The Elementz Mr2

Ligt je MR2 tot het laatste schroefje uit elkaar omdat hij heftig getuned wordt ? Of wordt je tweezitter volledig gerestaureerd voor de eeuwigheid ? Hier kun je je project delen met de andere leden...

Moderator: Pieten

bond
Zere vingers van het typen..
Type MR2: AW11
Ziet er weer netjes uit.
BlackMR2
ziet er weer keurig uit,

ook erg netjes gedaan met de spoiler, complimenten
Kimr2tje
jammer dat de spoiler en nog niet op zat op speed:P
maar de gaatjes in de klep waren erg hip hoor;)

resultaat mag er zijn!
tweakmaster
jij was dat dus met die spoilerloze maar niet gatenloze mr2 :P
Brum
Ziet er goed uit, leuk gedaan met de spoiler.
The Elementz
Ik lul al aardig mee !
tweakmaster wrote:jij was dat dus met die spoilerloze maar niet gatenloze mr2 :P
Beetje late reactie, maar dat was ik idd.

Vandaag de functie inklapbare spiegels werkend gemaakt. Kabelboom was gister al gemaakt, stekkers aansluiten en een nieuwe kabel moeten trekken wegens een breuk. Ik zal hierover een DIY maken als ik tijd over heb.

Aangezien ik toch bezig was heb ik meteen de shortshifter geïnstalleerd. Wat schakelt dat heerlijk zeg.

GreetZ
The Elementz
Ik lul al aardig mee !
Ik had gehoopt dit topic wat langer dicht te laten. Zes maanden nadat de MR2 was opgelapt, kwam er geratel uit mijn blok. Dit laten controleren en bleek dat een krukaslagerschaal kapot was. Het advies was om een nieuwe motor erin te plaatsen.
Ik had net mijn nieuwe baan, waar ik met mijn mr2 naar toe ging. Helaas heb ik daar niet lang van kunnen genieten :(.
In mijn zoektocht naar een motorblok ben ik bij Wouter terecht gekomen. Hij en mooi blok liggen en kon mij van alles leveren wat ik wilde. Zo kwam ik op een mooi swappakket ;D.

Helaas heb ik een hoop tijd verneukt door te wachten op onderdelen. Hier ben ik chagerijnig om geweest. Wouter gaf aan dat zijn dealer problemen had om de onderdelen te leveren. Uiteindelijk bij Wouter aangegeven dat ik deze onderdelen zelf ga bestellen. Eerst waren er nog problemen met de partnummer die ik van Wouter kreeg. Deze bleken niet te bestaan :huh:. Gelukkig bleek bij die dealer een medewerker te zijn die dezelfde swap heeft gedaan. Deze onderdelen besteld, gecontroleerd en goedgekeurd door de monteur. De lijst met onderdelen en partnummers heb ik gepost in onderdelnummer 2.0. Er zit alleen een paar typo's in :boos:. Die zal ik naar een gm sturen.

Helaas ben ik alleen nog bezig geweest om aanpassingen te doen aan de kabelboom. Had een camera meegenomen, maar de batterijen waren leeg :-/. Dus heb ik snel met de telefooncamera foto's gemaakt. Ik ben wel vergeten om de motoren te fotograferen. Verder was het vervelend warm om wat te doen pfffft.

Image
Image
Een mooie foto van een legeruimte die wordt opgevuld door een gen 3sgte. De left-kick-panel<->motor kabelboom heb ik echter al eruitgehaald.

Image
Hier heb ik de kabelboom van de left-kick-panel<->motor naast de nieuwe kabelboom gelegd. Links is de originele en de rechts is de gen3 kabelboom.

Image
Sta ik zelf eens op de foto :P die ik liever mijdt, hehe. Ik heb alle connectoren nagelopen en gemarkeerd voor aanpassingen. Aangezien de plekken die aanpast moest worden goed bereikbaar waren, heb ik besloten de boom tot in de cabine terug aangesloten. Dit ook in verband met de tijd.

Komende zaterdag wil al mijn achterlichten en degelijk werkend maken. Verder nog een aantal zaken doormeten om mijn een schema op te bouwen.
Ik zal de volgende keer meer :foto-ani: maken.

GreetZ
The Elementz
Ik lul al aardig mee !
Wegens vakantie en wat privé dingen kon ik vandaag weer aan de gang.

Vandaag met een bakkie thee om wakker te worden na 4 uurtjes slaap. Eenmaal aangekomen en spullen klaargezet. Ik begon bij de Left-kick-panel en daat zit een aansluiting van een stekker met 1 zwart-rode streep kabel. De Left-kick-panel heeft female connector net als de left-kickpanel<->kofferbak kabelboom van de Gen3. Deze connector moet je omwisselen. Deze heb ik netjes gesoldeerd en afgewerkt. Deze kabel zorgt namelijk voor de stroom in de zekeringskast van de motorruimte. Zonder dit zal er niet veel gebeuren.

