3VZ-FE tuning

Alles over de SW20 turbo + V6. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20 turbo + V6.

Moderator: Pieten

Gidon-V6
Zere vingers van het typen..
Type MR2: AW11
Michel H wrote:Wel een beetje cliché hé ;D

Eerst als (mede-) argument aandragen dat een turbo niks is want tja, dan blijf je aanpassen en upgraden, meer en meer vermogen, wordt onbetrouwbaar etc. etc. Maar zie hier, zelfs de V6 lutsers kunnen de eeuwige drang naar méér vermogen ook niet weerstaan :P

Haha, inderdaad. Er zit ook helemaal geen verschil in turbo of v6 rijders, allemaal mensen.
Edje Turbo wrote:Het verschil is dat een standaard turbo wel een duidelijk verschil laat zien met een NA in een wedstrijdje...;)
We zullen zien wat de betrouwbaarheid is van chargers bouwen op een toermotor uit de Camry. Ik denk dat het kosten plaatje ook maar even vergeten moet worden dan....:P

Kostenplaatje moet je inderdaad vergeten als je wilt dat het betrouwbaar blijft. Ik ben langzaam bezig onderdelen te verzamelen. Het zal dan ook niet volgend jaar al klaar zijn.
MarcoTwo
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Michel H wrote:Wel een beetje cliché hé ;D

Eerst als (mede-) argument aandragen dat een turbo niks is want tja, dan blijf je aanpassen en upgraden, meer en meer vermogen, wordt onbetrouwbaar etc. etc. Maar zie hier, zelfs de V6 lutsers kunnen de eeuwige drang naar méér vermogen ook niet weerstaan :P

Even verduidelijken: als hetgeen nu gedaan wordt, naar tevredenheid is, dan komt er geen blazertje op. Ik verwacht dat het wel naar mijn zin is. Je kunt wel aan de gang blijven natuurlijk.;D

Met een SC heb je geen turbogat en bijbehorende pieken.

.
Edje Turbo wrote:Het verschil is dat een standaard turbo wel een duidelijk verschil laat zien met een NA in een wedstrijdje...;)
We zullen zien wat de betrouwbaarheid is van chargers bouwen op een toermotor uit de Camry. Ik denk dat het kosten plaatje ook maar even vergeten moet worden dan....:P

Minder dan de helft van een turbo ombouw, valt dus wel te overzien.

En een gezonde GT-i blijft niet zo veel achter op een J-Spec Turbo (een bepaalde rode met bijna hetzelfde kenteken als de mijne liep pas later een stukje uit na de avond/achterhoektoer :P ;D ).
Huub
Ik lul al aardig mee !
Wat is een lutser?
Surferdude
Het woord lutser is ontstaan als contaminatie van loser en prutser voor een gefrustreerde bezoeker..
Huub
Ik lul al aardig mee !
Aha, helder!
MarcoTwo
Waar haal je dit vandaan?
Edje Turbo
Ik lul al aardig mee !
Je vergeet Marco dat Rapahael in een andere versnelling reed dan jij...namelijk de vijf ....Turbo rijders zijn luie rijders want wij schakellen niet terug om in de toeren te gaan hangen...er is immers koppel genoeg...:P

daarbij tussen het op afstand volgen, ervoorbij, en er over..zit nog een wereld van PK en koppel..::)

als je echt denkt dat je een standaard Turbo bij kan houden dan probeer het maar eens vanuit stilstand een op een.:::| Weet je de meeting op drachten nog??? De Turbo's maakte toen een op een gehakt van de NA:eten:

zelfs een 2.2 heeft meer koppel dan een NA, ik denk dat die echt flink bijblijven op een NA;D
Green Goblin
Het verschil is bijvoorbeeld op Assen ook heel duidelijk te zien. Op het rechte stuk zie je de turbo er wel vandoor gaan.
MarcoTwo
;D
Edje Turbo wrote:Je vergeet Marco dat Rapahael in een andere versnelling reed dan jij...namelijk de vijf ....Turbo rijders zijn luie rijders want wij schakellen niet terug om in de toeren te gaan hangen...er is immers koppel genoeg...:P

daarbij tussen het op afstand volgen, ervoorbij, en er over..zit nog een wereld van PK en koppel..::)

als je echt denkt dat je een standaard Turbo bij kan houden dan probeer het maar eens vanuit stilstand een op een.:::| Weet je de meeting op drachten nog??? De Turbo's maakte toen een op een gehakt van de NA:eten:

zelfs een 2.2 heeft meer koppel dan een NA, ik denk dat die echt flink bijblijven op een NA;D

LOL:-) Raphaël reed niet.;D (overigens: zat je in het dashboardkastje mee te kijken?)

Als je in z'n V de snelweg oprijdt, kun je héél erg snel je lagers gaan vernieuwen (en je pook vasthouden, aangezien hij dan uit z'n V en IV gaat springen).;)

2.2 = n/a

En een turbo moet je ook flink doorhalen (7.000) om er wat uit te halen hoor, tenminste wel die 245 pk (+) versie, gaat vanzelf. Als hij gaat blazen, vliegt het toerental vanzelf omhoog.:dux-blij_thumb-up:

Een gezonde turbo moet het natuurlijk altijd gaan winnen uiteindelijk, maar het verschil is niet spannend (daarom blijft een wat fellere GT-i niet zover achter bij een stock turbo).

Een GT-i moet je inderdaad wat verder doortrekken, maar er zit duidelijk verschil tussen de ene en de ander, toen ik met die van mijn zwager (was een 1991 NL, minder kms zelfs) reed, leek het wel alsof de handrem er op stond.

