code 47 (biercode) en code 21

Alles over de SW20 turbo + V6. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20 turbo + V6.

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
ArjenMR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 238
Lid geworden op: 07 feb 2007, 22:00
Type MR2: AW11

code 47 (biercode) en code 21

Bericht door ArjenMR2 »

Hallo,

Ik heb in mijn mr2 een gen2 motor, met de ecu van een gen3.

Het probleem is:

Hij is (naar mijn idee) niet zo vlot als hij moet zijn. Onder in de toeren geen probleem, maar tussen de 4k en de 6k mis ik echt vermogen. Ook ruikt hij behoorlijk naar onverbrande benzine. Foutcodes uitlezen gaf code 21 en 47.

21 zou lambdasonde moeten zijn, en 47 zou volgens dit forum te weinig bier betekenen.

Ik heb een andere lambdasonde geprobeerd, maar het probleem veranderd niet.

Ik heb ook met de multimeter voltage gemeten zoals in het grote boek van sinterklaas staat. Hierbij zou het voltage minstens 8 keer in 10 seconden heen en weer moeten gaan. Dit doet die van mij ook.

Iemand een idee?
Afbeelding
Gebruikersavatar
MMaddict
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1867
Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
Type MR2: AW11

Bericht door MMaddict »

ArjenMR2 schreef:Hallo,

Ik heb in mijn mr2 een gen2 motor, met de ecu van een gen3.

Het probleem is:

Hij is (naar mijn idee) niet zo vlot als hij moet zijn. Onder in de toeren geen probleem, maar tussen de 4k en de 6k mis ik echt vermogen. Ook ruikt hij behoorlijk naar onverbrande benzine. Foutcodes uitlezen gaf code 21 en 47.

21 zou lambdasonde moeten zijn, en 47 zou volgens dit forum te weinig bier betekenen.

Ik heb een andere lambdasonde geprobeerd, maar het probleem veranderd niet.

Ik heb ook met de multimeter voltage gemeten zoals in het grote boek van sinterklaas staat. Hierbij zou het voltage minstens 8 keer in 10 seconden heen en weer moeten gaan. Dit doet die van mij ook.

Iemand een idee?
Zegt het grote boek niet Weerstand meten bij kamer temperatuur?

code 47 zou een ghost code zijn.

tractie controle code, denk dat je die niet hebt? ECU resetten en hij zou voorlopig weg moeten zijn.
Don't shoot the messenger!
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

ff je ecu resetten gappie.. ;).. foutcode blijft erin tot je reset

47 is idd een opvolgcode van 21... die 2 gaan altijd samen
Afbeelding
Gebruikersavatar
ArjenMR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 238
Lid geworden op: 07 feb 2007, 22:00
Type MR2: AW11

Bericht door ArjenMR2 »

Accu is er een dag af geweest, is de ecu dan niet gereset? Ook tussendoor heb ik de zekering eruit gehad, accupool eraf. Van alles geprobeerd, maar codes komen gelijk terug.
Afbeelding
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

dan is er een kabelbreuk of je huidige lambda is ook niet goed...

tweedehands?.. keer op de grond gestuiterd kan al genoeg zijn..
Afbeelding
Gebruikersavatar
ArjenMR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 238
Lid geworden op: 07 feb 2007, 22:00
Type MR2: AW11

Bericht door ArjenMR2 »

Ik heb vanaf de stekker van de lambda naar de stekker van de ecu doorgemeten, is gewoon goed. Voor de duidelijkheid: De storing komt na het "resetten" zonder te starten gelijk terug.

Kun je de lambdasonde op een andere manier testen?

edit: lambda was inderdaad gebruikt, maar heb er niet mee gegooid :P
Afbeelding
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

ArjenMR2 schreef:Ik heb vanaf de stekker van de lambda naar de stekker van de ecu doorgemeten, is gewoon goed. Voor de duidelijkheid: De storing komt na het "resetten" zonder te starten gelijk terug.

