MR2 2.2 (5S-FE) Turbo Project

Ligt je MR2 tot het laatste schroefje uit elkaar omdat hij heftig getuned wordt ? Of wordt je tweezitter volledig gerestaureerd voor de eeuwigheid ? Hier kun je je project delen met de andere leden...

Moderator: Pieten

FlyingDutchMan

MR2 2.2 (5S-FE) Turbo Project

Bericht door FlyingDutchMan »

Eindelijk gaat m'n turbo-project met m'n MR2 van start...

Ik weet niet meer of ik op het vorige forum mijzelf heb voorgesteld, maar voor dit topic gooi ik de 'Emmer'-onfo nog een keer in de groep..
Afgelopen februari 2006 liep ik tegen een '91'er USDM MR2 2.2 liter aan op eBay... Altijd al willen hebben, liefst in het wit.. Ik wilde al een tijdje een project auto, dus dat is em geworden.
Hoewel ik meer van de optische tuning ben, wilde ik ook wel eens meer met techniek doen... turbo, supercharger, nos.. whatever.. Ik wilde dit eerst met m'n Honda Prelude doen, maar dat werd te complex, met name omdat de 2Liter motor niet bekend is in de USA en een 'kitje' dus errug lastig was samen te stellen.
Een voordeel van de MR2, want die komt uit de VS en de 5S-FE motor is ook te vinden in een Camry.. Dat laatste is tegelijkertijd een nadeel, omdat dit een wat minder stevige motor is dan de 3S-GTE en ook bedoeld is al een 'economische' motor (F-serie)... Desalniettemin, gaan struinen op het Internet voor onderdelen en vooral voor veel informatie, vergelijkbare projecten en ervaringen.. Zo ben ik o.a. ook op dit forum terecht gekomen en heb inmiddels een aantal van jullie in het kader van dit project gezien en gesproken.. (en ik ga jullie nog hard nodig hebben ..)
De afgelopen maanden weinig gedaan/kunnen doen ivm andere verplichtingen e.d. In de zomer een paar kleine dingen aan het interieur en ICE.. en alvast wat spul voor de latere body tuning op de kop getikt..
Dit is wat klaar ligt voor het turbo-project:

CT26 turbo + oem spruitstuk + hitteschild,
3” custom polished Downpipe.
1,4mm Cometic 3-laags stalen koppakking,
ARP Trekbouten,
Top Mount IC (celica),
Spal Cooler (voor op de IC),
Racimex oliekoeler,
Oem oliefilter/koeler adapter,
Stage 2 koppelingsset (max. 275 Pk),
Custom Mr.2 Performance Products nokkenassen met hogere en langere lift,
Polyurethane motorsteun rubbers VA, nwe oem rubbers LR,
Complete pakkingsset,
HKS luchtfilter en inlaatpijp,
Cranecams Fireball HI-6 ontstekingsmanager+ P61 Coil /bobine,
Oem 3S-GTE injectoren,
Weapon R benzinedrukregelaar,
Walbro benzinepomp,
Megasquirt II ECU, kabelboom en ‘dry run’ module,
Tomei EVC boostcontroller,
High-temp core bougiekabels,
BOV
Olie opvangtankje,
Gepolijst kleppendeksel,
93+ shifter + alu pookknop
Alle handboeken, microfiches etc. van de MR2.

Nog regelen: inlaatspruitstuk 3S-GTE, wideband O2-sensor, MAP sensor 3S-GTE, slangen oliekoeler.

Nog in overweging: 9.0:1 JE zuigers, schaallager-set krukas, Fidanza vliegwiel, 93+ remmen conversie.

maarrrr... vandaag dus begonnen met de uitbouw van de motor...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Keep Ya Posted!
Grtz,
Ronald
Meer foto's van o.a. de MR2: http://www.ronald-hos.magix.net
Gebruikersavatar
Dorifto Deuce
Zere vingers van het typen..
Berichten: 902
Lid geworden op: 27 dec 2006, 22:32
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Dorifto Deuce »

Mooi kleurtje.. Coole plannen.. Maar is een 3S-GTE swap niet goedkoper en handiger voor als je later meer vermogen wilt?
1994 Super White Toyota Celica GT Four WRC - ST205
Roland

Bericht door Roland »

Waarom wou je persee die 2.2 hebben eigenlijk? Die 5SFE is een mindere motor dan de 3SGE.

