Accu naar voorkant, iemand wel eens gedaan?

Alles over de AW11. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de AW11.

Moderator: Pieten

Roland

Accu naar voorkant, iemand wel eens gedaan?

Bericht door Roland »

Heeft iemand in z'n aw11 wel eens de accu naar de voorkant verplaatst?
Hier staat wel een goeie how-to, maar het is natuurlijk ook erg simpel.
http://www.technicalgarage.com/articles/aw11/battreloc/

Ik vraag me af of mensen van hier er ervaringen mee hebben. Je moet zo te zien wel je reserve wiel thuis laten, dan zou je er makkelijk zo'n busje bij kunnen doen wat nieuwe auto's hebben, hoe heet dat spul?
Zo'n busje dus: http://www.halfords.nl/NL/Auto/Catalog/ ... tId=207021
Roland

Bericht door Roland »

Iemand trouwens een idee wat zo'n 'droge' accu moet kosten (heb überhaupt geen idee wat accu's kosten). Wat zijn de verschillen tegenover een normale accu?
Gebruikersavatar
Mr2-wouter
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2824
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:22
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Mr2-wouter »

Wat is eigenlijk het voordeel van een accu aan de voorkant? Daarmee wordt het nog niet meteen een SW20 he :P
Gebruikersavatar
Dokter Rob
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3886
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:52
Type MR2: AW11

Bericht door Dokter Rob »

Werkt perfect, accu aan de voorkant...


hebben die amerikanen ook al zat over nagedacht... dus is het goed...

:blauw-wit:
Roland

Bericht door Roland »

Haha accu aan de voorkant voor betere gewichtsverdeling, en zoals in de how-to te zien is ook op een erg laag punt, wat altijd goed is natuurlijk :D
En tegelijkertijd wat gewichtsbesparing, met het reservewiel eruit.
Wel een mooie combi, want alleen het reservewiel eruit is niet echt ideaal dunkt me.
Gebruikersavatar
ErikV
Zere vingers van het typen..
Berichten: 730
Lid geworden op: 27 dec 2006, 22:13

Bericht door ErikV »

Roland schreef:Iemand trouwens een idee wat zo'n 'droge' accu moet kosten (heb überhaupt geen idee wat accu's kosten). Wat zijn de verschillen tegenover een normale accu?

Bij DBM Engineering in Maarsen:
Red Top: E 205,-
Yellow Top: E 254,-
Houder in mooi aluminium, geannodiseerd in diverse kleuren, afhankelijk van de uitvoering E 175 tot E 195,-
Bijpassende deksel: E 75,-

Alle prijzen inc. BTW.

Verschillen tussen deze een natte accu, in gebruik geen. Technisch wel maar daar merk je niets van. Kwa levensduur kan ik er nog niets over zeggen. Vraag dat over vijf jaar nog maar eens ;D
Afbeelding
RowanMR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 621
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:31

Bericht door RowanMR2 »

Dennet heeft een droge (redtop?) accu voorin gebouwd ter vervanging van de originele. Klein licht accuutje maar volgens mij moet je deze niet te veel belasten, klopt dat?? Ik weet ook niet of hij nog rondspookt op dit forum..

Ik ben zelf ook van plan om de accu voorin te bouwen voor de gewichtsverdeling. Je kunt hem gewoon vóór het reservewiel zetten dan heb je nog wel altijd je reservewiel mee, daarnaast zijn accu's leverbaar in veel verschillende maten.

Gebruik een geschikte draad om naar achteren te trekken, bij het starten loopt er nogal wat stroom doorheen namelijk. Ook de dynamo laadt constant de accu op. Zorg voor meerdere goede negatieve aansluitingen op het chassis, zowel in motorruimte als in kofferbak-voor. Zet een zekering (100A-125A ongeveer) meteen na de accu.

Volgens mij moeten accu's over het algemeen in een geventileerde ruimte gezet worden. De kofferbakruimte is dat dus niet. Een optie hiervoor is een gel-accu (yellowtop) waarbij dat niet noodzakelijk is, maar gel-accu's zijn wel zwaar. Ik weet niet in hoeverre dit wel of niet van toepassing is op normale accu's in combinatie met de kofferruimte-voorin.

Op www.mr2oc.com is er veel over te vinden, aanmelding wel vereist.
Roland

Bericht door Roland »

@ErikV, dat zijn wel dure accu's zeg, (of zijn normale accu's ook zo duur?) dan gooi ik liever mn bestaande accu in een houder voorin.

