MR2 2.2 (5S-FE) Turbo Project

Ligt je MR2 tot het laatste schroefje uit elkaar omdat hij heftig getuned wordt ? Of wordt je tweezitter volledig gerestaureerd voor de eeuwigheid ? Hier kun je je project delen met de andere leden...

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
Ducky
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 432
Lid geworden op: 24 feb 2007, 18:40
Type MR2: AW11

Bericht door Ducky »

Ziet er mooi uit;)
Brave jongens komen in de hemel,stoute jongens komen overal.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Quadc@msix
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 380
Lid geworden op: 05 jul 2007, 12:16
Type MR2: AW11

5S

Bericht door Quadc@msix »

Mooi projectje! maareh, volgens de manual moet een 5 S bovenlangs er in, omdat het een 30 graden blok is......ben erg benieuwd naar het uiteindelijke vermogen:P 5S RULES!!!!


John / TettjeTRDtw8)
jeroentje

Bericht door jeroentje »

Mooi spul! Kan niet wachten om hem te horen!
FlyingDutchMan

Bericht door FlyingDutchMan »

Zonder Turbo moet een 5S idd bovenlangs, maar GTE's gaan onderlangs, dus dat heb ik nu ook maar gedaan.. tis tenslotte nu een 5SFTE ;D
Ben wat dat betreft net zo nieuwsgierig naar het vermogen straks!! :lach:

Als e.e.a. aan mechanica straks in elkaar zit dan begint pas de uitdaging.. electronica aansluiten en tunen van de MegaSquirt...

Grtjnz,
Ro

tettjetwo schreef:Mooi projectje! maareh, volgens de manual moet een 5 S bovenlangs er in, omdat het een 30 graden blok is......ben erg benieuwd naar het uiteindelijke vermogen:P 5S RULES!!!!


John / TettjeTRDtw8)
Gebruikersavatar
tweakmaster
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2186
Lid geworden op: 16 jul 2007, 20:55
Type MR2: AW11

Bericht door tweakmaster »

Ik heb dus ook een turbo op me 5SFE en het rijdt HEERLIJK. Ik heb er dan niet zoveel aan gedaan als jou (blok is verder standaard en er is ook niets vervangen). Denk dat je strax wel blij bent :D
Welke turbo heb je erop? (denk erover gelezen:P)

Al gezien.. een ct26.. die ik heb is wel iets groter :P
Surferdude schreef:Je hebt toch wel een beetje gelijk Tweaky
Afbeelding
FlyingDutchMan

Bericht door FlyingDutchMan »

Hoe heb je dat gedaan dan? gewoon een spruitstukkie, tubbie, ic'tje en gáán?!
Gebruikersavatar
tweakmaster
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2186
Lid geworden op: 16 jul 2007, 20:55
Type MR2: AW11

Bericht door tweakmaster »

zoiets ja :P heb het kitje overgenomen van tettjetwo. zit ook een andere sensor op enzo. komen ook nog andere assen + versnellingsbak + remmerij op. en in de toekomst me blok uithonen/porten etc. gelijk revisie.. mja.. hij draait nu maar op 0.3/0.4 bar hoor :P maar het rijdt wel heerlijk


ohja, zit ook een skytune onder ;)
Surferdude schreef:Je hebt toch wel een beetje gelijk Tweaky
Afbeelding
FlyingDutchMan

Bericht door FlyingDutchMan »

Xal gelijk ff een update er tegenaan smijten.

Heb afgelopen weekend de motor in z'n steunen gehangen, de assen gemonteerd, fussees weer vast gezet en de complete draagconstructie aan de achterzijde zit er ook weer helemaal op. ;D
Verders het nodige aan slangen, steuntjes en kabeltjes weer op z'n plekkie aangesloten. Hopenlijk komend weekend kan ik dit klusje afronden, zodat ik kan beginnen aan het meer 'custom' werk, zoals de oliekoeler, oliefilter-relokatie, bedrading van de Megasquirt, de EVC en de Crane Cams Fireball ontstekingsmodule en bobine. Ook heb ik nog een carteronluchtings-can liggen waar ik een plekje voor moet verzinnen, en zal de FPR nog ergens gemonteerd moeten worden. :-/ Daarna de IC en een crea oplossing voor de montage en het aansluiten op de tubbie en inlaat.. daartussen ook nog een BOV plaatsen..

Genoeg te doen dus.. volgende keer weer wat fotoos erbij, want mn huidige camera is verkocht en een nwe digi spiegelreflex is onderweg..
Uiteraaard wil ik ook de nodige aandacht aan mn vriendin :P besteden, maar die wel zo cute dat ze gerust een handje toesteekt tijdens het sleutelen (jawel, ze bestaan!! :lach:

*zucht* waarom zijn weekenden zo kort!?!

Grtjnz,
Ro.8)
Gebruikersavatar
tweakmaster
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2186
Lid geworden op: 16 jul 2007, 20:55
Type MR2: AW11

Bericht door tweakmaster »

beter beter beter, je maakt er in ieder geval meer werk van als ik ;)
heb je nou ook een 2e auto? Ik heb mijn emmer namelijk redelijk vaak nodig, al zit ik er wel aan te denken om er een roestbak bij te kopen zodat ik me emmer ook s'winters kan stallen en wat grotere klussen uit kan voeren :D

Succes verders en blijf zo doorgaan ;)
Surferdude schreef:Je hebt toch wel een beetje gelijk Tweaky
Afbeelding
FlyingDutchMan

Bericht door FlyingDutchMan »