Alsnog wel een cool plan.
De MR2 zelf ge-importeerd?
Gebruikersavatar
MR2DIE4
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 467
Lid geworden op: 28 dec 2006, 12:32
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door MR2DIE4 »

gaat een mooi projectje worden.

al heb ik nog paar opmerkingen/tips/vragen:

- waarom geen GE of GTE kop erop zetten? blijkt goed te doen zijn.
- waarom een GTE inlaatspruitstuk? veel GTE rijders gaan juist op zoek naar een GE inlaatspruitstuk of een caldina exemplaar, als het maar sidefeed is.
- ik zou zeker voor upgrade zuigers gaan!
Gebruikersavatar
nakeddotz
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 373
Lid geworden op: 27 dec 2006, 23:06
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door nakeddotz »

[quote="Roland"]Waarom wou je persee die 2.2 hebben eigenlijk? Die 5SFE is een mindere motor dan de 3SGE.

ja maar een voordeel qwa koppel is al de helft minder aangezien de sw21 meer koppel heeft dan de eur.en in de tussensprint meer voordeel heeft.

Ik zou ook idd beginnen met een headswap met een gte head,win je al vermogen mee.

greetzzzzz ivory
Gebruikersavatar
nakeddotz
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 373
Lid geworden op: 27 dec 2006, 23:06
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door nakeddotz »

ik zou idd met de headswap van de 3s-gte beginnen,zou idd een goede start zijn.

greetzzzz ivory
FlyingDutchMan

Bericht door FlyingDutchMan »

Zow, dat was dag vier... ;D
N.a.v. de reacties ff wat vragen beantwoorden...
- de 2.2 5SFE was geen keuze, deze motor zat er nou eenmaal in en is niet bewust op gezocht.. uiteraard liefst direct een 3SGTE, maar dan had ik zeker twee keer (mss zelf 3x) zoveel geld moeten uitgeven bij de aankoop..
- een swap.. had gekund, maar das zeker 2000 á 2500 kosten.. ben tot nu toe de helft daarvan kwijt met deze samengestelde kit...
- het GTE inlaatspruitstuk heeft de voorkeur ivm de top mount IC die ik heb liggen.. geen bochtig buizenwerk nodig dus.. overigens weet ik dat de 5SFE en de 3SGTE kop qua inlaatpoorten afwijken, dus daarvoor zoek ik nog naar een oplossing..
- headswap kan, maar dan heb ik niks meer aan de nokkenassen, kleppendeksel en bougiekabels... en da's zonde.. toch..
- Koppel van de 5SFE is inderdaad lekkurrr pittig!!

Overigens kom ik genoeg 5SF'T'E projecten tegen op het Internet.. waarbij met suc6 goeie resultaten zijn geboekt... Sowieso ga ik ook niet voor een kanon van +300PK... in principe mik ik op 220-245 pk (10-15psi) met deze setup 8) .

Afbeelding

Maar goed.. de motor is vrijwel geheel uit elkaar nu, hangt aan de bok en het enig wat er nog aan/in zit zijn waterpomp, oliepomp, de krukas en de balansassen onderin... (foto later..)

Deze fotoos zijn gisteren genomen.

Afbeelding

Bij de demontage van de koppelingsset kwam ik er helaas achter dat ik de verkeerde Stage 2 set heb gekregen, deze is te groot (drukgroep en plaat zijn een centimeter groter in diameter).. Hoogstwaarschijnlijk een 3SGTE-set gekregen?? :'(

Afbeelding

Afbeelding

:*( De rest van de fotoos moet ik nog maken..

De carterpan zou ik het liefst vervangen, want die ziet er niet meer uit.

:huh: Ook de 3sgte injectoren en de fuelrails matchen allemaal niet.. M.a.w. de gte rail is geen directe pas en ook de injectoren kunnen niet van rail verwisseld worden.. (fotootje volgt nog..)

Tussendoor:
De rest van de uitlaat is verwijderd, en ook die zal geheel vervangen moeten worden. Sowieso is de bocht naar de kat toe bij de 5sfe 'steiler' dan die van een 3sgte... De downpipe die ik heb liggen is van een 3sgte dus ik ga maar eens op zoek naar een 2,5-3" uitlaatsysteem vanaf de downpipe..::)

Morgen rustdag....
Laterz in 2007!!! Enne... hou die vingers heel morgen, want je ziet ut.... geen vingerssss gééé'n turbo projectjesss.... :::|
(en nog veel meer bijkomende nadelen uiteraard...:P )
FlyingDutchMan

