Slurptax...
Moderator: Pieten
- Dokter Rob
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 3886
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:52
- Type MR2: AW11
Slurptax...
Mensen, effe tussendoor, mocht je t gemist hebben, de slurptax is hier!
Enneh, dit zijn enkele rekenvoorbeeldjes:
Voor u uitgerekend: de 'slurptax'
door onze redactie
AMSTERDAM - De invoering van de zogeheten 'slurptax' op vervuilende wagens heeft en dramatisch effect op de prijzen, zo blijkt uit berekeningen van De Telegraaf. We hebben de ‘strafbedragen’ voor een aantal auto’s in verschillende klassen op een rij gezet.
De onderstaande bedragen zijn exclusief de bpm, die betaald wordt volgens de energielabels, en exclusief de algemene bpm-verlaging.
EXOTEN
Audi R 8, €146.200, 349 g/km, plus 117 x 110 = €12.870 extra
Dodge Viper, €152.900, 489 g/km, plus 257 x 110= €28.270 extra
Ferrari F430, €215.251, 420 g/km, plus 188 x 110= €20.680 extra
Lamborghini Murcielago, €353.015, 495 g/km, plus 263 x 110= €28.930 extra
Mercedes SLR McLaren, €622.420, 348 g/km, plus 116 x 110= €12.760 extra
DURE SUV’s
BMW X5 4.8, €91.700, 286 g/km, plus 54 x 110= €5940 extra
Cadillac Escalade 6.2, €93.990, 383 g/km, plus 151 x 110= €16.610 extra
Lexus RX350, €60.155, 264 g/km, plus 32 x 110= €3520 extra
Range Rover Sport V8, €88.300, 374 g/km, plus 142 x 110= €15.620 extra
Jeep Grand Cherokee V8, €77.900, 388 g/km, plus 156 x 110= €17.160 extra
GOEDKOPERE SUV’S/MPV´S
Hyundai Santa Fe V6, €32.795, 241 g/km, plus 9 x 110= €990 extra
Kia Sorento V6, €33.975, 258 g/km, plus 26 x 110= €2860 extra
Ford Galaxy 2.3-16V, €40.670, 235 g/km, plus 3 x 110= €330 extra
Renault Espace V6, €48.490, 289 g/km, plus 57 x 110= €6270 extra
Chevrolet Captiva V6, €44.995, 275 g/km, plus 43 x 110= €4730 extra
DURE SEDANS
Audi A8 4.2 FSI, €107.225, 259 g/km, plus 27 x 110= €2970 extra
Mercedes S500, €130.600, 279 g/km, plus 47 x 110= €5170 extra
BMW 750i, €107.750, 271 g/km, plus 39 x 110= €4290 extra
Lexus LS460, €112.100, 261 g/km, plus 29 x 110= €3190 extra
Volvo S80 V8, €76.166, 284 g/km, plus 52 x 110= €5720 extra
Enneh, dit zijn enkele rekenvoorbeeldjes:
Voor u uitgerekend: de 'slurptax'
door onze redactie
AMSTERDAM - De invoering van de zogeheten 'slurptax' op vervuilende wagens heeft en dramatisch effect op de prijzen, zo blijkt uit berekeningen van De Telegraaf. We hebben de ‘strafbedragen’ voor een aantal auto’s in verschillende klassen op een rij gezet.
De onderstaande bedragen zijn exclusief de bpm, die betaald wordt volgens de energielabels, en exclusief de algemene bpm-verlaging.
