MR2 2.2 (5S-FE) Turbo Project
Moderator: Pieten
- Quadc@msix
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 380
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 12:16
- Type MR2: AW11
5S
Mooi projectje! maareh, volgens de manual moet een 5 S bovenlangs er in, omdat het een 30 graden blok is......ben erg benieuwd naar het uiteindelijke vermogen:P 5S RULES!!!!
John / TettjeTRDtw8)
John / TettjeTRDtw8)
Zonder Turbo moet een 5S idd bovenlangs, maar GTE's gaan onderlangs, dus dat heb ik nu ook maar gedaan.. tis tenslotte nu een 5SFTE
Ben wat dat betreft net zo nieuwsgierig naar het vermogen straks!!
Als e.e.a. aan mechanica straks in elkaar zit dan begint pas de uitdaging.. electronica aansluiten en tunen van de MegaSquirt...
Grtjnz,
Ro
Ben wat dat betreft net zo nieuwsgierig naar het vermogen straks!!
Als e.e.a. aan mechanica straks in elkaar zit dan begint pas de uitdaging.. electronica aansluiten en tunen van de MegaSquirt...
Grtjnz,
Ro
tettjetwo schreef:Mooi projectje! maareh, volgens de manual moet een 5 S bovenlangs er in, omdat het een 30 graden blok is......ben erg benieuwd naar het uiteindelijke vermogen:P 5S RULES!!!!
John / TettjeTRDtw8)
- tweakmaster
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 2186
- Lid geworden op: 16 jul 2007, 20:55
- Type MR2: AW11
Ik heb dus ook een turbo op me 5SFE en het rijdt HEERLIJK. Ik heb er dan niet zoveel aan gedaan als jou (blok is verder standaard en er is ook niets vervangen). Denk dat je strax wel blij bent
Welke turbo heb je erop? (denk erover gelezen:P)
Al gezien.. een ct26.. die ik heb is wel iets groter
Welke turbo heb je erop? (denk erover gelezen:P)
Al gezien.. een ct26.. die ik heb is wel iets groter
Surferdude schreef:Je hebt toch wel een beetje gelijk Tweaky
- tweakmaster
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 2186
- Lid geworden op: 16 jul 2007, 20:55
- Type MR2: AW11
zoiets ja heb het kitje overgenomen van tettjetwo. zit ook een andere sensor op enzo. komen ook nog andere assen + versnellingsbak + remmerij op. en in de toekomst me blok uithonen/porten etc. gelijk revisie.. mja.. hij draait nu maar op 0.3/0.4 bar hoor maar het rijdt wel heerlijk
ohja, zit ook een skytune onder
ohja, zit ook een skytune onder
Surferdude schreef:Je hebt toch wel een beetje gelijk Tweaky
Xal gelijk ff een update er tegenaan smijten.
Heb afgelopen weekend de motor in z'n steunen gehangen, de assen gemonteerd, fussees weer vast gezet en de complete draagconstructie aan de achterzijde zit er ook weer helemaal op.
Verders het nodige aan slangen, steuntjes en kabeltjes weer op z'n plekkie aangesloten. Hopenlijk komend weekend kan ik dit klusje afronden, zodat ik kan beginnen aan het meer 'custom' werk, zoals de oliekoeler, oliefilter-relokatie, bedrading van de Megasquirt, de EVC en de Crane Cams Fireball ontstekingsmodule en bobine. Ook heb ik nog een carteronluchtings-can liggen waar ik een plekje voor moet verzinnen, en zal de FPR nog ergens gemonteerd moeten worden. Daarna de IC en een crea oplossing voor de montage en het aansluiten op de tubbie en inlaat.. daartussen ook nog een BOV plaatsen..
Genoeg te doen dus.. volgende keer weer wat fotoos erbij, want mn huidige camera is verkocht en een nwe digi spiegelreflex is onderweg..
Uiteraaard wil ik ook de nodige aandacht aan mn vriendin besteden, maar die wel zo cute dat ze gerust een handje toesteekt tijdens het sleutelen (jawel, ze bestaan!!
*zucht* waarom zijn weekenden zo kort!?!
