Versnellingsbak tandwiel versn. 5 afgebroken
Moderator: Pieten
Versnellingsbak tandwiel versn. 5 afgebroken
Hallo, kunnen jullie me misschien helpen met het volgende,
tandwiel van versnelling 5 is afgebroken in de bak.
heel vreemd schakelde gewoon rustig in de 5 even boosten en na het afremmen wou ik van de 5 terugschakelen naar de 1, kreeg hem er niet meer uit,tandwiel in 3 stukken:*(
Er ligt een gen 2 turbo japan motor in mijn toyota mr2.
Als het goed is zit er de volgende versnellingsbak onder
Gen 1 pre turbo bak,deze zou in een USA TURBO liggen, hoe krijg ik hier onderdelen bij?
Op de bak staan ook geen nummers die je zo kan zien tenminste.
Bij Toyota dealer wouden ze het wel proberen uit te zoeken maar voor hun
is dit erg lastig, zijn er misschien onderdeelnummers beschikbaar op het forum?
of tekeningen van deze versnellingsbak?
Ik hoop dat iemand een oplossing hiervoor heeft om de bak te repareren.
Het liefst willen ze bij Toyota horen het chasisnummer van een Toyota auto waar deze bak standaard in geleverd is.
Als ik het chasisnummer weet van die auto dan ben ik er, maar dit zal wel lastig worden denk ik......
De code die op de bak zelf staat zouden ze ook wel wat verder mee kunnen, maar waar deze code staat op de bak staat lastig te zien,
aangezien koelslangen en startmotor alles ervoor zit, en om nou die hele bak eronder weg te schroeven....word het ook niet goedkoper van.
Misschien een idee op welke plaatst deze code zou kunnen staan?
Een foto op het forum plaatsen lukt mij niet, als iemand aan de hand van foto's mij kan helpen stuur me dan even een bericht met je mailadres dan mail ik het je.
Alvast bedankt
Gr.Micha
tandwiel van versnelling 5 is afgebroken in de bak.
heel vreemd schakelde gewoon rustig in de 5 even boosten en na het afremmen wou ik van de 5 terugschakelen naar de 1, kreeg hem er niet meer uit,tandwiel in 3 stukken:*(
Er ligt een gen 2 turbo japan motor in mijn toyota mr2.
Als het goed is zit er de volgende versnellingsbak onder
Gen 1 pre turbo bak,deze zou in een USA TURBO liggen, hoe krijg ik hier onderdelen bij?
Op de bak staan ook geen nummers die je zo kan zien tenminste.
Bij Toyota dealer wouden ze het wel proberen uit te zoeken maar voor hun
is dit erg lastig, zijn er misschien onderdeelnummers beschikbaar op het forum?
of tekeningen van deze versnellingsbak?
Ik hoop dat iemand een oplossing hiervoor heeft om de bak te repareren.
Het liefst willen ze bij Toyota horen het chasisnummer van een Toyota auto waar deze bak standaard in geleverd is.
Als ik het chasisnummer weet van die auto dan ben ik er, maar dit zal wel lastig worden denk ik......
De code die op de bak zelf staat zouden ze ook wel wat verder mee kunnen, maar waar deze code staat op de bak staat lastig te zien,
aangezien koelslangen en startmotor alles ervoor zit, en om nou die hele bak eronder weg te schroeven....word het ook niet goedkoper van.
Misschien een idee op welke plaatst deze code zou kunnen staan?
Een foto op het forum plaatsen lukt mij niet, als iemand aan de hand van foto's mij kan helpen stuur me dan even een bericht met je mailadres dan mail ik het je.
Alvast bedankt
Gr.Micha
- MMaddict
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
- Type MR2: AW11
Je verhaal was helaas niet echt gemakkelijk te lezen.
Maar hoe weet je dat de 5e versnelling in stukken ligt?
Als ik jou was zou ik een andere bak kopen en die er tegen aan laten schroeven... een nieuwe 5e versnelling kost al snel €200, reken daar nog wat uurloon bij....