EXOTEN
Audi R 8, €146.200, 349 g/km, plus 117 x 110 = €12.870 extra
Dodge Viper, €152.900, 489 g/km, plus 257 x 110= €28.270 extra
Ferrari F430, €215.251, 420 g/km, plus 188 x 110= €20.680 extra
Lamborghini Murcielago, €353.015, 495 g/km, plus 263 x 110= €28.930 extra
Mercedes SLR McLaren, €622.420, 348 g/km, plus 116 x 110= €12.760 extra
DURE SUV’s
BMW X5 4.8, €91.700, 286 g/km, plus 54 x 110= €5940 extra
Cadillac Escalade 6.2, €93.990, 383 g/km, plus 151 x 110= €16.610 extra
Lexus RX350, €60.155, 264 g/km, plus 32 x 110= €3520 extra
Range Rover Sport V8, €88.300, 374 g/km, plus 142 x 110= €15.620 extra
Jeep Grand Cherokee V8, €77.900, 388 g/km, plus 156 x 110= €17.160 extra
GOEDKOPERE SUV’S/MPV´S
Hyundai Santa Fe V6, €32.795, 241 g/km, plus 9 x 110= €990 extra
Kia Sorento V6, €33.975, 258 g/km, plus 26 x 110= €2860 extra
Ford Galaxy 2.3-16V, €40.670, 235 g/km, plus 3 x 110= €330 extra
Renault Espace V6, €48.490, 289 g/km, plus 57 x 110= €6270 extra
Chevrolet Captiva V6, €44.995, 275 g/km, plus 43 x 110= €4730 extra
DURE SEDANS
Audi A8 4.2 FSI, €107.225, 259 g/km, plus 27 x 110= €2970 extra
Mercedes S500, €130.600, 279 g/km, plus 47 x 110= €5170 extra
BMW 750i, €107.750, 271 g/km, plus 39 x 110= €4290 extra
Lexus LS460, €112.100, 261 g/km, plus 29 x 110= €3190 extra
Volvo S80 V8, €76.166, 284 g/km, plus 52 x 110= €5720 extra
- Surferdude
- Berichten: 7723
- Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Daar kunnen ze wel een hoop nieuwe bomen van planten..
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
Sommige fabriekanten verlagen hun prijzen gewoon zodat de klant nog steeds hetzelfde blijft betalen.
Niet dat iemand die een nieuwe auto besteld van een tonnetje of wat er wakker van zal liggen van die extra 1600 eurietjes en het zal hem dan ook zeker niet weerhouden om die bewuste auto gewoon te bestellen.
Groetjes, Mrgeel8)
Niet dat iemand die een nieuwe auto besteld van een tonnetje of wat er wakker van zal liggen van die extra 1600 eurietjes en het zal hem dan ook zeker niet weerhouden om die bewuste auto gewoon te bestellen.
Groetjes, Mrgeel8)
mrgeel schreef:Sommige fabriekanten verlagen hun prijzen gewoon zodat de klant nog steeds hetzelfde blijft betalen.
Niet dat iemand die een nieuwe auto besteld van een tonnetje of wat er wakker van zal liggen van die extra 1600 eurietjes en het zal hem dan ook zeker niet weerhouden om die bewuste auto gewoon te bestellen.
Groetjes, Mrgeel8)
Nee dan niet nee, maar kijk eens naar de Range Rover Sport en Jeep Grand Cherokee... Op een 80 a 90.000 euro is een dikke 15mille een behoorlijk extraatje dat overbrugt moet worden. Kan me voorstellen dat je er dan iets minder makkelijk overheen stapt.
-
- Berichten: 7457
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
- Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
- Contacteer:
De koets van mijn pa zou 10 mille omhoog gegaan zijn (slurp/geen roetfilter).
Heeft hij toch geen last van: grijs kenteken.
Even de nieuwe prijslijst gechecked: mijn koets (F-label ) is slechts 433 euro in prijs omhoog gezet.
Ter compensatie hebben we ook een (net aan, bijna A) B labeltje staan.
Om dat weer te compenseren staat er een zeer milieuvriendelijke MR2 (katloos skytune) bij. Milieuvriendelijk? Ja, maakt niet zo veel kms.
Heeft hij toch geen last van: grijs kenteken.
Even de nieuwe prijslijst gechecked: mijn koets (F-label ) is slechts 433 euro in prijs omhoog gezet.
Ter compensatie hebben we ook een (net aan, bijna A) B labeltje staan.
Om dat weer te compenseren staat er een zeer milieuvriendelijke MR2 (katloos skytune) bij. Milieuvriendelijk? Ja, maakt niet zo veel kms.
- Dokter Rob
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 3886
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:52
- Type MR2: AW11
"kleine" aanvulling:
Van de douane site :
CO2-toeslag
De CO2-toeslag geldt alleen voor personenauto's die rijden op benzine of diesel, en voor het eerst in gebruik zijn genomen op of na 1 februari 2008.
Benzineauto's
Rijdt de personenauto op benzine en stoot die bij het rijden
meer CO2 uit dan 232 gram per kilometer? Dan moet u meer bpm betalen.
U berekent de toeslag door van de CO2-uitstoot in gram per kilometer 232 af te trekken. Vermenigvuldig de uitkomst met € 110. Is de uitkomst 0 of minder, dan geldt voor uw personenauto geen toeslag.
