2VZ-FE project

Ligt je MR2 tot het laatste schroefje uit elkaar omdat hij heftig getuned wordt ? Of wordt je tweezitter volledig gerestaureerd voor de eeuwigheid ? Hier kun je je project delen met de andere leden...

Moderator: Pieten

rmmr2
Zere vingers van het typen..
Type MR2: AW11
of eerst bewerken dan vlakken en dan naderhand nog even nabewerken (dan is de kans op beschadigingen ook kleiner);)
rmmr2
lukt het trouwens een beetje met de diesel??
Danny0677
Hey nou ik heb eigenlijk nog niet geprobeerd de boel eerst in te weken, maar zonder inweken is het een crime om de in en uitlaat poorten van roet te ontdoen....:-/ Gisteren 2 uur flink geborsteld maar het hielp maar weinig haha. Ik ga het ook nog ff met verdund zoutzuur proberen.

Het smeer ed komt er wél als een speer af.

gr,

Danny
Danny0677
Vandaag 3 uur zitten te schrobben. Het blijkt het makkelijkst om de poorten met verdund zoutzuur en een staalborsteltje te doen. Koperborsteltjes zijn net iets te zacht nog. Ik heb vrij grote borsteltjes gebruikt dus niet alles even makkelijk bereikbaar. Nadeel van zoutzuur is dat het niet direct in het vuil trekt maar met wat schrobben lukt het wel. Daarna alles met diesel uitgespoeld, want het roet wordt een beetje "smeer" achtig als het loskomt. Heb nog een stoomreinigertje geleend van een collega en daarmee alles nagespoten. En een aantal velletjes keukenrol om de boel droog te maken.

Redelijk tevreden. In elk geval goed genoeg om met de dremel aan de slag te gaan! Hier wat fototjes:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
rmmr2
ziet er netjes uit volgensmij of niet dan??? zou je verdund zoutzuur wel proberen? freet dat niet alsnog in het blok???
Danny0677
Hey, nou op de fles staat dat je het moet naspoelen dus ik neem aan dat dat ook voldoende is. Heb daarvoor flink wat diesel gebruikt en nog goed afgeblazen met de stoomreiniger. Het rook ook niet meer naar diesel dus ik denk dat het zoutzuur er dan ook wel vanaf is gespoeld. Maar ik zal het even in de gaten houden, als er opeens een gat inzit was zoutzuur niet handig om te gebruiken ;D.

Wel grappig spul trouwens hoor dat zoutzuur, als het inwerkt gaat het echt borrelen en roken. Heb je echt het idee dat er wat gebeurd;D
tilma800
Geen probleem dat zoutzuur.
rmmr2
ok, dat is dan ook weer duidelijk!! als je er maar het gewenste resultaat mee krijgt!!! en dan nu zeker polijsten!!!!;D
BST
Type MR2: SW20/21/22
Jaaahhh, polijsten! Als je hem er toch uit hebt liggen zou ik dat zeker doen! Dat ga je nooit meer doen zodra je de motor er in hebt hangen..
rmmr2
@bst: de binnenkant van het blok dan wel he... ;)
BST
Buitenkant kan je ook polijsten, ziet er als je het goed doet ook heel mooi uit ;)
rmmr2
ja klopt!! maar om hem dan zo te houden is een 2e...

dan zou ik eerder voor verchromen gaan dat heeft ook een hoog bling bling gehalte!!
BST
Tja, ook een verchroomd blok moet je bijhouden, net als een gepolijst.. het wordt toch altijd weer smerig na een tijdje (tenzij je alleen maar met mooi weer rijdt natuurlijk ;))
rmmr2
tjah als je iets niet regelmatig bijhoud dan wordt het smerig maar volgensmij is een verchromed blok minder onderhouds gevoellig dan een gepolijst (oxidatie)
Danny0677
Hey guys. Nou die cilinderkoppen polijsten zou erg mooi zijn ja, maar volgens mij is dat echt een klus waar je uren mee bezig bent. Denk wel dat het minder onderhoudsgevoelig zou zijn kwa vuil-> glad oppervlak blijft vuil niet zo makkelijk aan hangen natuurlijk! Maar ik wil het gewoon zo laten, alleen de klepdeksels rood spuiten denk ik.

Vervelend, maar ook beter, is dat ik nu thuiszit met keelontsteking. Doe dus 's middags nog wél wat dingetjes. Ben dinsdag bezig geweest met bowlblending en vandaag en gisteren met de valve guide bosses. De bosses zijn nog lang niet klaar, alleen een beetje globaal wat materiaal weggehaald. Moet nog worden gladgemaakt. De effort hiervoor valt best mee zolang je maar de juiste dremel bits gebruikt. Een frees is super voor de guidebosses, snij je het materiaal zo mee weg, slijpstenen zijn perfect voor het bowlblenden (zeker als de klepzittingen niet geheel in lijn met de bowl zijn). Schuurrollen kunnen het best worden gebruikt voor het gladmaken enzo anders slijten ze veel te snel en mag je je portomonaie flink opentrekken.

Hier wat foto's van de geblende bowls.

Image

Image

Op dit punt waren ze nog niet helemaal okay bij de shortside turn. Die zwarte strepen in de rechter inlaatpoort betekenen dat er nog een inkepingen zitten die weg moeten. Inmiddels al gebeurd natuurlijk maar op deze foto nog niet.

Image

Hier de guidebosses, ik moet nog meten hoe hoog je precies zijn zodat ze straks enigzins dezelfde vorm (en dus restrictie) hebben. En ze moetn nog netjes glad worden gemaakt. De frees is erg klein dus het is niet makkelijk om de vorm er netjes in te krijgen. Dat ga ik dus afwerken met een steen.

Image

Image

Vanaf de inlaat gezien

Image

En hier nog mooi het verschil met de originele boss (rechts). Heb op de rechterboss alvast een lijn aangebracht om het middenpunt van de boss wat makkelijker te kunnen onthouden.

Image

Bestede tijd valt enorm mee trouwens. Althans als je de juiste bits gebruikt. Guideboss kun je zo 2 uur mee bezig zijn met een steen, met een frees kost het een half uurtje. Bowlblending kost ongeveer 20 minuten per poort.

Hier nog de bits die ik tot nu toe heb gebruikt: van links naar rechts: frees, schuurrol (helemaal kaal nu), slijpsteen (had deze vorm al door andere werkzaamheden) en een wat kleinere steen. Heb ook nog een mini carbide steen gebruikt op de guidebosses maar dat schiet dus totaal niet op, frees werkt super!

Image

gr,

Danny
rmmr2
ben je niet bang dat je teveel weg freest??
BlackMR2
ben je niet bang dat je het blok straks niet meer in elkaar krijgt?
rmmr2
hej black mr2 zie post nummer 56 ;)
BlackMR2
het was post nummer 55 :lach:

maar goed, heb et over et hoofd gezien ;D :*(
rmmr2
ach.... ken gebeuren...
Post Reply