Heb je je emmer het snelst weer rijden en kun je daarna op je gemak uitzoeken welke bak je hebt en deze inspecteren/ repareren.... verkopen....
Maar hoe weet je dat de 5e versnelling in stukken ligt?
Als ik jou was zou ik een andere bak kopen en die er tegen aan laten schroeven... een nieuwe 5e versnelling kost al snel €200, reken daar nog wat uurloon bij....
Heb je je emmer het snelst weer rijden en kun je daarna op je gemak uitzoeken welke bak je hebt en deze inspecteren/ repareren.... verkopen....
Don't shoot the messenger!
- Sybren MR2
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:29
- Type MR2: AW11
Nou dat weet die hierdoor:P
[img]http://www.mr2club.nl/forum/[IMG]http://www.freebits.nl/images/489versne ... icha_8.jpg[/img][/IMG]
[img]http://www.mr2club.nl/forum/[IMG]http://www.freebits.nl/images/851MICHA2.jpg[/img][/IMG]
Overige info verder een stock gen2 3sgte
swappen voor een compleet nieuwe bak?
of deze bak reviseren met een risico van een tikkende tijdbom
[img]http://www.mr2club.nl/forum/[IMG]http://www.freebits.nl/images/489versne ... icha_8.jpg[/img][/IMG]
[img]http://www.mr2club.nl/forum/[IMG]http://www.freebits.nl/images/851MICHA2.jpg[/img][/IMG]
Overige info verder een stock gen2 3sgte
swappen voor een compleet nieuwe bak?
of deze bak reviseren met een risico van een tikkende tijdbom
Supra Superwhite MKIV 95 TT BPU+ & CBR 600RR
"True MR2 love will never die"
"True MR2 love will never die"
- frankie-turbo
- Berichten: 3534
- Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
uhh dat is niet je 5de versnelling tandwiel (isw ook onmogelijk met 250/300pk)
dat is de glijbus voor je tandwiel selector van je achteruit versnellings.. dat hij niet uit zijn 5 ging is gewoon omdat je schakelstang geblokkeerd was..
gewoon een andere bak nemen, sinds vandaag heb ik (nog niet 100% zeker, zit te wachten op bevestiging van een swap verkoop zonder bak en assen) weer een setje liggen met LSD en LSD assen, is wat voor jou, meteen een goede upgrade
dat is de glijbus voor je tandwiel selector van je achteruit versnellings.. dat hij niet uit zijn 5 ging is gewoon omdat je schakelstang geblokkeerd was..
gewoon een andere bak nemen, sinds vandaag heb ik (nog niet 100% zeker, zit te wachten op bevestiging van een swap verkoop zonder bak en assen) weer een setje liggen met LSD en LSD assen, is wat voor jou, meteen een goede upgrade
- Sybren MR2
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:29
- Type MR2: AW11
Bedankt voor reactie frank, maar ik denk dat je a/d van de foto niet goed kan zien om welk deel het gaat.
Ik heb er 3 mensen naar laten kijken en die zeggen dat het gehele set van de 5de versnelling vervangen moet worden en dat het tandwiel dat afgebroken is van de 5de versnelling is.
Set dus tandwiel, synchromesringen, gaffel, schakelmof het hele set.
dat zou te zien zijn op de foto.
De foto is gemaakt, na het demonteren van het 1 ste deksel van de versnellingsbak, ik had de monteur nog gebeld en die zij dat dat deel wat jij beschreef dieper weg in de versnellingsbak zit en niet direct achter het deksel.
Wel bedankt voor het meedenken, als je je bedenkingen hierop hebt hoor ik het ook graag, vervangen word me te duur dan ben ik zo 800 voor een bak kwijt en 600 voor montage, ongeveer 1500 lichter, alleen vervangen misschien 500 euro. dus ik ga voor repareren.
Zou dit heel snel weer gebeuren dan omdat dit een gen 1 bak is die minder kan hebben? ...