Bericht door FlyingDutchMan »

Zow, dat was dag vier...
N.a.v. de reacties ff wat vragen beantwoorden...
- de 2.2 5SFE was geen keuze, deze motor zat er nou eenmaal in en is niet bewust op gezocht.. uiteraard liefst direct een 3SGTE, maar dan had ik zeker twee keer (mss zelf 3x) zoveel geld moeten uitgeven bij de aankoop..
- een swap.. had gekund, maar das zeker 2000 á 2500 kosten.. ben tot nu toe de helft daarvan kwijt met deze samengestelde kit...
- het GTE inlaatspruitstuk heeft de voorkeur ivm de top mount IC die ik heb liggen.. geen bochtig buizenwerk nodig dus.. overigens weet ik dat de 5SFE en de 3SGTE kop qua inlaatpoorten afwijken, dus daarvoor zoek ik nog naar een oplossing..
- headswap kan, maar dan heb ik niks meer aan de nokkenassen, kleppendeksel en bougiekabels... en da's zonde.. toch..
- Koppel van de 5SFE is inderdaad lekkurrr pittig!!

Overigens kom ik genoeg 5SF'T'E projecten tegen op het Internet.. waarbij met suc6 goeie resultaten zijn geboekt... Sowieso ga ik ook niet voor een kanon van +300PK... in principe mik ik op 220-245 pk (10-15psi) met deze setup.

Afbeelding

Maar goed.. de motor is vrijwel geheel uit elkaar nu, hangt aan de bok en het enig wat er nog aan/in zit zijn waterpomp, oliepomp, de krukas en de balansassen onderin... (foto later..)

Afbeelding

Bij de demontage van de koppelingsset kwam ik er helaas achter dat ik de verkeerde Stage 2 set heb gekregen, deze is te groot (drukgroep en plaat zijn een centimeter groter in diameter).. Hoogstwaarschijnlijk een 3SGTE-set gekregen??

Afbeelding

Afbeelding

De rest van de fotoos moet ik nog maken..

De carterpan zou ik het liefst vervangen, want die ziet er niet meer uit.

Ook de 3sgte injectoren en de fuelrails matchen allemaal niet.. M.a.w. de gte rail is geen directe pas en ook de injectoren kunnen niet van rail verwisseld worden.. (fotootje volgt nog..)

Tussendoor:
De rest van de uitlaat is verwijderd, en ook die zal geheel vervangen moeten worden. Sowieso is de bocht naar de kat toe bij de 5sfe 'steiler' dan die van een 3sgte... De downpipe die ik heb liggen is van een 3sgte dus ik ga maar eens op zoek naar een 2,5-3" uitlaatsysteem vanaf de downpipe..

Morgen rustdag....
Laterz!
Leon

Bericht door Leon »

Goed bezig ben benieuwd hoeveel pks eruit komen.
The Honda Kit

Bericht door The Honda Kit »

Ziet er goed uit :lach:
FlyingDutchMan

Update en fotoos!

Bericht door FlyingDutchMan »

Nouw, 't is me ut weekje wel geweest.... ;D

Dit is wat er vanmiddag nog over was van de motor:
Afbeelding

Vanavond tot 10 uur doorgegaan omdat het krukastandwiel er niet al wilde :huh: . Inmiddels wel gelukt :kus: en ook de krukas en zuigers zijn nu verwijderd.

De JE Pistons (9.0:1) zijn besteld en hopenlijk begin volgende week komen ze binnen. Dan kan gelijk het onderblok uitgehoond worden, want de zuigers zijn 0,5 overmaats. Bij de demontage bleek gelijk dat zowel de drijstanglagers en krukaslagers vervangen moeten worden.. Niks schokkends, maar wel slijtage. Op naar de Dealert voor een flinke hoeveelheid schaallagers.

De kop is gisteren gereinigd en ziet er weer fris uit:
Afbeelding

Afbeelding

Nokkenassen waren er al uit, want de kopbouten zitten eronder (Duh!?.. ja, écht eronder..) Na het maken van deze foto zijn alle kleppen verwijderd, zodat er nieuwe klep-seals in kunnen.

Ook zijn in de voor- en achter ophanging Polyurethaan 'rubbers' geplaatst, zodat de motor minder 'schud' (zeg maar gerust straks: "Klappen maakt".. :P ) Fotootje volgt nog..