Kun je de lambdasonde op een andere manier testen?

edit: lambda was inderdaad gebruikt, maar heb er niet mee gegooid :P

jij misschien niet.. maar de vorige eigenaar..of de post..

als je ecu zegt dat ie stuk is.. dan is ie echt stuk..
Afbeelding
Gebruikersavatar
ArjenMR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 238
Lid geworden op: 07 feb 2007, 22:00
Type MR2: AW11

Bericht door ArjenMR2 »

Kan het ook zijn dat ik die foutcode krijg omdat ik geen voorverwarming op mijn lambda heb? Ik heb namelijk een 1-draads exemplaar.
Afbeelding
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

zat er eerst een 4 draads op dan?
Afbeelding
Gebruikersavatar
ArjenMR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 238
Lid geworden op: 07 feb 2007, 22:00
Type MR2: AW11

Bericht door ArjenMR2 »

Nee, 1-draads. Maar ik heb dus sinds kort een gen3 ecu op mijn gen2. Ik dacht misschien heeft die een 4- draads nodig.
Afbeelding
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

dat klopt.. gen3 ecu heeft een 4 draads nodig.., dat wordt kabels trekken..
Afbeelding
Gebruikersavatar
ArjenMR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 238
Lid geworden op: 07 feb 2007, 22:00
Type MR2: AW11

Bericht door ArjenMR2 »

Kan hij daardoor ook kut lopen, of is dat een ander probleem?

Toevallig heb ik een 4-draads lambda liggen. Zo'n ding heeft 4 draden (duh!). 2 zwarte een blauwe, en een witte. Ik kan in de schema's er niet achter komen welke waarvoor is. Weet jij dit toevallig?
Afbeelding
Gebruikersavatar
ArjenMR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 238
Lid geworden op: 07 feb 2007, 22:00
Type MR2: AW11

Bericht door ArjenMR2 »

Toch nog gevonden in de schema's, kan ik ff solderen en zo. :P
Afbeelding
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

geen flauw idee. moety je ff op de schema's kijken

ik weet dat de blauwe het signaal is naar de ecu pinout : Ox1
en de witte is een massa.. alleen dat gaat via de kabelboom
en de zwarte zijn heaters.. en iig 1 daarvan moet naar de ecu.. pinout HT1 of HT
Afbeelding
Gebruikersavatar
ArjenMR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 238
Lid geworden op: 07 feb 2007, 22:00
Type MR2: AW11

Bericht door ArjenMR2 »

4-draads lambda erin gesoldeerd, code 21 is weg. 47 blijft gewoon. Ook heb ik de ontsteking op 10 graden afgesteld, deze stond op 13-14 ongeveer.

Daarna een rondje rijden: Zo traag is hij nog nooit geweest :'( verder zoeken dus...
Afbeelding
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

47 is toch echt lambda.. dus of je soldeer kunsten kloppen niet of die lambda is niet goed..
Afbeelding
Gebruikersavatar
ArjenMR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 238
Lid geworden op: 07 feb 2007, 22:00
Type MR2: AW11

Bericht door ArjenMR2 »

volgens schema komt de blauwe op ox1, wit op massa, 1 zwarte op HT1 en de andere zwarte op +B, zo heb ik het aangesloten.

lambda stuk zou kunnen. Deze lambda diende als afdichtplug voor in mijn middenpijp, heb dus geen idee of deze goed is, maar het was te proberen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
TRD2000
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1154
Lid geworden op: 07 sep 2007, 19:46
Type MR2: AW11

Bericht door TRD2000 »

frankie-turbo schreef:47 is toch echt lambda.. dus of je soldeer kunsten kloppen niet of die lambda is niet goed..
47 heeft niets met de lambda te maken.
Groeten
TRD2000 (wim)
Afbeelding
Gebruikersavatar
MMaddict
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1867
Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
Type MR2: AW11

Bericht door MMaddict »

TRD2000 schreef:47 heeft niets met de lambda te maken.
Groeten
TRD2000 (wim)
Ghost code, maar Frankie denkt dat het een opvolg code is van de code 21.
Don't shoot the messenger!
Gebruikersavatar
ArjenMR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 238
Lid geworden op: 07 feb 2007, 22:00
Type MR2: AW11

Bericht door ArjenMR2 »

MMaddict schreef:Ghost code, maar Frankie denkt dat het een opvolg code is van de code 21.
21 is weg, 47 zit er nog steeds in. En hij is verschrikkelijk traag.
Afbeelding
Plaats reactie