Het énige verschil toen, was mijn Sebring en K&N, de dichtgeslibte kat zat er gewoon onder.
dooierick
ik vind het NA vs turbo verhaal onzin je kan met een na gewoon lang niet bij blijven bestaat niet

naar de nurbergring reden marco en olav voor mij ik heb de hele weg zo`n beetje in me 3e versnelling gereden en deed totaal geen moeite om jullie bij te houden moest zelfs remmen omdat ik veel sneller ging
Edje Turbo
Ik lul al aardig mee !
Ik dacht dat sprookjes alleen in kaatsheuvel waren...:P
Huub
Ik lul al aardig mee !
Hoe komt deze discussie nu veer verzeild in een turbo - N/A catfight? Volgens de titel gaat het hier toch duidelijk om de V6 ::)

Ik vind het een beetje jammer dat heel veel discussies eindigen in felle vergelijkingen tussen de diverse motortypes. De N/A, de turbo en de V6 hebben ieder hun eigen eigenschappen en bijbehorende vóór- en nadelen. Ik vind alle motortypes eigenlijk wel iets hebben (misschien onverwacht; ik vind turbo's zeer spectaculair en interessant). Iedereen zal zijn eigen redenen hebben voor de keuzes die hij of zij maakt. Het hoge koppel bij lage toerentallen en het feit dat ik mijn MR2 als daily-driver gebruik, hebben ervoor gezorgd dat ik voor een V6 ben gegaan.

Het lijkt me onvermijdelijk dat er in de toekomst dit soort vergelijkingen zullen blijven bestaan (de mijne is beter dan de jouwe), maar dat houdt het forum ook wel levendig. Ik hoop echter dat wanneer dit gebeurt, er zoveel mogelijk objectieve, harde gegevens worden gebruikt. Verhalen over die en die was toen en toen sneller, dat zorgt alleen maar voor een toename van het aantal posts :(.
Gidon-V6
dooierick wrote:
naar de nurbergring reden marco en olav voor mij ik heb de hele weg zo`n beetje in me 3e versnelling gereden en deed totaal geen moeite om jullie bij te houden moest zelfs remmen omdat ik veel sneller ging

Klopt helemaal. Ik reed achter Roderick, en ik moest voor hem remmen.

Grapje......:X
Gidon-V6
Overigens sluit ik me helemaal bij huub aan. Alle motoren hebben hun charmes en hebben hun eigen eigenschappen. Mijn hartje gaat er ook sneller van kloppen of het nu een n/a een turbo of een v6 is.
dooierick
ben ik het ook mee eens en ik denk dat als je van lekker cruisen houdt dat een v6 10x lekkerder rijd dan een turbo :P en het geluid is mooier ;)
MarcoTwo
dooierick wrote:ik vind het NA vs turbo verhaal onzin je kan met een na gewoon lang niet bij blijven bestaat niet

;D Dat was ook vlot, maar relaxed rijden, we hadden een pup bij ons die voor het eerst mee was.:) En om een beetje tegengas te geven: een aantal keer zagen we na een reeks bochten lange tijd niets in de binnenspiegel.:-) Het ene moment heb je andere omstandigheden dan op een ander moment.

Plus als je een groep aanvoert, moet je ook enig verantwoordelijkheidsgevoel hebben, want je hebt altijd betere en minder goede (ervaren) rijders achter je, waarmee ik niet wil zeggen dat ikzelf de beste ben (of het meeste lef heb) die er is, zeker niet. :) Tegenwoordig geef ikzelf liever de voorkeur aan wat meer veiligheidsmarge, zeker binnenkort als er voor een waarde van een leuke nieuwe compacte auto in geïnvesteerd is in een jaar tijd.

Maar die ene keer werd het gat pas erg laat groter, maar dat is ook geen vergelijk: een GT-i met open uitlaatsysteem tegen een standaard turbo met alleen een Sebring (en de driver wist er wel mee om te gaan trouwens). En de melding was eigenlijk dat het verschil in beginsel niet echt groot was, maar pas later wat groter werd, niet over dat ze even snel zijn.

Maar goed, op de limiet (rechtdoor) zal het verschil wel groter zijn natuurlijk. En zeker berg opwaarts, dan komt een GT-i gewoon te kort en móet je doorhalen (lees: soms terug naar I of II) en dat is o.a. de reden dat ik méér draaimoment wil.

Als je maar blij bent wat je hebt.:) :) :)
dooierick
true

ik moest ook soms wachten op die jongen die achter mij reed in die leon die heeft het niet zo op bochten recht door vind hij leuker ofzo
Ziggo
die leon trok de NA mr2 van mij dus gewoon weg... de bochten kon ik lekker bij remmen en in de bochten zelf hing ik wel aan z'n staart, maar eenmaal weer recht trok die me gewoon weg :P
en daarom wil ik 2.0 turbo gaan halen ;)
Fijt is dat alle mr2's hun charmes hebben of het nu de aw11, de sw20/22 of de zzw30 is, met welke moter je er ook in wilt leggen.
het is een MR2 club dus vind ik dat je in dat opzicht wel respect moet opbrengen voor andere mr2 rijders :P
flip
Type MR2: ZZW30
hier is iets te vinde over het upgrade van de v6

http://www.mr2.com/forums/mk-2-v6/Toyot ... folds.html

(zijn we hier niet beetje HEEL erg oftopic bedoel dynamo en turbo hebbe niet ehct veel met mekaar te make)
dooierick
die leon had ook vermogen genoeg (240pk) ;) alleen niet dat sturen lukt hem niet zo aardig
Post Reply