Ik heb er 3 mensen naar laten kijken en die zeggen dat het gehele set van de 5de versnelling vervangen moet worden en dat het tandwiel dat afgebroken is van de 5de versnelling is.
Set dus tandwiel, synchromesringen, gaffel, schakelmof het hele set.
dat zou te zien zijn op de foto.
De foto is gemaakt, na het demonteren van het 1 ste deksel van de versnellingsbak, ik had de monteur nog gebeld en die zij dat dat deel wat jij beschreef dieper weg in de versnellingsbak zit en niet direct achter het deksel.
Wel bedankt voor het meedenken, als je je bedenkingen hierop hebt hoor ik het ook graag, vervangen word me te duur dan ben ik zo 800 voor een bak kwijt en 600 voor montage, ongeveer 1500 lichter, alleen vervangen misschien 500 euro. dus ik ga voor repareren.
Zou dit heel snel weer gebeuren dan omdat dit een gen 1 bak is die minder kan hebben? ...
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
- BST
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 3813
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:30
- Type MR2: SW20/21/22
Kan je zo'n LSD bak eigenlijk ook plaatsen op een N/A? Ik zit nog steeds te twijfelen wat ik nou met de kip (die gele in mijn sig) zal doen..frankie-turbo schreef:uhh dat is niet je 5de versnelling tandwiel (isw ook onmogelijk met 250/300pk)
dat is de glijbus voor je tandwiel selector van je achteruit versnellings.. dat hij niet uit zijn 5 ging is gewoon omdat je schakelstang geblokkeerd was..
gewoon een andere bak nemen, sinds vandaag heb ik (nog niet 100% zeker, zit te wachten op bevestiging van een swap verkoop zonder bak en assen) weer een setje liggen met LSD en LSD assen, is wat voor jou, meteen een goede upgrade
Meus MR2 eram prothoplastus crocus unus per a niger tectum in rus ruris
duderstadthulppiet / loederdaghulppiet
duderstadthulppiet / loederdaghulppiet
- Paul vd Plas
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 266
- Lid geworden op: 28 mei 2011, 23:10
- MMaddict
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
- Type MR2: AW11
€600 voor alleen montage bij een bak wissel.MR2Zwolle schreef:Bedankt voor reactie frank, maar ik denk dat je a/d van de foto niet goed kan zien om welk deel het gaat.
Ik heb er 3 mensen naar laten kijken en die zeggen dat het gehele set van de 5de versnelling vervangen moet worden en dat het tandwiel dat afgebroken is van de 5de versnelling is.
Set dus tandwiel, synchromesringen, gaffel, schakelmof het hele set.
dat zou te zien zijn op de foto.
De foto is gemaakt, na het demonteren van het 1 ste deksel van de versnellingsbak, ik had de monteur nog gebeld en die zij dat dat deel wat jij beschreef dieper weg in de versnellingsbak zit en niet direct achter het deksel.
Wel bedankt voor het meedenken, als je je bedenkingen hierop hebt hoor ik het ook graag, vervangen word me te duur dan ben ik zo 800 voor een bak kwijt en 600 voor montage, ongeveer 1500 lichter, alleen vervangen misschien 500 euro. dus ik ga voor repareren.
Zou dit heel snel weer gebeuren dan omdat dit een gen 1 bak is die minder kan hebben? ...
Dat moet voor veel minder kunnen!
Verder lijkt mij dat ook geen 5e versnelling.... bestaat de 5e versnelling niet uit de twee onderste tandwielen die zichtbaar zijn?
Don't shoot the messenger!
