Pagina 1 van 1

Het resetten van de ECU van een MR2 1.8L 1ZZ-FE

Geplaatst: 18 feb 2007, 19:58
door KIT
Op dit forum was totnutoe, weinig info te vinden wat betreft het resetten van de ECU.
Bijna steeds werd er licht naar verwezen als,... gewoon battery 5 min. afkoppelen.
Ik ben op zoek gegaan naar meer info hierover op andere forums, en heb deze hier even verzameld.

Het resetten van de ECU gaat eigenlijk in 3 stappen. !
1- Het resetten zelf
2- Het basis mappen van de motor.
3- De fijnafstelling tijdens het leerproces.

1- Het resetten van de ECU

Eerste manier, Battery loskoppelen.
Is hier de meestgebruikte manier.
Opm. gereedschap nodig, verlies van uurwerk en radiosettings, auto-alarm treed in werking.
Laat de motor afkoelen,
Koppel de "+-pool" ( of de '-' )van de battery los voor çà 5 minuten.
- Hierdoor word de ECU gereset,
- Word de foutenlog DTC gewist.
De 5 minuten is een minimum om er zeker van te zijn dat eventuele condensatoren
in andere apparaten mee worden ontladen.

Tweede manier, ECU Fuse uitnemen.
Betere methode.
Opm. Sneller, zonder sleutelen,geen verlies van uurwerk en radiosettings,
en het auto-alarm blijft stil.
Laat de motor afkoelen,
Met de contactsleutel op stand "uit",
Open de zekeringdoos linksboven in het motorcompartiment.
Verwijder de smeltveiligheid Fu-EFI1 (ECM) voor minstens 30 seconden. (Zie groene pijl op foto)
Hierdoor word....
- De ECU gereset,
- Word de foutenlog DTC gewist.

Afbeelding

Er zijn nog 2 fuses Fu-AM2, 2 slots onder de Fu-EFI1,
en Fu-AM1, in de fusebox-3 zijkant dashboard kant passagier.
Het is niet niet nodig om deze te verwijderen om de ECU te resetten.

Afbeelding

Einde ECU-reset.
De tijden (30sec. en 5 min.) mogen bijde op 10 minuten gezet worden, neem gerust de tijd.
Na het verstrijken van de opgegeven tijd...
Plaats de "+-pool" van de battery terug of, plaats de Fu-EFI1 terug

2- Het basis mappen van de motor.

Wanneer de ECU gereset is, moet het motormanagement terug "gemapt" worden.
dwz: Alle gegevens Lucht,Fuel, temp.... worden verzameld en er word door de ECU
een MAP gemaakt, een venster waarin voor elke situatie een werkingspunt
vastgelegd word waarop de motor goed draait.
En.... waar ook de juiste setting opgezet word voor IDLE (traagloop)

Om te mappen, start de motor. en laat hem draaien zonder het gaspedaal aan te raken.
De ECU gaat in een soort "traagloop toerental leermode", het volgende zal nu gebeuren;
(Onderstaande is opgemerkt bij mijn eigen motor, kan van motor tot motor verschillen)
- de motor gaat naar 2000 RPM tot de motor op bedrijfstemperatuur is.
- Het toerental daalt langzaam tot 1500 RPM en houd daar enige tijd aan.
- het toerental daalt verder tot 1000 RPM en pendelt dan een 7-tal keer tussen 1000 en 1500 RPM heen en weer.
- het toerental daalt verder tot 700 RPM en pendelt dan een aantal keer tussen 700 en 1500 RPM heen en weer.
- het toerental zet zich vast op 800 RPM en blijft constant.

Heel dit proces duurt çà 5 à 10 minuten nadat de motor op temp. is gekomen.
De totaaltijd hangt van externe factoren af. (soort benzinne, buitentemp...)

3- De fijnafstelling tijdens het leerproces.

De motor draait nu op een "basismapping" en de ECU gaat nu over op "leermode".
Eigenlijk, een STMP Short Time Mapping Proces.
Wie nu een ritje gaat rijden, zal afhankelijk van zijn rijstijl tijdens het vorige "leerproces"
een verbetering, of een verlies aan koppel/vermogen ervaren !
En dat schijnt effectief zo te zijn... De basismapping geeft je motor de basis 140PK !
Wie kalm en gesapig door het verkeer cruist, en schakelt op 3200 RPM :S
Zal zijn motor wijsmaken dat hij niet méér nodig heeft dan çà 135 PK
Na het resetten en basismappen, voelt hij een verbetering want hij heeft nu 140PK!
Wie sportief en vinnig door het verkeer huppelt, en schakelt op 6000RPM, of dus...
zijn motor gebruikt waar em voor gemaakt is ;)
Zal zijn motor wijsmaken dat hij méér nodig heeft dan de basis 140 PK.
Na een sportief ingereden "leermode", werd op andere fora dynoruns van 149 PK gemeld.
Na het reset en basismappen, voelt deze nu een verlies want hij heeft nu slechts 140PK!

Het is dus van belang om tijdens het leerproces de motor sportief af te rijden.
Zonder de geldende verkeersregels en de verkeersveiligheid uit het oog te verliezen.
Het leerproces duurt afhankelijk van de bron... 500 à 750 Km.

Slotbemerkingen

Gelijk met het STMP word ook een LTMP of Long Term Maping Proces gestart.
In de STMP word de ECU in een bedrijfspositie geplaatst met een map waarvoor hij is ontworpen.
In de LTMP wijzigt de ECU de fuel trim afhankelijk van de ontvangen gegevens van
bvb de MAF-sensor, Knock-sensor enz...
De LTMP zal de map aanpassen naar een programma voor economisch en emissiegunstige voorwaarden en een stabiel traaglooptoerental.
De LTMP zal ook aanpassingen uitvoeren wanneer bep. variabelen langzaam weglopen van hun ideale curve.
bvb. de MAF-sensor die vervuild... de pingelsensor detecteert (na tanken andere octaan...)

Het bovenstaande resetproces word best steeds uitgevoerd, wanneer men;
- Wijzigingen of werken heeft uitgevoerd aan inlaat of uitlaat.
Een vervuilde luchtfilter vervangen is al een goede reden.
(hé... Ik heb een CAI gemonteerd en voel eerder een verlies dan winst...)
- De motor niet goed draait...
Hij houd zijn traaglooptoerental niet vast bvb
Kan het gevolg zijn van Supper98 tanken ipv de Supper95 voorheen !!!

Wijzigingen uitvoeren aan je inlaat/uitlaat, zonder bovenstaande resetproces
te doorlopen kan in sommige gevallen leiden tot startproblemen en andere...
Pas na bovenstaande resetproces zal je daadwerkelijk winst halen uit je (dure)
wijzigingen in de inlaat of uitlaatsectie van je motor.

Belangrijk

MAF-sensor reinigen
Gelijk met het resetten van je ECU, kan je best ook je MAF-sensor reinigen.
Deze vind je net na de luchtfilterdoos, en zit vast met 2 vijsjes. zie foto's
Gebleken is (op andere forums) dat deze na één jaar dusdanig is vervuild
dat de meting niet acuraat genoeg is om een juist motormanagement te verkrijgen.
Deze vervuiling ziet eruit als een bruin/zwart laagje op de meetdraden.
Hoe te reinigen.
1- maak de MAF- connector los.

Afbeelding

2- schroef het MAF-deksel los (2 kruiskop schroefjes) Let op dat je ze niet verliest.
3- Haal de MAF-sensor voorzichtig uit het huis.
4- Verwijder de rubber dichtingsring (Deze is mogelijks niet bestand tegen het produkt)

Afbeelding

5- Spuit overvloedig een carburator reinigings detergent op de 2 meetdraden
Deze meetdraden zijn gevoelig, breek of vervorm ze niet !!!
de MAF-sensor kost 190€ !!!
Tracht te vermijden det je de meetdraden aanraakt,
in het slechtste geval gebruik je voorzichtig een zacht borsteltje.

Afbeelding

6- Blaas (met perslucht op lage druk) het draadhuis droog.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

7- Monteer de rubber dichting
8- monteer de MAF-sensor terug met de 2 vijsjes.
9- Koppel de MAF-connector terug aan.

Volgens MR2 1.8 gebruikers op het USA Spyderforum is dit simpele onderhoud,
samen mét een ECU-reset.... een jaarlijkse "MOET JE DOEN" agendapunt.
En geeft het een verassend goed en voelbaar resultaat.
Ikzelf voelde een zeer duidelijke verbetering van het koppel onderin,
En een snellere respons op het gaspedaal. (Let wel, met een gelijktijdige ECU-reset)

Zoeken naar valse lucht lekken.
Wat ook je motormanagement kan beïnvloeden (negatief) zijn luchtlekken
in je inlaatsectie.
Je hoort ze niet, maar ze zijn er wel vaak, kleine scheurtjes, slechte koppeling.
vele kleine spleetjes maken één..... :S
Dé manier om deze op te sporen is de volgende.
- Leg de motor STIL !
- Koppel de luchtaanvoer ingang luchtfilterdoos los.
- Plaats op de ingang luchtfilterdoos iets waarmee je de opening afdicht
en waar je perslucht kan aan toevoegen.
- Voer perslucht toe met een maximum van çà 150 mBar (gram)
- Luister en verbaast u :)
Je kan nog helpen zoeken met een sopje maar.... nadien goed afdrogen !

Vooral de lekjes ná de MAF-sensor, bypassen de MAF en zorgen voor
een vals signaal naar het motormanagement.

Re: Het resetten van de ECU van een MR2 1.8L 1ZZ-FE

Geplaatst: 06 jun 2021, 00:53
door jpv98
Jammer dat de foto''s niet meer zichtbaar zijn :*( :*( :*(

Re: Het resetten van de ECU van een MR2 1.8L 1ZZ-FE

Geplaatst: 11 jun 2021, 08:39
door conan1068
dat is een superpost Kit, bedankt voor het uitzoekwerk en de tijd die je hebt willen nemen om dit met ons te delen ! :applaus-smiley:

Re: Het resetten van de ECU van een MR2 1.8L 1ZZ-FE

Geplaatst: 11 jun 2021, 08:40
door conan1068
of was het een re-post van JPV98 ?
thanks anyway !