Belastingvrije oldtimers.

Slap gelul rondom de MR2. Hier kan het.

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Lijkt me niet zo heel moeilijk om dit goed te regelen.

1. Oldtimers zijn wegenbelastingvrij indien ze niet meer dan 30 dagen per jaar rijden.
2. Er komt een rijdagenregister met een app waarmee je een rijdag kunt 'boeken', inclusief timestamp en geotag van het boeken.
3. Controle automatisch obv die talrijke camera's op en rond de weg.
Afbeelding
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

Dat is teveel rompslomp (denk er aan waarom de kmheffing niet door gegaan is).

Het simpelste is om net als campers een kwarttarief in te voeren i.c.m. benzine (en LPG :P) en tractorbrandstof de volle mep.
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Het kan nog veel simpeler.

Maximaal kilometrage per jaar. Controleren bij apk-keuring. Forse straffen en controle op tellerterugdraaiers. Of voor mijn part een loodje oid op de tellerbak.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

Mattheus schreef:Ik hoop dat alles goed gaat met de petitie op de website van de KNAC. Ik heb getekend en ook een ontvangstbevestiging gehad, maar mijn naam komt niet op de lijst voor....

De lijst is misschien veel langer dan ze ruimte hebben.;D
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

Green Goblin schreef:Het kan nog veel simpeler.

Maximaal kilometrage per jaar. Controleren bij apk-keuring. Forse straffen en controle op tellerterugdraaiers. Of voor mijn part een loodje oid op de tellerbak.

Dan blijft er een controle in zitten en dat moet ook uitgevoerd worden (en dat zal weer een steekproef worden).

En wat als er een teller het niet meer doet (zelf ook gehad, later wel gerepareerd toen de verzekering ging miepen, de dagteller draaide wel mee, wat een nokje van de hoofdteller) en men kan de tellerkabel loshalen.;D

Dat is in de autowereld heel normaal (zelf nooit gedaan). Ik ken mensen met een demo die op vrijdagavond... plop de kabel los, scheelt weer 500 km in de week en op maandagochtend mochten er klanten in rijden, werkt alles weer.
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ewoud
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1624
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:25

Bericht door Ewoud »

Aller makkelijkste is gewoon de vrijstelling handhaven.

Belachelijk gezeur van de regering omdat een handje vol mensen met een oude diesel rijd en zo een paar centen aan wegenbelasting uitspaart, die de regering dan misloopt. De lui die geen liefhebber zijn, maar het echt doen om goedkoop te rijden, die komen zich wel tegen, een oude auto heeft ook meer onderhoud nodig. En daar besparen ze dan ook op zodat de auto binnen notime alsnog naar sloop kan, of ze doen em weg omdat het in totaliteit niet zo goedkoop is door het onderhoud...

En al zouden ze wel goedkoper uit zijn, hoe erg is dat nou? Alleen vanwege het geld is het erg. Want alles word duurder en duurder, dus mensen zoeken manieren om goedkoper te leven. Een mogelijkheid is voor sommigen, een oudere auto rijden. (voor sommigen een must, want niet iedereen kan een nieuwe betalen. Het is enkel een kwestie van cententrekkerij, heeft niks met milieu te maken. Als het milieu zo belangrijk is, zijn er andere dingen waar de regering wat aan kan doen en zo het millieu besparen. Maar dat levert de regering weinig tot geen centen op, dus niet interessant. Voorbeeld? Groene stroom... Waarom kunnen we nog kiezen tussen grijze en groene stroom als consument? Waarom wordt er niet gewoon enkel groene stroom geproduceerd? En als blijkt dat dat niet genoeg is, een beetje grijs bij produceren....
Afbeelding
AW11 in storage for '14/15, now driving turbobricks.
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

Hopelijk komt het goed, totdan ligt de verkoop toch op z'n gat (als die al booming zou zijn...).
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Blacky
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 129
Lid geworden op: 12 sep 2012, 15:51

Bericht door Blacky »

petitie ook getekend!!!!
Gebruikersavatar
Remmel
Zere vingers van het typen..
Berichten: 761
Lid geworden op: 10 nov 2008, 16:30
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Remmel »

Je zult maar net een Porsche 928 gekocht hebben uit 1986 en daarna voor veel €€€ op LPG laten ombouwen...
Als die plannen doorgaan spring ik in 1x van €0 naar €1792 per jaar!
En dat voor 5000km per jaar.
Jean-Pierre

Afbeelding
Gebruikersavatar
BST
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3813
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:30
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door BST »

Tja, het is inderdaad niet bepaald redelijk voor de autoliefhebber..
Meus MR2 eram prothoplastus crocus unus per a niger tectum in rus ruris

Afbeelding

duderstadthulppiet / loederdaghulppiet
Gebruikersavatar
Remmel
Zere vingers van het typen..
Berichten: 761
Lid geworden op: 10 nov 2008, 16:30
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Remmel »

En ik ken nog iemand die heeft net een oude Nissan Patrol als nieuw gerestaureerd voor mee op vakantie te gaan, van 0 naar 2350 per jaar :(
Jean-Pierre

Afbeelding
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

Nog een forumlid hier (heeft ook een MR2) heeft het afgelopen jaar voor een forse prijs een prachtige 1986 Supra gekocht en ook een nieuwe LPG installatie in laten bouwen.

Pakweg 1600-1700 kg tikt ook leuk aan.