@RowanMR2, dat zijn idd goeie punten, staan ook in die how-to. (maar ik wist het al hoor)

Ik zat dus te denken om het reserve wiel wel weg te halen, de accu neer te zetten en dan misschien met heel simpel materiaal (zolang het maar licht is) een soort van fatsoenlijke ruimte te maken waar je nog wat in kwijt kan. Maar goed, zoiets kan altijd nog.
Ben dus wel voorstander van reserve wiel weg, kan toch wel aardig met zo'n busje denk ik, en anders heb ik gewoon anwb :P
Xhermes
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3347
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Xhermes »

Nadeel met zo'n busje is dat je je band daarna gelijk weg kan mieteren...
Midship Runabout Blog
Website:http://mymr2.nl/
Gebruikersavatar
ErikV
Zere vingers van het typen..
Berichten: 730
Lid geworden op: 27 dec 2006, 22:13

Bericht door ErikV »

Red Top klein en licht? Nee hoor. Red en Yellow Top zijn er in gelijke maten en gewichten. Afhankelijk van de uitvoering van 17,2 tot 19 kilo. En natuurlijk kan je ze zwaar belasten, het zijn ten slotte gewoon start accu's. En zelfs ook gewoon loodaccu's. Alleen is hier het electroliet gebonden in een vulstof en dus eigenlijk niet meer vloeibaar.
Verschil is dat de rode meer diepontlading kan hebben, en dat de gele meer gebouwd is op continu hoge ontlading zoals met een vette ICE installatie.

Kleine tip dan. Er is ook een 6V versie van de rode. Die is dus half zo diep. Hiervan twee in serie plat tegen het schot van de frunk, lijkt me ideaal. Samen zijn ze technisch net zo als een 'normale'.
Zo, heb ik ook mezelf ineens op een idee gebracht zeg ;)

Afbeelding


http://optimabatteries.com/
Afbeelding
Roland

Bericht door Roland »

Ok maar ik heb echt geen zin om 200 eu voor een accu neer te leggen.
Die gewichten die jij noemt, zijn ze dan zelfs niet zwaarder dan normale accu's?
Gebruikersavatar
Dokter Rob
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3886
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:52
Type MR2: AW11

Bericht door Dokter Rob »

Xhermes schreef:Nadeel met zo'n busje is dat je je band daarna gelijk weg kan mieteren...


Dan is dit niets voor Dennis...;D
Xhermes
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3347
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Xhermes »

Je wilt toch juist meer gewicht hebben aan de voorkant? Je kan ook gewoon een accu uit een Mini Jumbo pakken. Is licht, klein en past ook gewoon voorin.
Midship Runabout Blog
Website:http://mymr2.nl/
Roland

Bericht door Roland »

Nou ik wil geen gewicht uit de voorkant weghalen, daarom niet alleen zomaar het reservewiel weg halen. Maar als je het 'vervangt' voor een accu, heb je geen lichte voorkant veroorzaakt, maar wel een lichtere achterkant.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Alleen het reservewiel weghalen is inderdaad niet echt best voor je weggedrag.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
tilma800
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door tilma800 »

Dokter Rob schreef:Dan is dit niets voor Dennis...;D
Gelukkig spelen we live en hebben we geen band nodig :P;D
Afbeelding
Surferdude schreef:Wat is die Dennis toch weer actief de laatste tijd he? :D
MOANDEI
Gebruikersavatar
TomMR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 314
Lid geworden op: 27 dec 2006, 22:49

Bericht door TomMR2 »

Xhermes schreef:Nadeel met zo'n busje is dat je je band daarna gelijk weg kan mieteren...
en niet te vergeten als je je band kapot rijdt (snee of wat dan ook), heb je alsnog niks aan zo'n busje. we zijn al verscheidene malen met reservewiel bij klanten langsgeweest omdat de band kapot was
Afbeelding
Roland

Bericht door Roland »

Ach ik wil toch niet met een gerepareerde band rond rijden, is niet echt wenselijk als je wel eens circuit rijdt...
Gebruikersavatar
Dokter Rob
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3886
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:52
Type MR2: AW11

Bericht door Dokter Rob »

Green Goblin schreef:Alleen het reservewiel weghalen is inderdaad niet echt best voor je weggedrag.

is pas echt slecht voor de wegligging als je één van die andere vier demonteerd...
Xhermes
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3347
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Xhermes »

Roland schreef:Ach ik wil toch niet met een gerepareerde band rond rijden, is niet echt wenselijk als je wel eens circuit rijdt...
Ik denk niet dat het je echt veel kan schelen als je met een kapotte band langs de A2 staat...

Je moet eigenlijk gewoon voor weinig een setje gumbanden/velgen scoren voor het circuit. Scheelt een hoop geneuzel, als je naar het circuit gaat band eruit en probleem opgelost :)
Midship Runabout Blog
Website:http://mymr2.nl/
Plaats reactie