- frankie-turbo
- Berichten: 3534
- Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
ok.. je word dus zowel kwa prijs als kwa onderdelen voor de gek gehouden
tandwielen dienen alleen vervangen te worden als tanden beschadigd of tanden afgebroken zijn.. en zo te zien is dat niet het geval..
op de gaffel (die stuk is) zit je tandwiel opgeperst.. die kun je er op een persbank zo af halen.. (scheelt je weer 220 euro),
het enige wat je kapot hebt is de gaffel, schakelmof (hoeft niet persee), en je synchromeshring heeft een klap gehad zo te zien..
en ff voor de duidelijkheid.. ik heb de versnellingsbak van mijn vader zijn galant V6 voledig laten reviseren voor 750 euro, 2 nieuwe tandwielen, 5 nieuwe synchro's, 8 lagers,
als je goedkoper uit wilt zijn en meteen een goede upgrade wilt hebben moet je een gen3 LSD bak nemen (zijn sterker) en kost je rond de 800-1000 inclusief LSD assen..
de bak heb je er in 2 uur onderuit en 2 uur later zijn hij er weer onder... ze krijgen er dus 150,- per uur voor.. je zou nogal gek zijn.. voor dat geld kun je gerust zelf een hele dag aankloten...
nadeel is dat als je je bak laat reviseren, dat je nogsteeds een bak hebt zonder LSD.. wil je er gelijk een LSD diff in stoppen ben je weer 1200,- verder voor een TRD 1,5w diff..
klopt trouwens wel dat dit de 5de versnelling is... bij een mitsubischi is het wel de achteruit ... daarom was ik in de war.
tandwielen dienen alleen vervangen te worden als tanden beschadigd of tanden afgebroken zijn.. en zo te zien is dat niet het geval..
op de gaffel (die stuk is) zit je tandwiel opgeperst.. die kun je er op een persbank zo af halen.. (scheelt je weer 220 euro),
het enige wat je kapot hebt is de gaffel, schakelmof (hoeft niet persee), en je synchromeshring heeft een klap gehad zo te zien..
en ff voor de duidelijkheid.. ik heb de versnellingsbak van mijn vader zijn galant V6 voledig laten reviseren voor 750 euro, 2 nieuwe tandwielen, 5 nieuwe synchro's, 8 lagers,
als je goedkoper uit wilt zijn en meteen een goede upgrade wilt hebben moet je een gen3 LSD bak nemen (zijn sterker) en kost je rond de 800-1000 inclusief LSD assen..
de bak heb je er in 2 uur onderuit en 2 uur later zijn hij er weer onder... ze krijgen er dus 150,- per uur voor.. je zou nogal gek zijn.. voor dat geld kun je gerust zelf een hele dag aankloten...
nadeel is dat als je je bak laat reviseren, dat je nogsteeds een bak hebt zonder LSD.. wil je er gelijk een LSD diff in stoppen ben je weer 1200,- verder voor een TRD 1,5w diff..
klopt trouwens wel dat dit de 5de versnelling is... bij een mitsubischi is het wel de achteruit ... daarom was ik in de war.
Oke hier heb ik wat aan!
De monteur wou het liefst het gehele set voor de 5de versnelling vervangen,
en gebruikte onderdelen wil hij al helemaal niet monteren omdat hij bang is voor metaalmoeheid en als alles weer dicht zit en het werkt niet soepel moet hij het weer loshalen.
Als ik het goed begrijp a/d hand van de foto's zeg jij het volgende vervangen:
- Gaffel
- synchromesring(en)?
- Schakelmof voor de zekerheid vervangen
Nu het volgende: hoe kom ik aan deze onderdelen?
Ik heb inmiddels iemand benaderd die deze onderdelen waarschijnlijk voor mij kan leveren. Hij neemt alleen steeds niet op......hij heeft het erover dat de 1ste tot de laatste generatie turbo bakken hetzelfde zijn qua onderdelen,
wel zijn er wat verbeteringen doorgevoerd zoals sterkere synchromesringen blabla maar de onderdelen die ik nodig heb zijn gelijk......klopt dat? aangezien ik wisselende verhalen hoor.....
