is 'em, en dan de lotus style met twee bussen. Ben erg benieuwd, ga hem niet zelf monteren. Misschien geeft het problemen, misschien niet. We zien wel. Als ie eronder zit, probeer ik wel wat foto's en ervaringen te posten.

vrgr

Henri
whitespyder
Ik lul al aardig mee !
Ziet er in ieder geval heel cool uit. Kan wel aardig wat decibels gaan produceren. Hoop dat je m passend krijgt is geloof ik lastig hem langs de cat te krijgen. Denk ook dat je iets uit de kunststof onder beschermplaat moet halen waar ie doorheen moet.
kijk anders even op de link voor meer hierover in engels mr2 forum:
http://www.mr2roc.org/phpBB3/viewtopic. ... in#p268384
Succes
ps mijn cat is eruit, zat alleen maar aan een zijde van de 2 uiteinden in het spruitstuk wel bijna hele dag nodig gehad ivm afbreken van boutjes
Henri
Ik lul al aardig mee !
Hoi vrienden,

Ik zit te wachten op mijn auto, kan elk moment afgeleverd worden door de T-dealer (werkelijk de beste T-dealer in het land, gevestigd te Tiel).
Ze hebben mij gebeld dat de header er in zit, maar dat de uitlaat niet past op de Cat en dat ze de oude terugzetten.
Ik heb in de tussentijd op internet een oplossing gezocht en MWR een boze mail gestuurd. Zoals het er nu uitziet past de uitlaat als een ring wordt gebruikt van Volkswagen, die ik ondertussen besteld heb, (EUR 33,00 in de U.S. USD 8,95: je wordt hier gen**id waar je bij staat). Ik morgen een afspraak maken voor het ontbrekende deel...

Keep you posted!

vrgr
Henri
Henri
Ik lul al aardig mee !
De pre-cats zijn heel!
Dus geen schade te verwachten.
De uitlaataansluiting was geen probleem, hij paste er gewoon niet in, liep vast op het chassis. Ga nog wat internetonderzoek doen en een afspraak maken voor het monteren van het laatste deel.
Ga nu een rondje rijden!

vrgr
Henri
multiballs
heb nog een vraag,
is het spruitstuk ook nog extra met beugels aan het blok bevestigd?
of hangt die alleen maar aan de bouten?
en zit de originele grote katalysator en wel weer tussen?

heb je ook foto's gemaakt?
whitespyder
Ik lul al aardig mee !
spruitstuk zit met 4 draadeinden in het blok, onder 3 draadeinden aan de hoofdcat en nog 2 bouten onder in het blok. Dus een garage brug eigenlijk wel vereiste, anders vrijwel niet te doen.
Onderstaand een foto van spruitstuk met daarin de keramiek precat.Image
Zoals te zien eigenlijk nog wel in goede staat, nog niet beschadigd.
Post Reply