En tot slot (ik kon het écht niet laten...)
de nieuwe en vooral BRUTE! uitlaat, een Tune-Unlimited 3". Past perfect bij de 3" downpipe.. Dat wordt brullen! 8)
Afbeelding

Voor morgen staat het verwijderen van de benzinetank en het installeren van de nieuwe pomp op de agenda, en als er een beetje tijd over is ::) wil ik alvast de kortere 93+ pook en alu knop installeren.

Tot zover maar weer.. Ik beloof dat ik (nog) meer fotoos zal nemen deze week, want ik kon vandaag slechts een paar maken (geheugenkaart vergeten...:*( )

C U Laterz!
;)
Gebruikersavatar
tilma800
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door tilma800 »

Ziet er goed uit, flink wat werk verzet.

Je wilt niet weten hoe het trilt en lawaai maakt na het plaatsen van vol PU motorophangingen. Gelukkig gaat dat na een tijdje voor een groot gedeelte over.
Afbeelding
Surferdude schreef:Wat is die Dennis toch weer actief de laatste tijd he? :D
MOANDEI
FlyingDutchMan

Bericht door FlyingDutchMan »

Welke PU Mounts heb jij gebruikt?
Deze?:
http://www.twosrus.com/catalog/product_ ... cts_id=215
Gebruikersavatar
tilma800
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door tilma800 »

Ja die. Ik ben er nu wel tevreden over. Het doet wel wat ze zeggen, het schakelt echt een stuk mooier en pakt mooier op. Alleen is er als ze nog gloednieuw zijn veel trilling in de cockpit bij stationair. Tijdens het rijden is het wel goed. Maar de trillingen zijn nu wel veel minder geworden. Het zal ook helpen als ik eens een downpipe-steun maak heb ik ergens gelezen.

Er is ook nog de Vmax torque bar. schijnt ook goed te werken. Ik geloof dat Joshma die eronder heeft. Zou jem eens naar ervaringen moeten vragen:

Afbeelding
Afbeelding
Surferdude schreef:Wat is die Dennis toch weer actief de laatste tijd he? :D
MOANDEI
FlyingDutchMan

Bericht door FlyingDutchMan »

Thnx!

BTW. Ik snap trouwens niet waarom die fotoos nu zo klein zijn?!
En ik merk nu ook dat ze niet meer goed vanuit het webalbum komen als je erop klikt...

Voor de fotoos ff klikken op 'MR2 Engine' van het album dusss!!
Gebruikersavatar
Dorifto Deuce
Zere vingers van het typen..
Berichten: 902
Lid geworden op: 27 dec 2006, 22:32
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Dorifto Deuce »

Ik heb ook die uitlaat, maar dan de originele versie.. Van 't Koreaanse Motoria.

Gozer van Tune-Unlimited heeft er z'n eigen naam op laten zetten.. ;) Echt mooie uitlaatjes. Goed bedrijf ook. :)
1994 Super White Toyota Celica GT Four WRC - ST205
FlyingDutchMan

Bericht door FlyingDutchMan »

Yep, nette pijp om te zien. Wel bruut hoor om straks 3" van voor naar achter te hebben.
Aardige gozer die Freddy, hij heeft een Skyline staan dus dan is het ijs gauw gebroken, tijdje mee staan lullen. Giga werkplaats ook in Ter Aar.
xplorer

Bericht door xplorer »

heel mooi project en ik wil je niet ontmoedigen maar uit eindelijk word het toch nu al bijna net zo duur als een 3sgte swap....of niet je hebt iets heel aparts maar wanneer je zo direct +/- 245 pk hebt vraag ik me af hoe lang de bak en de aandrijfassen van de 5fse het uithouden, bij een swap krijg je ook een bak, wiellagers en aandrijfassen die heel duidelijk dikker en sterker zijn als bij een 5fse...

succes verder nog je komt in ieder geval niet aan het gezeik van de kabelboom met het swappen wat ik heb gehad.
Gebruikersavatar
tilma800
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door tilma800 »

Dat komt wel goed.
Afbeelding
Surferdude schreef:Wat is die Dennis toch weer actief de laatste tijd he? :D
MOANDEI
FlyingDutchMan

Bericht door FlyingDutchMan »

xplorer schreef:succes verder nog je komt in ieder geval niet aan het gezeik van de kabelboom met het swappen wat ik heb gehad.

Geen gezeik met kabelboom?!? Die moet ik waarschijnlijk opnieuw aanleggen, want er komt een Megasquirt II ECU in... Da's zo'n beetje HET gezeik waar ik straks tegenop ga zien..
Plaats reactie