Motor onrustig en rauw na wasbeurt

Alles over de SW20. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ArnoldH
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 jan 2012, 18:26
Type MR2: AW11

Motor onrustig en rauw na wasbeurt

Bericht door ArnoldH »

Ik heb zojuist mijn MR2 eens goed gewassen.
Daarbij heb ik niet alleen de buitenzijde gedaan, ook de randen van deuren en kleppen en de motor.

Nu heb ik de hele motor met een natte doek afgedaan, en daarna met draaiende motor licht af gespoeld met lage druk en weinig water.
Toen begon de motor na een paar tellen lichtjes te stotteren dus ben ik ermee opgehouden.
Na een paar tellen liep de motor weer helemaal goed.

Vervolgens de auto vanbuiten gewassen en daarna gaan droogrijden.
Toen deed de motor weer stotteren en soms licht inhouden, auto langs de weg gezet en opnieuw gestart, toen was het probleem verholpen.

Toen ik daarna de supemarkt weer uit kwam en de MR2 deed starten was het stotteren en inhouden weer terug. :huh:

Wat kan dit zijn? Heb ik iets los gehaald zonder het te weten of is er ergens water gekomen waar dat niet mag komen?

HELP!
Keep calm and believe in the Coolsingel.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ArnoldH
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 jan 2012, 18:26
Type MR2: AW11

Bericht door ArnoldH »

Ik ben erachter.
Bij 1 coil was water naar de bougie gelopen en daardoor had ik daar geen vonk. Met een schroevendraaier keukenpapier erin geduwd en eruit gehaald. Nu doet die het weer goed :D
Keep calm and believe in the Coolsingel.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 2505
Lid geworden op: 02 apr 2007, 23:05
Type MR2: AW11

Bericht door ROB-E »

Dus de les voor de volgende keer?
Nooit meer de motor met stromend water schoonmaken ;D
Ook niet met een stoom cleaner ;) Daarvan komt er vocht in je stekker aansluitingen komen. Na verloop van tijd komt daar oxidatie, en je krijgt de meest vreemde storingen.
Dat wil je niet ;)
Gewoon de zichtbare/makkelijk te berijken delen met schoonmaken met niet al te agressieve ontvetter/of wat anders op een poetsdoek. En verders niks.
Waar vet zit zit geen roest of oxidatie ;)
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Aanvulling, als je auto steeds uitgaat in de wasstraat, en je hebt bodemwassen in het programma zitten, controleer dan eens of je open luchtfilter niet vol water zit....::)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
MRspeed
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 aug 2011, 17:13
Type MR2: AW11

Bericht door MRspeed »

Vloeken in de kerk.... Wasstraat tssssk daar doen we niet aan met een mr2 ej...
Nadat je in afrika bent geweest weet je dat Alles kan gemaakt worden en nee is geen optie:mini:
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Ik zal je een geheim vertellen.....het is een auto.....:P
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

of gewoon eens nieuwe bougiekabels, verdelerkap en rotor kopen
een lopende motor moet je gewoon af kunnen spuiten, loopt hij daarna ruk dan zijn er 1 of meerdere onstekings delen versleten
vocht verlaagd de weerstand van de onsteking tussen de componenten en een massabron, daardoor kan deze doorvonken als bougiedoppen niet goed afsluiten op de kleppendeksel, of als de bougiekabels haarscheurtjes (uitgedroogd zijn) vertonen, of als de rubber onder de verdelerkap kapot/uitgedroogd/niet aanwezig is.. tevens vervormd de verdelerkap door de warmte in de loop der jaren en daardoor loopt er water in... en dat zorgt ervoor dat cilinder 2 en/of 4 niet onsteken..

laats ook na afwerken van de swap van anneke de motor schoon gespoten.. niets aan het handje, en zo doen wij dat met vrijwel alle motoren,
de olieboten die we binnen krijgen voor swapjes slaan meestal direct af als er water in de buurt van de motor komt.. omdat er teveel op dat onderhoudt bezuinigd word.. zo hebben we een aw11 staan met (goed) kapotte koppaking.. ik ging het koelsysteem doorspoelen omdat die vol met bruine pudding zat).. 1x de spuit erop en het ding sloeg af en was niet meer aan de praat te krijgen.., gelukkig komt er toch een ander torretje in ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Beetje kort door de bocht, je kunt een motor afspuiten met een tuinslang of met hoge druk. En in hoge druk heb je nog wel wat verschil. Spuit je met een Praxis-hd-reiniger met 50 bar of gebruik je een profi warmwater-reiniger met 200 bar.

Over het algemeen wordt er niet aangeraden om met de hogedrukspuit rechtstreeks op je ontstekingsdelen te spuiten.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

ben ik het mee eens.. maar je moet wel gewoon door een wasstraat kunnen, of gewoon simpel in een wasbox je motor af kunnen spuiten.. rechtstreeks op onstekings delen spuiten moet je idd nooit doen..
maar zoals bij de aw11 dat je boven de motor spuit.. nog niet eens direct op de motor en de motor slaat dan af en wil niet meer aan... dan ben je wel echt te laat.. moet wel zegge dat ik vandaag bij uitbouw van het oude blok diverse kabels tegenkwam die aan elkaar geknoopt en met tape ingewikkeld waren..
Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Dan is het wel heel erg.

En zoals gezegd, als het bodemwassen van de wasstraat je filter vol met water spuit, dan houdt het ook snel op (maar na een kwartiertje was hij meestal wel weer droog hoor...)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Dorifto Deuce
Zere vingers van het typen..
Berichten: 902
Lid geworden op: 27 dec 2006, 22:32
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Dorifto Deuce »

Ik heb nu een soort gelijk iets (geen reden om er een apart topic voor te openen denk ik). Heb de motorruimte zondag gewassen en verder die dag en maandag liep de auto prima. Vanochtend ook nog. Rij ik er net mee naar huis; geen vermogen, stotteren, inhouden, STINKEN (behoorlijk verbrande lucht, iedereen in de straat rook het toen ik thuis kwam) en bij stationair bijna uitvallen.

Heb nog niet geprobeert wat ArnoldH heeft gedaan maar ik heb zo'n idee dat mijn motor gewoon gaar is.. :/

Oh, en hij klonk als een.. uh.. Subaru..?
1994 Super White Toyota Celica GT Four WRC - ST205
Gebruikersavatar
ArnoldH
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 jan 2012, 18:26
Type MR2: AW11

Bericht door ArnoldH »

Maak er eens een filmpje van. Misschien weten we dan wat meer.
Keep calm and believe in the Coolsingel.
Afbeelding
Gebruikersavatar
flip
Berichten: 574
Lid geworden op: 11 feb 2009, 23:27
Type MR2: ZZW30

Bericht door flip »

Green Goblin schreef:Aanvulling, als je auto steeds uitgaat in de wasstraat, en je hebt bodemwassen in het programma zitten, controleer dan eens of je open luchtfilter niet vol water zit....::)
ook leuk als je motor dan waterslag maakt ::)
-koop nooit een rode bikini dan kan je eigenlijk het beste n witte kope net als met n auto-
-turbo`s are (stil) for people who can't build engines-
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Voor die tijd is hij wel uit hoor, hij loopt dan stationair, zo veel lucht zuigt hij op dat moment niet naar binnen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie