Bandenmaat verschil

Alles over de AW11. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de AW11.

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
Leliev
Zere vingers van het typen..
Berichten: 4462
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:56
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bandenmaat verschil

Bericht door Leliev »

Bij de SW word er aangeraden om achter een bredere band dan voor te hebben. Is dat bij een AW11 ook zo?

Ik wil 205-45-16 voor en 215-45-16 achter. Is dat een goede keuze?
Afbeelding
El Butre schreef:Paul zegt niet vaak wat nuttigs, maar zijn avatar klopt nog steeds....
mr2PUNTfreak schreef:Paul jij snapt het tenminste!:dux-blij_thumb-up:
Gebruikersavatar
Dokter Rob
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3886
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:52
Type MR2: AW11

Bericht door Dokter Rob »

nee natuurlijk niet.

Staat stoer, maar heeft geen meerwaarde.

Hoe smaller de band, hoe meer grip.
Grip en druk per M2 zijn belangrijk.
Vooral met nat wegdek zul je dit merken.
Gebruikersavatar
N!co
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:43

Bericht door N!co »

ik heb nu 195 voor en 205 achter op de aw11, maar ik vind het niet zo fijn. Hij is toch wel een beetje onderstuurt. Nou heb ik ook nog geen antirollbar achter, dat helpt ook niet echt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Eeuwige twijfelaar
Zere vingers van het typen..
Berichten: 967
Lid geworden op: 16 dec 2007, 00:31
Type MR2: AW11

Bericht door Eeuwige twijfelaar »

De geometrie van de MR2's is afgesteld met staggered bandenmaten in het achterhoofd.. theoretisch gezien ga je meer naar een overstuurde auto wanneer je gelijke bandenmaten rondom gebruikt. Elke auto heeft een bepaalde "sweetspot" waar 'ie lekker bij stuurt en dat zal afhankelijk van andere (onderstel-) modificaties bij elke auto ergens anders liggen. Het meest gangbare breedteverschil is 10~20mm, zolang je dat aanhoud zit je altijd wel safe, d.w.z. dan heb je een neutrale auto die de neiging heeft om te ondersturen. Als je van onderstuur houd dan monteer je een debiel brede band achterop en een 195-er voorop.. dan heeft de achterkant veel meer grip dan de voorkant waardoor de auto heel moeilijk roteert.

Beetje kromme uitleg, ben net pas wakker, hoop dat je het snapt :P
Gebruikersavatar
N!co
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:43

Bericht door N!co »

Michel H schreef:De geometrie van de MR2's is afgesteld met staggered bandenmaten in het achterhoofd..
De aw11 niet.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Eeuwige twijfelaar
Zere vingers van het typen..
Berichten: 967
Lid geworden op: 16 dec 2007, 00:31
Type MR2: AW11

Bericht door Eeuwige twijfelaar »

Heeft de AW11 origineel dezelfde bandenmaten rondom ?
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

De Aw11 heeft standaard 185 rondom. Ik zou dus gewoon de zelfde bandenmaat rondom houden.

Niet dat ik dat zelf heb, maar ik heb ZZW30-velgen en dus de 185 / 205 combi...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

205 voor en 215 achter ?

Voor veel te breed om nog een beetje bij lage snelheid te kunnen sturen en achter veel te breed in verhouding met het aantal pk's wat je kwijt moet (117)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Leliev
Zere vingers van het typen..
Berichten: 4462
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:56
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Leliev »

Dus jij raad voor 185-45-R16 aan en achter 205-45-R16?
Afbeelding
El Butre schreef:Paul zegt niet vaak wat nuttigs, maar zijn avatar klopt nog steeds....
mr2PUNTfreak schreef:Paul jij snapt het tenminste!:dux-blij_thumb-up:
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Jep.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Leliev
Zere vingers van het typen..
Berichten: 4462
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:56
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Leliev »

Geeft die verhouding meer richting overstuur of onderstuur?
Afbeelding
El Butre schreef:Paul zegt niet vaak wat nuttigs, maar zijn avatar klopt nog steeds....
mr2PUNTfreak schreef:Paul jij snapt het tenminste!:dux-blij_thumb-up:
Gebruikersavatar
emp
Knop gevonden hoor !
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 sep 2007, 18:49

Bericht door emp »

Bredere band achterop = onderstuur?
Gebruikersavatar
Eeuwige twijfelaar
Zere vingers van het typen..
Berichten: 967
Lid geworden op: 16 dec 2007, 00:31
Type MR2: AW11

Bericht door Eeuwige twijfelaar »

emp schreef:Bredere band achterop = onderstuur?
Theoretisch wel maar met die relatief smalle banden zoals hierboven genoemd heb je daar nog geen "last" van, dan moet je meer denken aan maten vanaf 255 breed.. dat is gewoon teveel rubber voor een MR2 (ook voor een SW20). Of je moet al debiel staggered gaan.. dus voorop 185-er en achterop 225-er, dan krijg je hetzelfde effect.

Je bent van veel variabelen afhankelijk, vandaar dat ik er al theoretisch bij zet..

Wat ook een nadeel van bredere banden is, je verliest een groot deel aan progressiviteit. Je voelt dus minder snel en/of goed wanneer er minder grip is.. vergeleken met een smallere band. Bij een smallere band voel je wanneer de auto grip begint te verliezen, maar dan heb je nog wat speelruimte over.. Bij een (te-) brede band heb je veel minder speelruimte..
Gebruikersavatar
Leliev
Zere vingers van het typen..
Berichten: 4462
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:56
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Leliev »

Ik begin nu weer in verwarring te raken.
De emmer is 30 mm verlaagd en ik heb 16 inch wielen.
Wat zouden nu goede maten zijn voor de voor en achterkant?
Afbeelding
El Butre schreef:Paul zegt niet vaak wat nuttigs, maar zijn avatar klopt nog steeds....
mr2PUNTfreak schreef:Paul jij snapt het tenminste!:dux-blij_thumb-up:
Xhermes
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3347
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Xhermes »

Ik heb voor ook 205 gehad ( rondom trouwens ) , dat zeer zware sturen is ook zwaar overdreven. Tuurlijk stuurt het zwaarder dan 185, maar het is niet on doenbaar. En ik ben geeneens een sportschool billy :)
Midship Runabout Blog
Website:http://mymr2.nl/
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 2505
Lid geworden op: 02 apr 2007, 23:05
Type MR2: AW11

Bericht door ROB-E »

Xhermes schreef:Ik heb voor ook 205 gehad ( rondom trouwens ) , dat zeer zware sturen is ook zwaar overdreven. Tuurlijk stuurt het zwaarder dan 185, maar het is niet on doenbaar. En ik ben geeneens een sportschool billy :)

en de bandenspanning zo nu en dan controleren helpt ook;)
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
Xhermes
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3347
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Xhermes »

;)

Zoiezo kijken of alle wielen er nog onder zitten helpt!
Midship Runabout Blog
Website:http://mymr2.nl/
Gebruikersavatar
Leliev
Zere vingers van het typen..
Berichten: 4462
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:56
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Leliev »

Wielmoeren aandraaien ook..
Afbeelding
El Butre schreef:Paul zegt niet vaak wat nuttigs, maar zijn avatar klopt nog steeds....
mr2PUNTfreak schreef:Paul jij snapt het tenminste!:dux-blij_thumb-up:
Blof-fan
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 175
Lid geworden op: 15 feb 2007, 19:06
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Blof-fan »

Gewoon netjes 195-45-R16 rondom, hou je een nette, neutraal sturende emmer en 't ziet er nog goed uit ook
Driving: '92 AT190 Carina E GTi LB,
Restoring: '88 Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Corolla AE92 GTSi HB
Gebruikersavatar
N!co
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:43

Bericht door N!co »

Blof-fan schreef:Gewoon netjes 195-45-R16 rondom, hou je een nette, neutraal sturende emmer en 't ziet er nog goed uit ook
Zou ik ook doen.
Afbeelding
Plaats reactie