Vervolgens heb ik alle stekker van de left-kickpanel<->kofferbak boom aangesloten. Een simpele test met mijn radio aan en uit zag ik dat de connector de juiste voltage had volgens de voltmeter. Deze aangesloten en werkte perfect. Tevens heb ik mijn antenna schoongemaakt, deze bleef namelijk hangen. Na de schoonmaak die weer gesmeerd ;D.

Nu wil de mijn achterlicht gaan aanpassen, maar ik heb besloten om het niet te doen. Mijn huidige achterlichten zijn '94+ en deze waren al aangepast naar een '91 stijl aansluiting toen ik deze kocht. Voor toen was dat perfect.
In de '91 set achterlichten zijn de achteruitrijlichten in de set verwerkt. Bij de '94 is hiervoor een aparte aansluiting op de gen 3 left-kickpanel<->kofferbak kabelboom. Aangezien ik dit zo orgineel mogelijk wil houden, ga ik op zoek gaan naar een nieuwe '94 set lichten.

Verder ontbrak in Gen3 left-kickpanel<->kofferbak kabelboom een aansluiting voor de deursensor. Volgens de informatie die ik heb verzameld zou dit ook moeten gelden voor de speaker. Hier heb ik niet naar gekeken, omdat de audio al anders is aangesloten door de vorige eigenaar. Ik ga hier wel naar kijken en corrigeren, mocht het niet netjes zijn aangesloten.
Voor de mensen die deze swap uitvoeren raad ik dan ook aan om de aansluitingen met stuk kabel eraan van de deursensor en speaker extra erbij te vragen. Als je een halfcut hebt moet dit geen probleem zijn. Zelf heb ik de motor en kabelboom overgenomen en moet ik nu de aansluitingen van de speaker en deursensor gaan zoeken.

Verder kom ik het onderdeel Noise Filter (Part #90980-05179) tegen. Deze heb ik niet in mijn en vraag me af waar deze voor dient (als ik de naam lees, heb ik wel een idee). Iemand die mij hier toelichting kan geven.

Tot slot heb ik de defogger doorgemeten en het derde remlicht. Deze reageerde beide naar behoren. Hierbij is een zekering stuk gegaan, maar ik had niet meer tijd om dat nog uit te zoeken. Mijn broeder had vandaag kort tijd.

Volgende week de brandstofpomp vervangen en de motor weer opbouwen.

Greetz
Surferdude
Goed bezig! Succes!
Ricardos
Ik heb even je projectje doorgelezen.
Je hebt wel een beetje pech gehad zeg, maar als de motor er in zit ben je toch wel klaar voor de komende 10 jaar ;)
Je komt uit spakenburg toch? Als hij klaar is doen we een rondje :D
DC-R
Ik lul al aardig mee !
Leuk projectje als ik het zo zie. dat is wel een droom project voor mij.
heb wel een fototje voor je gevonden van die noise relay en weet dat het alleen bij een turbo zit voor de rest geen idee ;)

Image
The Elementz
Ik lul al aardig mee !
@Ricardos
Ik heb zeker wat minder leuke zaken meegemaakt met de MR2. Als ik klaar ben, hoop ik ook de komende 10 jaar weer vooruit te kunnen :D. Ik heb de MR2 wel helemaal weer opgelapt :D, daar kan ik dan de vruchten van pakken.
Ik kom uit Spakenburg inderdaad. Dat ritje hou je tegoed van me ;).

@DC-R
Je weet net zoveel als ik hiervan :P.
DC-R
Ik lul al aardig mee !
ik denk dat ik em gevonden heb kan hem niet op andere schemas vinden alleen op deze hij staat onderaan rechts naast de injectoren. Het ziet er naaruit dat het zorgt voor een zuivere spanning op de injectoren.

hij zou links achter in de motor ruimte moeten zitten.
draadkleuren zwart/rood en witzwart(ground)

Image
hoop dat je er iets aan heb
The Elementz
Ik lul al aardig mee !
@DC-R
Daar ziet het er wel naar uit. Ik ga het verder uitzoeken. Hier kom ik nog op terug. In ieder geval bedankt voor je moeite :D.

GreetZ
The Elementz
Ik lul al aardig mee !
Na een tijdje geen tijd te hebben gehad kunnen mijn broeder en ik vandaag weer eens lekker aan de auto sleutelen. Helaas niet van het mooie weer kunnen genieten :(.

Image

Een foto van rechterkant (Passagierskant). Eerst dacht ik dat hiertussen de koolstoffilter (charcoal remover canister) tussen de brandstofleiding en motorblok, maar dit kan haast niet als de onderstaande afbeelding bekijkt.