Grtjnz,
Ro.
Heb afgelopen weekend de motor in z'n steunen gehangen, de assen gemonteerd, fussees weer vast gezet en de complete draagconstructie aan de achterzijde zit er ook weer helemaal op.
Verders het nodige aan slangen, steuntjes en kabeltjes weer op z'n plekkie aangesloten. Hopenlijk komend weekend kan ik dit klusje afronden, zodat ik kan beginnen aan het meer 'custom' werk, zoals de oliekoeler, oliefilter-relokatie, bedrading van de Megasquirt, de EVC en de Crane Cams Fireball ontstekingsmodule en bobine. Ook heb ik nog een carteronluchtings-can liggen waar ik een plekje voor moet verzinnen, en zal de FPR nog ergens gemonteerd moeten worden. Daarna de IC en een crea oplossing voor de montage en het aansluiten op de tubbie en inlaat.. daartussen ook nog een BOV plaatsen..
Genoeg te doen dus.. volgende keer weer wat fotoos erbij, want mn huidige camera is verkocht en een nwe digi spiegelreflex is onderweg..
Uiteraaard wil ik ook de nodige aandacht aan mn vriendin besteden, maar die wel zo cute dat ze gerust een handje toesteekt tijdens het sleutelen (jawel, ze bestaan!!
*zucht* waarom zijn weekenden zo kort!?!
Grtjnz,
Ro.
- tweakmaster
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 2186
- Lid geworden op: 16 jul 2007, 20:55
- Type MR2: AW11
beter beter beter, je maakt er in ieder geval meer werk van als ik
heb je nou ook een 2e auto? Ik heb mijn emmer namelijk redelijk vaak nodig, al zit ik er wel aan te denken om er een roestbak bij te kopen zodat ik me emmer ook s'winters kan stallen en wat grotere klussen uit kan voeren
Succes verders en blijf zo doorgaan
heb je nou ook een 2e auto? Ik heb mijn emmer namelijk redelijk vaak nodig, al zit ik er wel aan te denken om er een roestbak bij te kopen zodat ik me emmer ook s'winters kan stallen en wat grotere klussen uit kan voeren
Succes verders en blijf zo doorgaan
Surferdude schreef:Je hebt toch wel een beetje gelijk Tweaky
- tweakmaster
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 2186
- Lid geworden op: 16 jul 2007, 20:55
- Type MR2: AW11
- tweakmaster
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 2186
- Lid geworden op: 16 jul 2007, 20:55
- Type MR2: AW11
Nou, ik heb mijn besluit ook genomen. Van de winter gaat me emmer de garage in, blok eruit en dan ook verder tunen met als doel 300pk of meer
LSD bak + assen heb ik al geregeld.. Naven horen er ook bij. Remmerij heb ik nog niet, maar komt ook wel goed..
Ik kan niet wachten tot me blok eruit ligt (heb ook een Alfa Romeo 145 1.6 boxer op de kop getikt voor een leuk prijsje )
LSD bak + assen heb ik al geregeld.. Naven horen er ook bij. Remmerij heb ik nog niet, maar komt ook wel goed..
Ik kan niet wachten tot me blok eruit ligt (heb ook een Alfa Romeo 145 1.6 boxer op de kop getikt voor een leuk prijsje )
Surferdude schreef:Je hebt toch wel een beetje gelijk Tweaky
-
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 3347
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Dat beloofd wat! Je kent de regels ondertussen he, bergen foto's
Midship Runabout Blog
Website:http://mymr2.nl/
Website:http://mymr2.nl/
- tweakmaster
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 2186
- Lid geworden op: 16 jul 2007, 20:55
- Type MR2: AW11
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
- tweakmaster
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 2186
- Lid geworden op: 16 jul 2007, 20:55
- Type MR2: AW11
Eindelijk weer eens wat aan de mr kunnen doen de afgelopen weekenden. Om te beginnen zat ik al een tijd te overwegen om een grotere turbo te plaatsen daar ik de motor toch wel dermate heb opgebouwd dat dit min of meer een 'must' is geworden. De eenvoudigste optie was de CT26 te vervangen door een CT20B. Meer spool, minder 'lag' en de 'redline' ligt iets verderop. Veel zoeken, want CT20's zijn lastig te vinden en vaak (te) duur. Uiteindelijk in Azie een nagenoeg nieuwe voor een leuk prijsje.