Ja, ik heb ook nog staan een Honda Prelude (1997) en een Mini Cabrio (2007). Aan vervoer dus geen tekort.. integendeel, juist iets teveel.. Beide staan dus te koop momenteel.. jammer dat je een roestbak zoekt.. :-/
Gebruikersavatar
tweakmaster
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2186
Lid geworden op: 16 jul 2007, 20:55
Type MR2: AW11

Bericht door tweakmaster »

hahaha.. sorry kerel ... mini zou ik super vinden maar is te duur (in aanschaf in ieder geval). zoek iets van een s(tar)let of een charade/cuore ofzo ;)
Surferdude schreef:Je hebt toch wel een beetje gelijk Tweaky
Afbeelding
Gebruikersavatar
tweakmaster
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2186
Lid geworden op: 16 jul 2007, 20:55
Type MR2: AW11

Bericht door tweakmaster »

Nou, ik heb mijn besluit ook genomen. Van de winter gaat me emmer de garage in, blok eruit en dan ook verder tunen met als doel 300pk of meer :D
LSD bak + assen heb ik al geregeld.. Naven horen er ook bij. Remmerij heb ik nog niet, maar komt ook wel goed..
Ik kan niet wachten tot me blok eruit ligt :D (heb ook een Alfa Romeo 145 1.6 boxer op de kop getikt voor een leuk prijsje :D)
Surferdude schreef:Je hebt toch wel een beetje gelijk Tweaky
Afbeelding
Xhermes
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3347
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Xhermes »

Dat beloofd wat! Je kent de regels ondertussen he, bergen foto's :D
Midship Runabout Blog
Website:http://mymr2.nl/
Gebruikersavatar
tweakmaster
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2186
Lid geworden op: 16 jul 2007, 20:55
Type MR2: AW11

Bericht door tweakmaster »

zal me eigen project topic aanmaken als het zover is :p
Surferdude schreef:Je hebt toch wel een beetje gelijk Tweaky
Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Xhermes schreef:Dat beloofd wat! Je kent de regels ondertussen he, bergen foto's :D
tweakmaster schreef:zal me eigen project topic aanmaken als het zover is :p

Heb denk ik nog wel ergens foto's van Tweakmaster...;D
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
tweakmaster
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2186
Lid geworden op: 16 jul 2007, 20:55
Type MR2: AW11

Bericht door tweakmaster »

Uhuh.. gelukkig niet van gebakken eieren, maargoed, laten wij het ontopic houden he ;) :P
Surferdude schreef:Je hebt toch wel een beetje gelijk Tweaky
Afbeelding
BlackMR2

Bericht door BlackMR2 »

tweakmaster schreef: gebakken eieren


daar heb ik nog wel foto's van ;D
FlyingDutchMan

Bericht door FlyingDutchMan »

Eindelijk weer eens wat aan de mr kunnen doen de afgelopen weekenden. Om te beginnen zat ik al een tijd te overwegen om een grotere turbo te plaatsen daar ik de motor toch wel dermate heb opgebouwd dat dit min of meer een 'must' is geworden. De eenvoudigste optie was de CT26 te vervangen door een CT20B. Meer spool, minder 'lag' en de 'redline' ligt iets verderop. Veel zoeken, want CT20's zijn lastig te vinden en vaak (te) duur. Uiteindelijk in Azie een nagenoeg nieuwe voor een leuk prijsje.
Let op de inlaatdiameter, nagenoeg een centimer groter!


Afbeelding


Ook het turbinehuis is een maatje groter:

Afbeelding

Er wordt nog gewerkt aan de olie aan-/afvoerleiding, want die bleek dus niet te passen.. warmtewisselaar zat in de weg.. en de banjo-aansluiting van de aanvoerleiding is niet hetzelfde. dit worden allemaal losse leidingen.

Intussen doorgewerkt aan het afmonteren van alle aansluitingen, (koel)leidingen etc..
Omdat ik een top-mount intercooler ga gebruiken heeft de oliekoeler een plaatsje gekregen in de rechter luchtinlaat.

Afbeelding

Ontsteking wordt een CraneCams Fireball.. voorlopig alle bedrading weer de kofferbak in geleid.. daar gaat ook de kabelboom van de Megasquirt naartoe.. ergens tussenin zie je een oil catch tank nog liggen..

Afbeelding

De Tomei boostcontroller heb ik voorlopig hier een plek gegeven.

Afbeelding
FlyingDutchMan

Bericht door FlyingDutchMan »

om het verhaal nog te vervolgen...
de benzinedruk regelaar heeft inmiddels een plaats tegen het schutbord achter het inlaatspruitstuk gekregen..

nog te doen:
spruitstuk met CT20 monteren (als alle leidingen klaar zijn)
olie aan- afvoer turbo monteren,
oliefilter-houder plaatsen,
oliekoeler aansluiten
IAT sensor plaatsen,
olie tankje plaatsen,
cranecams ontstekings module en bobine plaatsen,
intercooler, piping, BOV plaatsen,
volledige bedrading doen en Megasquirt plaatsen,
remklauwen reviseren,
SPAL ventilator in motorkap bouwen,
alle vloeistoffen vullen...

genoeg te doen, maar het doel is om binnen nu en 6 weken de eerste 'proefvlucht' te gaan maken..
Klein detail hierbij is dat de auto inmiddels niet meer gekeurd is, dus dat wordt lastig proefrijden..
Gebruikersavatar
tweakmaster
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2186
Lid geworden op: 16 jul 2007, 20:55
Type MR2: AW11

Bericht door tweakmaster »

Hey, is het al gelukt met je emmer? mijne is uiteindelijk toch niet de garage in gegaan vanwege prive omstandigheden. Ik ben benieuwd hoe je emmer er voor staat. :D
Surferdude schreef:Je hebt toch wel een beetje gelijk Tweaky
Afbeelding
Plaats reactie