Dieselauto's
Rijdt de personen auto op diesel en stoot die bij het rijden
meer CO2 uit dan 192 gram per kilometer? Dan moet u meer bpm betalen.
U berekent de toeslag door van de CO2-uitstoot in gram per kilometer 192 af te trekken. Vermenigvuldig de uitkomst met € 110. Is de uitkomst 0 of minder, dan geldt voor uw personenauto geen toeslag.
Geen CO2-uitstoot in brandstofverbruiksboekje?
Is in het brandstofverbruiksboekje geen CO2-uitstoot bepaald? Dan moet u de CO2-uitstoot nemen van de in het brandstofverbruiksboekje best vergelijkbare personenauto (vergelijkbaar met de brandstofsoort, het energieverbruik, de lengte en breedte). Als u ook voor het bepalen van het energielabel met een andere personenauto heeft vergeleken, dan neemt u als CO2-uitstoot de uitstootwaarde van deze personenauto.
Voor een personenauto staat bijvoorbeeld geen energielabel in het brandstofverbruiksboekje als:
de personenauto zonder Europese typegoedkeuring (ETG) in Nederland individueel tot het verkeer wordt toegelaten
de auto wel een ETG heeft maar bij de toelating in Nederland en niet tot een goedgekeurd type kan worden herleid
Let op!
U hoeft geen CO2-toeslag voor de bpm uit te rekenen voor:
personenauto's die vóór 1 februari 2008 voor het eerst in gebruik zijn genomen
kampeerauto’s
bestelauto
motoren
Van de douane site :
CO2-toeslag
De CO2-toeslag geldt alleen voor personenauto's die rijden op benzine of diesel, en voor het eerst in gebruik zijn genomen op of na 1 februari 2008.
Benzineauto's
Rijdt de personenauto op benzine en stoot die bij het rijden
meer CO2 uit dan 232 gram per kilometer? Dan moet u meer bpm betalen.
U berekent de toeslag door van de CO2-uitstoot in gram per kilometer 232 af te trekken. Vermenigvuldig de uitkomst met € 110. Is de uitkomst 0 of minder, dan geldt voor uw personenauto geen toeslag.
Dieselauto's
Rijdt de personen auto op diesel en stoot die bij het rijden
meer CO2 uit dan 192 gram per kilometer? Dan moet u meer bpm betalen.
U berekent de toeslag door van de CO2-uitstoot in gram per kilometer 192 af te trekken. Vermenigvuldig de uitkomst met € 110. Is de uitkomst 0 of minder, dan geldt voor uw personenauto geen toeslag.
Geen CO2-uitstoot in brandstofverbruiksboekje?
Is in het brandstofverbruiksboekje geen CO2-uitstoot bepaald? Dan moet u de CO2-uitstoot nemen van de in het brandstofverbruiksboekje best vergelijkbare personenauto (vergelijkbaar met de brandstofsoort, het energieverbruik, de lengte en breedte). Als u ook voor het bepalen van het energielabel met een andere personenauto heeft vergeleken, dan neemt u als CO2-uitstoot de uitstootwaarde van deze personenauto.
Voor een personenauto staat bijvoorbeeld geen energielabel in het brandstofverbruiksboekje als:
de personenauto zonder Europese typegoedkeuring (ETG) in Nederland individueel tot het verkeer wordt toegelaten
de auto wel een ETG heeft maar bij de toelating in Nederland en niet tot een goedgekeurd type kan worden herleid
Let op!
U hoeft geen CO2-toeslag voor de bpm uit te rekenen voor:
personenauto's die vóór 1 februari 2008 voor het eerst in gebruik zijn genomen
kampeerauto’s
bestelauto
motoren
Roland schreef:Daar wordt even mooi veel poen opgestoken. Dat is dan ook meteen alles wat er mee bereikt wordt.
Met Roland.. ze bereiken er niets mee en volgens mij willen ze er ook niets mee bereiken. Op school hebben ze mij verteld dat de overheid e.d. geen commerciële instelling is.. en dat is één grote leugen
Soms heb ik het idee dat ze dat geld gebruiken om banen te verzinnen, mensen aan het 'werk' te zetten en zo de werkloosheid omlaag te helpen. Ofwel heeft de efficiëntie van vandaag de dag ook nadelen maar die worden dan weer gedragen door de gemeenschap en niet direct door de bedrijven. Zo zie ik het in ieder geval..