Wat denken jullie van ITB's op een 4AGE?
En dan heb ik het over het toepassen van de ITB's zonder andere modificaties eigenlijk. Heeft dit zin, of is het nutteloos zonder andere modificaties?
En wat moet ik er van verwachten qua vermogenswinst?
Waarschijnlijk moet het smallport inlaatspruitstuk met T-VIS geheel vervallen omdat het anders te complex wordt etc etc.
De discussie is gestart in het TVIS en ACIS topic:
http://81.4.88.28/~mr2club/forum/showthread.php?t=91
Hier wat quotes van mij en anderen:
Roland schreef:En over het toepassen van ITB's bij een 4AGE met T-VIS.
Hoe simpel is dat eigenlijk? Kan je er gewoon ITB's op zetten en klaar? Dat je bijv alleen nog de gasklep aansturing/kabel moet verdelen over de 4 ITB's? of is dit veelste simpel gedacht?
En vallen de ITB's ook te combineren met T-VIS? Dat je de plenum schrapt maar de runners (met TVIS valves) nog behoudt? (dan moet je dat inlaatstuk dus verzagen oid)
Alvast bedankt voor de info en adviezen.ErikV schreef: ITB's er op zetten is inderdaad simpel. Let wel, ik zeg niets over het afstellen, daar komt iets meer bij kijken. Het hele inlaatspruitstuk gaat eraf, echt alles. Daarvoor in de plaats komt eerst een basisplaat waarop dan weer bussen komen. Hierop zitten de throttle bodies. En hier weer boven op komen tot slot die mooie kelkjes. Eventueel afdekken met een airbox-filter combinatie.
Over de gaskabel kan ik kort zijn. Een ITB set is (meestal) onderling verbonden met stangen, net zoals het T-VIS dat is. Je gebruikt dus nog steeds één gaskabel.
Een combinatie van ITB's met T-VIS is misschien wel mogelijk, maar extra complex. En ik denk dat het elkaar eeder tegenwerkt dan helpt. Heel moeilijk, heel duur met weinig tot geen winst.
Tot slot is het zoals altijd een samenspel van diverse delen of factoren. Dus met een ITB alleen ben je er waarschinlijk nog niet. Dan is het tijd om eens over nokkenassen na te denken.
Het beste voorbeeld wat ik zo even snel kom vinden is van Toda:
http://www.toda-racing.jp
Mooi of niet Trouwens, er zijn mensen binnen de club die ITB's gebruiken. Op een 3S-GTE, echt !