Maar zo'n vaart zal het hopelijk niet lopen, daarom blijven protesteren!;)
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 2505
Lid geworden op: 02 apr 2007, 23:05
Type MR2: AW11

Bericht door ROB-E »

Inmiddels ook getekend.
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

&quot schreef:KNAC roept op tot ondertekening petitie tegen opheffen MRB-vrijstelling
De Koninklijke Nederlandsche Automobiel club (KNAC) is bezorgd en verontwaardigd over het in het regeerakkoord uitgesproken voornemen om de MRB-vrijstelling voor oldtimers in 2014 op te heffen.
Onderteken de petitie »
http://www.knac.nl/petitie/
Blijven doorgaan, nu al iets van dik 60.000 deelnemers gok ik.
Het gaat alvast wel de goede kant op:
9 november 2012 | 18:33 | Tekst: Roy Kleijwegt


Goed nieuws na de eerdere paniek rondom het wegvallen van de MRB-vrijstelling voor oldtimers. De opnieuw aangestelde Staatssecretaris van Financiën Frans Weekers is van plan het cultureel erfgoed op autogebied te ontzien en werkt hiervoor aan een regeling.

.
Bronnen op Financiën bevestigen aan AutoWeek dat de Weekers, zelf eigenaar van een klassieke Peugeot 504, wil dat mensen die nauwelijks de weg opgaan niet worden gefronteerd met MRB. Nog onduidelijk is op welke manier dit plan vorm moet krijgen, maar het ministerie denkt aan een vorm van de vaak genoemde 60- of 30-dagenkaart, waarbij je niet vaker dan het genoemde aantal met je auto de weg op mag. De haalbaarheid van dit soort ideeën wordt de komende tijd onderzocht, zowel qua budget als qua uitvoerbaarheid, maar de denkrichting van Weekers op dit vlak is in ieder geval duidelijk. Als de uiteindelijke regeling op zo'n manier wordt ingevoerd, zou dagelijks gebruik van oldtimers (het grootste pijnpunt) niet langer voordelig zijn, maar worden liefhebbers volledig ontzien. Er zijn vooralsnog geen geluiden om ook de huidige leeftijdsgrens voor oldtimersstatus (op termijn 30 jaar) op te schroeven.

Bovag laat in een eerste reactie weten zeer verheugd te zijn. "Dit is exact de oplossing die wij al een tijd aandragen. Je maakt zo een einde aan misbruik van de regeling, maar liefhebbers worden niet gepakt", aldus woordvoerder Paul de Waal.
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
bond
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2202
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:39
Type MR2: AW11

Bericht door bond »

Als ik het goed begrijpt is het van de baan. Maar ze gaan nog wel kijken of er een manier is om het misbruik van belasting vrijrijden te verkommen. En ze gaan kijken naar auto's met buiten lands kenteken die hier wonen en werken.
Afbeelding

Bijna weekend
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

Yep,gezien. Alleen wel wat beperkingen in aantocht!
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Beer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1872
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:21

Bericht door Beer »

..

Tweede Kamer schiet eigenaar oldtimer fiscaal te hulp
De Tweede Kamer schiet mensen te hulp die een oldtimer als hobby hebben, maar er weinig in rijden. De vrijstelling van motorrijtuigenbelasting moet voor die groep overeind blijven, stelde een ruime meerderheid van de Kamer dinsdag.

SP-Kamerlid Farshad Bashir had daar een motie over ingediend. Het kabinet is van plan om oldtimers per 1 januari aan te slaan voor motorrijtuigenbelasting, maar moet nu van de Kamer gaan nadenken over manieren waarop het dagelijks gebruik wordt ontmoedigd.
Nr. 33MOTIE VAN HET LID BASHIR

Voorgesteld 15 november 2012
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat in het regeerakkoord het schrappen van de mrb-vrijstelling voor oldtimers per 2014 is opgenomen;
constaterende dat de meeste oldtimerbezitters hun auto hobbymatig gebruiken en gemiddeld minder dan een paar duizend kilometer per jaar afleggen;
overwegende dat door het vervallen van de mrb-vrijstelling deze hobbyisten onredelijk hard worden getroffen;
van mening dat een oldtimer niet misbruikt mag worden om dagelijks vrij van mrb rond te rijden, gezien de hogere milieubelasting van deze automobielen;
verzoekt de regering om, de Tweede Kamer in het voorjaar van 2013 een aantal voorstellen te doen, waardoor dagelijks gebruik van de oldtimer wordt ontmoedigd, maar de mrb-vrijstelling voor mensen die de oldtimer hobbymatig gebruiken, in stand kan worden gehouden,
en gaat over tot de orde van de dag.
Bashir
Melle
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3644
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:31
Locatie: Buitenpost
Contacteer:

Bericht door Melle »

Dat zou dus kunnen door gebruik te maken van de 60 dagen kaart zoals dat vroeger ook werd gebruikt...
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

Alleen dat schijnt (was in 1994 wat ik pas zag) een best kostbare zaak. Dan is een kwarttarief (zoals campers) goedkoper.

Of ze moeten het gratis doen (heuh wat? graties?) om de vrijstelling waar te kunnen maken, kost wel weer een hoop werk.
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Melle
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3644
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:31
Locatie: Buitenpost
Contacteer:

Bericht door Melle »

Moet digitaal worden gemaakt. Dan is het te doen lijkt mij.... Maar kosten zullen worden gemaakt, daar kom je niet onderuit...
Plaats reactie