Versnellingsbak schakelt niet

Alles over de SW20 turbo + V6. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20 turbo + V6.

Moderator: Pieten

decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Versnellingsbak schakelt niet

Bericht door decipherer »

Ik heb een probleempje met een gen3 turbo die ik aan het swappen ben. De versnellingsbak die ik erbij gekregen heb (e153 met lsd dus) schakelt alleen van vrij naar de 3 en terug. Als ik aan de aandrijfas draai dan merk ik dat die erg zwaar loopt. Ongeacht of ik de koppeling ingedrukt heb of niet. Toen ik de gen2 swapte ging de versnellingsbak in het begin ook wat moeilijk, dat ging na een tijdje vanzelf beter. Maar deze schakelt totaal niet lijkt wel. Iemand goede ideeën?
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

hij mag zoiezo niet heel zwaar gaan.. een beetje weerstand wel, als de bak in zen vrij staat moet je gewoon met de wielen kunnen draaien met lichte weerstand

bovenop de bak in de verhoging waar je schakelas zit zit een grote bout (maat 24) als je die bout eruit draaid zie je dat er een geveerde kogel in zit.. als deze eruit gedraaid word en te vast terug gezet word blokkeerd je schakelas.
kijk dus even of deze niet te strak zit.. en of de geveerde kogel nog goed werkt.

verder kan ook je shakelas krom zijn, iemand zonder verstand kan best de motor/bak combinatie opgetilt hebben met een touw om de schakelas, en dan is deze 9/10 keer niet meer te gebruiken, in dat geval moet je de schakelas vervangen
Afbeelding
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

Bedankt voor je reactie! Zal zo eens even naar die bout kijken en de verkoper bellen.
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

De bout zoals je die beschrijft vind ik wel op de na bak, maar niet op de turbo bak. Daar zit wel een bout in die maat bovenop, maar er zit geen kogel met veer onder, er zit alleen een pennetje aan. Als ik in de bgb kijk zitten er wel 3 kogels die voor de markering van de versnellingen lijken te zorgen, maar daar valt zo te zien niets aan af te stellen zoals bij de na bak.
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

Nou.. Weet niet wat er aan de hand is geweest. Heb die bout bovenop een keer los en vast gedraaid, aan de achterkant een plugje los en vast gedraaid en nu doet 'ie een stuk meer.. Assen draaien nu ook veel lichter. Lijkt nog niet helemaal 100% maar heb er wel vertrouwen in dat het goed komt :)
Gebruikersavatar
MMaddict
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1867
Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
Type MR2: AW11

Bericht door MMaddict »

Gaat die 2gr dan eindelijk rijden op de korte termijn??? ;D
Don't shoot the messenger!
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

Er moet zoiezo een bout direct boven de schakelas zitten die een geveerde kogel heeft
Afbeelding
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

Als de schakelas degene is die naar buiten steekt (dus 33281c) dan zit daar volgens mij echt geen geveerde kogel op. Die zitten idd wel op de assen waar ook de schakelvorken aan zitten.

Afbeelding
33266a is wat ik eraf gedraaid heb, daar zit geen veer onder. Die andere 3 assen hebben wel zo'n veer met kogeltje.

Maar hoe dan ook heeft je suggestie er wel toe geleid dat het werkt, waarvoor dank :)

@MMaddict: dit gaat niet over de 2gr, ben een turbo aan het swappen in een andere auto die ik al een tijdje had staan met kapotte koppeling/koppakking.
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

33266a zit een veer met kogelkop in.. je komt geen losse veer met kogel tegen, die kogelkop valt in gaatjes die in je schakelas zitten, als deze te vast zit klemt de kogel als deze van het ene naar het andere gat klikt.. en schakeld hij dus niet/slecht
maar idd die moet dus wel fatsoenlijk afgesteld staan
Afbeelding
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

Wat je beschrijft is precies wat ik in de s54 bak tegenkwam. De bout in de e153 zat alleen maar een pen aan die in 33266c valt. Zal eens kijken of ik er morgen een fotootje van kan schieten.
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

Fotootje gemaakt. Links is wat ik uit de s54 bak gedraaid heb, rechts uit de e153.

Afbeelding
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

ok, nou ik heb even gekeken maar in mijn e153 zit de linkse.., maargoed ik heb een hybrid bak, een bak samengesteld uit meerdere bakken, dus daar moet je niet vanuit gaan

als het probleem opgelost is is het goed.. vind het alleen wel appart
Afbeelding
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

Vreemd dan, maar wel opgelost idd :)
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

Nou heb ik een paar keer gereden met die bak en valt me op dat die behoorlijk wat herrie maakt. In z'n 1 giert de bak behoorlijk, wordt in hogerer versnellingen wel minder maar ook op de snelweg lijkt het hoorbaar.
Als ik in z'n vrij de koppeling op laat komen komt er een zoemend geluidje achter me vandaan.
Als ik rijdt en zoveel gas geeft dat de auto slechts minimaal vertraagd/constant rijdt komt er een beetje rammelend geluidje achter me vandaan. Bij versnellen of harder vertragen is dat er niet.
Ben eigenlijk bang dat de lagers in de bak versleten zijn. Iemand die tot een andere conclusie komt nav bovenstaande?
Gebruikersavatar
nr74
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 156
Lid geworden op: 25 okt 2009, 14:44
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door nr74 »

kijk de bakolie eens na,zit er veel slijpsel in.
mogelijk is je koppeling wel de oorzaak van het zingende geluid.
het kan dus meerdere oorzaken hebben dat je iets hoort.
Kijk ook eens op www.autocrossforum.nl

Het is niet mijn auto op de foto.
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

en hoeft niet per definitie erg te zijn.. mijn bak zingt ook.. en tijdens afremmen op de motor komt er een ligt schavend geluid uit.. maargoed de bak blijft wel heel en schakeld perfect... dus ik laat hem lekker zingen..
Afbeelding
Gebruikersavatar
Paul vd Plas
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 266
Lid geworden op: 28 mei 2011, 23:10

Bericht door Paul vd Plas »

Mijn 2e versnelling jankt ook de hele tijd, en zo lang deze nog perfect schakelt doe ik er echt niks aan, behalve olie verversen.
Gebruikersavatar
shenron
Berichten: 1789
Lid geworden op: 05 sep 2009, 12:54
Type MR2: AW11

Bericht door shenron »

mijne ook en dat is een n/a weet niet of dat uit maakt maar die hoor je ook een beetje, schakelt verder nog perfect na 230000 km
Afbeelding
Green Goblin schreef:Ik denk dat Shennie gelijk heeft !
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

Vond het rammelen en gieren toch niet zo prettig en heb de bak uiteindelijk gewisseld samen met het lager van de tussenas. Alle vreemde geluiden zijn nu verdwenen dus ik ben tevreden :)
Mr2lover2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 144
Lid geworden op: 24 mei 2012, 15:18

Bericht door Mr2lover2 »

Of je schakel kabels zijn Niet De juiste lengte
Plaats reactie