Image

Als je hier de dubbele slangen boven de WD40 bus bekijkt, dan zie dat deze naar de linkerkant (bestuurderskant) toe gaan. Aan deze zijde hoort ook de koolstoffilter te hangen ipv rechts.
Om vandaag de motor te laten lopen, heb ik dit onderdeel gebypassed. Verder kwam ik tijdens het vervangen een slang van de tank tegen die dient als ontluching.

Image
Image

Foto's van de linkerkant en koolstoffilter. De koolstoffilter is ondersteboven gefotografeerd, maar in mijn hier in mijn beschrijving is de slang de bovenkant. De koolstoffilter hoort aan de linkerkant te hangen en dit heb ik ook bij andere MR2 gezien. De onderste aansluiting van de koolstoffilter komt van de tank af naar de koolstoffilter. De bovenste aansluiting is een slang is voor de ontluchting en hoeft niet worden aangesloten. Het liefst wel ergens onder de auto zodat de brandstoflucht niet in de motortuimte blijft hangen.

Bij Wouter zijn zag ik hier een stalen leiding lopen, deze ontbreekt bij mij echter. Mijn vermoeden gaat uit dat ik de koolstoffilter tussen de tank en einde van de ontluchtingsslang moet plaatsen. Tank (ontluchting) --> Koolstoffiler --> Ontluchtingsslang, anders lijkt het mij niet logisch. Ik ga hier nog even wat schema's voor controleren, moet nog wel even een goede zoeken helaas.

Image

Foto van de rechterkant.

Hierna hebben we tank laten zakken om de brandstofpomp te vervangen. Ik weet dat het verstandig was om dit te vervangen voordat je motor inhangd. Mijn broeder was eigenwijs en wilde dat later doen. Na vandaag snapt die ook meteen waarom ;D. Na wat pijn en moeite toch alles weer kunnen aansluiten. Helaas is het hitteschild iets krom geworden en hebben wij aardig wat wondjes opgelopen :boos:.

Nadat de brandstofpomp was gemonteerd, wat gepaard ging met wat scheldwoorden :P, heb ik alle aansluitingen nagelopen. Een paar stekkers waren verkeerd aangesloten en een stekker van de fuel pump relay heb ik ook kunnen aansluiten, deze zat goed verstopt. Toch heerlijk dat ik even bij Wouter's MR2 kon spieken ;D

Aangezien de brandstofpomp toch vaak een probleem opleverd, heb ik eerst gebruik gemaakt van de diagnostics. Bovenste foto rechtonderin met het open kapje. Met de welbekende paperclip methose B+ en FP verbonden om te kijken de brandstofpomp aanslaat. Echter hoorde ik helemaal niks en krijgt de motor dus ook geen brandstof.
Wij hebben de brandstofpomp direct op de accu gezet, uiteraard hebben wij deze gezekerd voor noodgevallen. Toen dit voor elkaar was, hoorde wij brandstofpomp werken :applaus-smiley:. Het contact opgedraaid en motor liep als een zonnetje. Welliswaar zonder uitlaat net iets on 1K toeren en deze liep perfect. Geen rare geluiden ;D.

Persoonlijk wil ik de brandstofpomp niet direct van mijn accu hebben aangesloten. Hierover zal ik nog wat nazoeken of anders even Joshma bellen ;D, die blijkt alles uit zijn hoofd kunnen vertellen.

Ik heb vandaag de dorpel lichtelijk gesloopt, maar ik kwam er optijd achter. Deze wordt aan het eind weer gefixt en gecorrigeerd. Nu is het plamuur gebarsten en dat wordt weer schuren, plamuren en opnieuw spuiten. Na dit was ik meteen wakker en chagerijnig, maar goed een nieuw punt voor later.

Komende week worden de volgende zaken nog uitgevoerd:
  • turbo voorremmen + hoofdremcilinder monteren
  • Alle vloeistoffen/olieën worden bijvullen.
  • De koppeling ontluchen. Dan kunnen we de mr2 de volgende rijdend verplaatsen ipv duwen :D.
Zelf ga ik nog even achter de volgende punten aan:
  • Koolstoffilter juiste plek en aansluiting, om het zeker te weten.
  • Goede rewire van de brandstofpomp ipv direct van de accu, indien mogelijk/verstandig is.
Ik hoop dit volgende week eventueel netjes te verwerken, als ik voldoende tijd heb om dit voor te bereiden. Helaas moet ik binnenkort wat zaken van mijn werk opleveren voor de klant en verwacht dat het lange dagen worden :(. Dit omdat ik eind september niet meer in dienst ben en in oktober een nieuwe werkgever heb ;D.

Aanstaande maandag een offerte opvragen bij Toyota Dealer voor:
  • Veerpoot links en rechts;
  • Lagerschaal links en rechts;
  • Achterlichtenkabelboom 94+ links en rechts;
  • Stabilisatiestangen achter links en rechts;
Deze lijst houd ik onder voorbehoud. Na de inspectie op maandag kan dit lijstje groter worden.

Tot slot is de Noise-filter om ruis uit je speakers te halen. Dit bleek geïnstalleerd te zijn in luxere MR2's. Weten ik dat ook weer.

Vandaag is een topdag. Nu moeten we gewoon zorgen dat we alles netjes wegwerken, repareren en schoonmaken. Dan kan ik weer eens mijn bankrekening zien groeien ::).

GreetZ
Ricardos
Wanneer denk je ongeveer klaar te zijn?
mr2PUNTfreak
Goed bezig geweest hoor!
The Elementz
Ik lul al aardig mee !
Ricardos wrote:Wanneer denk je ongeveer klaar te zijn?
Ik verwacht dat ik oktober weer met een lach de deur uit kan lopen. Deze maand kan ik 1 en miss 2 zaterdagen werken aan de mr2. Ben ook afhankelijk van wanneer de leverancier het kan leveren.

GreetZ
The Elementz
Ik lul al aardig mee !
Jammer genoeg ben ik de laatste tijd erg druk geweest voor mijn werk en geen tijd gehad om aan de Mr2 te werken.

Hier volgt een laatste update van de stand van zaken. De laatste keer hebben we een lijst opgesteld met onderdelen die moest worden besteld. Dit waren:
  1. Stabilisatiestangen achter L+R;
  2. Stabilisatiestangen voor L+R;
  3. Veerpoten voor L+R;
  4. Lagerschalen voor L+R.
De partnummers zal ik later posten onder onderdeelnummers. Deze zijn allemaal OEM toyota. Al deze onderdelen zijn gemonteerd. Eindelijk ben ik nu verlost van het irritanten tikgeluid af bij het sturen naar links, als het goed is. Ik moet het nog wel testen

De koolstoffilter is aangesloten en de motor loopt meteen een stuk beter. Alleen door het ontbreken van een uitlaat is het nog niet optimaal, maar dat is niet gek.

De remmen achter zijn gereviseerd. Deze zijn helemaal schoongemaakt, opnieuw ingevet en nieuwe ontluchtingsschroeven+dopjes. Deze werken nu helemaal soepel.

Een andere klusser dacht dat de ABS over kon worden gezet. Hij gaf wel aan dat de ABS-ring normaliter éénmalig kan worden gebruikt. Het demonteren van de ABS ring op de fusé ging zonder problemen. Echter we bij het monteren op de nieuwe fusé brak de ABS-ring.
In de tussentijd met Toyota gebeld en zij zoeken het uit of ik deze los kan bestellen. De reactie moet ik echter nog ontvangen.

Gelukkig kan ik komend weekend een deel de laatste punten aanpakken. De laaste punten zijn:
  1. Achterlichten;
  2. Downpipe met KAT opnieuw tappen;
  3. Uitlaat monteren;
  4. Remmen voor ontluchten na revisie;
  5. Remmen acher reviseren;
  6. ABS achterwielen installeren;
  7. Snelheidssensor;
  8. TReDdy motorkruizen plaatsen.
Elke keer liepen we tegen onverwacht dingen aan. Bout braken, onderdelen zaten muurvast. Voornamelijk heb ik nieuwe onderdelen besteld om van het gezeik af te zijn of omdat ze gewoon verrot waren. Nu heeft mijn Mr2 van onderen weer een super beurt gehad.

Tot slot zit ik met een paar vragen waar jullie me vast wel wat over kunnen vertellen.

Ik heb een nieuwe downpipe liggen, alleen durf ik het niet aan om zonder KAT de APK te doen. Wellicht dat iemand hier mij meer toelichting kan geven over de CO2 uitstoot. Auto's van voor 1993 zijn niet verplicht om een KAT te hebben, behalve als de codes K6, K9, U9, E2 vermeld staan. De handelsbenaming van mijn Mr2 op RDW is alleen MR, dus geen code en geen verplichting. Verder lees ik wisselende reactie of het wel of niet. Volgens mij is de maximale CO2 uitstoot 0,59. Wie kan mij hier een verlossend antwoord opgeven?

De mechanische snelheidssensor past niet van mijn 3sge 1991 past niet in JDM 3sgte 1994. Ik denk dat ik gewoon een andere snelheidssensor moet aanschaffen. Hebben jullie hier nog tips voor? Bij voorbaat dank voor je reactie.

GreetZ
darkEVO
met die sensor kan je wel wat doen. Ik herinner mij dat Joshma dit voor mij ook verwisseld had. Voor de rest ziet je project er goed uit. Ik vind het wel jammer dat je je blok niet even netjes hebt gespoten!

Succes!
Post Reply