Let op de inlaatdiameter, nagenoeg een centimer groter!
Ook het turbinehuis is een maatje groter:
Er wordt nog gewerkt aan de olie aan-/afvoerleiding, want die bleek dus niet te passen.. warmtewisselaar zat in de weg.. en de banjo-aansluiting van de aanvoerleiding is niet hetzelfde. dit worden allemaal losse leidingen.
Intussen doorgewerkt aan het afmonteren van alle aansluitingen, (koel)leidingen etc..
Omdat ik een top-mount intercooler ga gebruiken heeft de oliekoeler een plaatsje gekregen in de rechter luchtinlaat.
Ontsteking wordt een CraneCams Fireball.. voorlopig alle bedrading weer de kofferbak in geleid.. daar gaat ook de kabelboom van de Megasquirt naartoe.. ergens tussenin zie je een oil catch tank nog liggen..
De Tomei boostcontroller heb ik voorlopig hier een plek gegeven.
Let op de inlaatdiameter, nagenoeg een centimer groter!
Ook het turbinehuis is een maatje groter:
Er wordt nog gewerkt aan de olie aan-/afvoerleiding, want die bleek dus niet te passen.. warmtewisselaar zat in de weg.. en de banjo-aansluiting van de aanvoerleiding is niet hetzelfde. dit worden allemaal losse leidingen.
Intussen doorgewerkt aan het afmonteren van alle aansluitingen, (koel)leidingen etc..
Omdat ik een top-mount intercooler ga gebruiken heeft de oliekoeler een plaatsje gekregen in de rechter luchtinlaat.
Ontsteking wordt een CraneCams Fireball.. voorlopig alle bedrading weer de kofferbak in geleid.. daar gaat ook de kabelboom van de Megasquirt naartoe.. ergens tussenin zie je een oil catch tank nog liggen..
De Tomei boostcontroller heb ik voorlopig hier een plek gegeven.
om het verhaal nog te vervolgen...
de benzinedruk regelaar heeft inmiddels een plaats tegen het schutbord achter het inlaatspruitstuk gekregen..
nog te doen:
spruitstuk met CT20 monteren (als alle leidingen klaar zijn)
olie aan- afvoer turbo monteren,
oliefilter-houder plaatsen,
oliekoeler aansluiten
IAT sensor plaatsen,
olie tankje plaatsen,
cranecams ontstekings module en bobine plaatsen,
intercooler, piping, BOV plaatsen,
volledige bedrading doen en Megasquirt plaatsen,
remklauwen reviseren,
SPAL ventilator in motorkap bouwen,
alle vloeistoffen vullen...
genoeg te doen, maar het doel is om binnen nu en 6 weken de eerste 'proefvlucht' te gaan maken..
Klein detail hierbij is dat de auto inmiddels niet meer gekeurd is, dus dat wordt lastig proefrijden..
de benzinedruk regelaar heeft inmiddels een plaats tegen het schutbord achter het inlaatspruitstuk gekregen..
nog te doen:
spruitstuk met CT20 monteren (als alle leidingen klaar zijn)
olie aan- afvoer turbo monteren,
oliefilter-houder plaatsen,
oliekoeler aansluiten
IAT sensor plaatsen,
olie tankje plaatsen,
cranecams ontstekings module en bobine plaatsen,
intercooler, piping, BOV plaatsen,
volledige bedrading doen en Megasquirt plaatsen,
remklauwen reviseren,
SPAL ventilator in motorkap bouwen,
alle vloeistoffen vullen...
genoeg te doen, maar het doel is om binnen nu en 6 weken de eerste 'proefvlucht' te gaan maken..
Klein detail hierbij is dat de auto inmiddels niet meer gekeurd is, dus dat wordt lastig proefrijden..
- tweakmaster
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 2186
- Lid geworden op: 16 jul 2007, 20:55
- Type MR2: AW11