Alvast bedankt voor de hulp, gr.micha
De monteur wou het liefst het gehele set voor de 5de versnelling vervangen,
en gebruikte onderdelen wil hij al helemaal niet monteren omdat hij bang is voor metaalmoeheid en als alles weer dicht zit en het werkt niet soepel moet hij het weer loshalen.
Als ik het goed begrijp a/d hand van de foto's zeg jij het volgende vervangen:
- Gaffel
- synchromesring(en)?
- Schakelmof voor de zekerheid vervangen
Nu het volgende: hoe kom ik aan deze onderdelen?
Ik heb inmiddels iemand benaderd die deze onderdelen waarschijnlijk voor mij kan leveren. Hij neemt alleen steeds niet op......hij heeft het erover dat de 1ste tot de laatste generatie turbo bakken hetzelfde zijn qua onderdelen,
wel zijn er wat verbeteringen doorgevoerd zoals sterkere synchromesringen blabla maar de onderdelen die ik nodig heb zijn gelijk......klopt dat? aangezien ik wisselende verhalen hoor.....
Alvast bedankt voor de hulp, gr.micha
- frankie-turbo
- Berichten: 3534
- Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
dat weet ik dus niet.. dan moet je onderdeel nummers gaan vergelijken van usdm en jdm.. ik weet dat een usdm een langere 5e versnelling heeft..
bij 160km/h draaid een usdm +/- 4100rpm (vanwege comfort) en een jdm 4500rpm
dus aan de hand daarvan zeg ik dat het niet gelijk is.. maar of dat de tandwielen uit te wisselen zijn op de gaffel weet ik niet.. sorry
als je de bak dicht laat en alleen de 5de versnelling doet heb je wel kans dat er nog metaal resten in de bak zitten... je bak zal dus wel voor de zekerheid compleet open moeten.., het zou lullig zijn als je bak weer in elkaar zit met 500 euro aan onderdelen en dat hij aan het eind van de straat weer stuk loopt..
de bak heeft ook een eigen oliepomp die je zuiver zal moeten maken om te voorkomen dat hij stukloopt (voor de zekerheid)
bij 160km/h draaid een usdm +/- 4100rpm (vanwege comfort) en een jdm 4500rpm
dus aan de hand daarvan zeg ik dat het niet gelijk is.. maar of dat de tandwielen uit te wisselen zijn op de gaffel weet ik niet.. sorry
als je de bak dicht laat en alleen de 5de versnelling doet heb je wel kans dat er nog metaal resten in de bak zitten... je bak zal dus wel voor de zekerheid compleet open moeten.., het zou lullig zijn als je bak weer in elkaar zit met 500 euro aan onderdelen en dat hij aan het eind van de straat weer stuk loopt..
de bak heeft ook een eigen oliepomp die je zuiver zal moeten maken om te voorkomen dat hij stukloopt (voor de zekerheid)
Oke bedankt voor de nuttige informatie.
Iemand kon aan de onderkant van de bak zien dat dit een:
Gen 1 pre turbo bak,deze zou in een USA TURBO liggen,
toyota heeft alleen een chasisnummer nodig van een auto waar deze versnellingsbak standaard in gezeten heeft om onderdelen te kunnen bestellen.
Weet je nog een andere manier? of iemand die mij kan helpen aan onderdelen....
Iemand kon aan de onderkant van de bak zien dat dit een:
Gen 1 pre turbo bak,deze zou in een USA TURBO liggen,
toyota heeft alleen een chasisnummer nodig van een auto waar deze versnellingsbak standaard in gezeten heeft om onderdelen te kunnen bestellen.
Weet je nog een andere manier? of iemand die mij kan helpen aan onderdelen....
- frankie-turbo
- Berichten: 3534
- Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
De bell housings zijn allemaal het zelfde dus ik zou niet weten hoe die gene dit aan de buitenkant kan zien. Enige visuele onderscheid wat je kunt maken is door in de aandrijfas gaten te kijken, dan kun je zien of het een non-lsd of lsd bak is.. Aan de prise-as kun je het aantal splines tellen om te zien of het een gen2 (20) of gen3 (21) is.. En aan het toerental op een bepaalde snelheid in de 5e versnelling of het usdm of jdm is..
Verder bestaat een gen1 bak niet voor een mr2.. En pre turbo kan niet want de e153 rwd bak is ontwikkeld samen met de gen2 3sgte.. De gen1 3sgte lag dan ook alleen in de celica st165 (85-89)
Als je 100% zeker weet dat hij uit een "rev1" us-turbo komt kun je hier op de forum iemands chassis nummer vragen die je kunt gebruiken om bij de dealer onderdelen te bestellen.. Er zijn enkele usdm turbo's hier op het forum..
Verder bestaat een gen1 bak niet voor een mr2.. En pre turbo kan niet want de e153 rwd bak is ontwikkeld samen met de gen2 3sgte.. De gen1 3sgte lag dan ook alleen in de celica st165 (85-89)
Als je 100% zeker weet dat hij uit een "rev1" us-turbo komt kun je hier op de forum iemands chassis nummer vragen die je kunt gebruiken om bij de dealer onderdelen te bestellen.. Er zijn enkele usdm turbo's hier op het forum..
Als ik jou nou een paar foto's stuur van de versnellingsbak kun je me dan verder helpen, opzich is het handig om te weten welke versnellingsbak in nou precies heb daarnaast moet ik ook nog erachter komen wie mij aan onderdelen gaat voorzien.
Misschien kan sybren ff die foto's op de site zetten, of als je me je emailadress geeft dan mail ik ze je.
Als het goed is is het een :
- Gen 2 20 splines
- non lsd
- toerental lastig te testen nu...
iik hoor graag van je gr. micha
Misschien kan sybren ff die foto's op de site zetten, of als je me je emailadress geeft dan mail ik ze je.
Als het goed is is het een :
- Gen 2 20 splines
- non lsd
- toerental lastig te testen nu...
iik hoor graag van je gr. micha
- Sybren MR2
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:29
- Type MR2: AW11
Misschien kan sybren ff die foto's op de site zetten, of als je me je emailadress geeft dan mail ik ze je.
bij deze,
[img]http://www.mr2club.nl/forum/[IMG]http://www.freebits.nl/images/987MICHA1.jpg[/img][/IMG]
[img]http://www.mr2club.nl/forum/[IMG]http://www.freebits.nl/images/484MICHA2.jpg[/img][/IMG]
[img]http://www.mr2club.nl/forum/[IMG]http://www.freebits.nl/images/547mICHA3.jpg[/img][/IMG]
Hopelijk kunnen jullie er wat mee;)
bij deze,
[img]http://www.mr2club.nl/forum/[IMG]http://www.freebits.nl/images/987MICHA1.jpg[/img][/IMG]
[img]http://www.mr2club.nl/forum/[IMG]http://www.freebits.nl/images/484MICHA2.jpg[/img][/IMG]
[img]http://www.mr2club.nl/forum/[IMG]http://www.freebits.nl/images/547mICHA3.jpg[/img][/IMG]
Hopelijk kunnen jullie er wat mee;)
Supra Superwhite MKIV 95 TT BPU+ & CBR 600RR
"True MR2 love will never die"
"True MR2 love will never die"
- Sybren MR2
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 12 dec 2010, 16:29
- Type MR2: AW11
De bell housings zijn allemaal het zelfde dus ik zou niet weten hoe die gene dit aan de buitenkant kan zien
ik heb er even overheen gelezen maar...
aangezien frankie dit al zei denk ik dat hij, er niet heel veel wijzer uit kan worden maargoed we zien wel:mexico-smile:
ik heb er even overheen gelezen maar...
aangezien frankie dit al zei denk ik dat hij, er niet heel veel wijzer uit kan worden maargoed we zien wel:mexico-smile:
Supra Superwhite MKIV 95 TT BPU+ & CBR 600RR
"True MR2 love will never die"
"True MR2 love will never die"