ITB's op 4AGE (smallport + T-VIS) ?

Alles over de AW11. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de AW11.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Roland

ITB's op 4AGE ( + T-VIS) ?

Bericht door Roland »

Ok mensen,

Wat denken jullie van ITB's op een 4AGE?

En dan heb ik het over het toepassen van de ITB's zonder andere modificaties eigenlijk. Heeft dit zin, of is het nutteloos zonder andere modificaties?
En wat moet ik er van verwachten qua vermogenswinst?

Waarschijnlijk moet het smallport inlaatspruitstuk met T-VIS geheel vervallen omdat het anders te complex wordt etc etc.

De discussie is gestart in het TVIS en ACIS topic:
http://81.4.88.28/~mr2club/forum/showthread.php?t=91

Hier wat quotes van mij en anderen:
Roland schreef:En over het toepassen van ITB's bij een 4AGE met T-VIS.
Hoe simpel is dat eigenlijk? Kan je er gewoon ITB's op zetten en klaar? Dat je bijv alleen nog de gasklep aansturing/kabel moet verdelen over de 4 ITB's? of is dit veelste simpel gedacht?

En vallen de ITB's ook te combineren met T-VIS? Dat je de plenum schrapt maar de runners (met TVIS valves) nog behoudt? (dan moet je dat inlaatstuk dus verzagen oid)
ErikV schreef: ITB's er op zetten is inderdaad simpel. Let wel, ik zeg niets over het afstellen, daar komt iets meer bij kijken. Het hele inlaatspruitstuk gaat eraf, echt alles. Daarvoor in de plaats komt eerst een basisplaat waarop dan weer bussen komen. Hierop zitten de throttle bodies. En hier weer boven op komen tot slot die mooie kelkjes. Eventueel afdekken met een airbox-filter combinatie.
Over de gaskabel kan ik kort zijn. Een ITB set is (meestal) onderling verbonden met stangen, net zoals het T-VIS dat is. Je gebruikt dus nog steeds één gaskabel.
Een combinatie van ITB's met T-VIS is misschien wel mogelijk, maar extra complex. En ik denk dat het elkaar eeder tegenwerkt dan helpt. Heel moeilijk, heel duur met weinig tot geen winst.
Tot slot is het zoals altijd een samenspel van diverse delen of factoren. Dus met een ITB alleen ben je er waarschinlijk nog niet. Dan is het tijd om eens over nokkenassen na te denken.

Het beste voorbeeld wat ik zo even snel kom vinden is van Toda:
http://www.toda-racing.jp
Afbeelding

Mooi of niet :P Trouwens, er zijn mensen binnen de club die ITB's gebruiken. Op een 3S-GTE, echt !
Alvast bedankt voor de info en adviezen.
Roland

Bericht door Roland »

Zo als dat onderdeel had ik het ook in gedachten, alleen kan ik op de site alleen maar complete kits vinden..

Ik vind het zowiezo mooi eruit zien, en het geeft een bruut geluid. Maar het zou leuk zijn als het wat meer doet.

De motor waar ik het op ga toepassen heeft waarschijnlijk al andere nokkenassen, helaas kan niemand daar 100% zekerheid over geven maar ik ga waarschijnlijk een dyno doen om te kijken hoeveel ie nu doet.
De motor heeft ook een K&N filter erop, rechtstreeks op het inlaatspruitstuk. Er loopt nog wel een buis naar de filter toe (die er dus lucht van buiten naar toe brengt)
hectorcuper

Bericht door hectorcuper »

Smallport met t-vis??

De gek die dat heeft klopt niet.
RowanMR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 621
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:31

Bericht door RowanMR2 »

Het Smallport blok heeft geen T-VIS, omdat de inlaatkanalen standaard al kleiner zijn dan de 4AGE uit de MR2 (Bigport/bluetop). Dit hebben ze gedaan zodat die T-VIS eruit kan en toch ervoor te zorgen dat de 4AGE wat meer koppel heeft onderin. Zonder de T-Vis kleppen zou ook de luchtstroom in hogere toeren (als de kleppen open staan zitten ze alsnog in de weg) verbeterd zijn. Het Smallport blok (ook wel redtop genoemd) kun je herkennen aan de geribbelde bovenkant van het inlaatspruitstuk, ook staat daar geen "T-VIS" op. Volgens mij werd de Smallport pas geleverd vanaf of na 1991, en niet in Nederland.

De ITB's kun je van een 20v Silvertop of Blacktop afhalen en ze vervolgens op je eigen 4AGE schroeven, maar daar heb je dan wel een adapterplaat voor nodig. En probeer maar eens zo'n blok te vinden, waar je dan ook nog de ITB's vanaf mag halen :(
Voor adapterplaat zie:
http://www.technotoytuning.com/productdetail.php?p=372

Ook las ik ergens in het vorige topic dat Pulse Tuning gebruikt wordt voornamelijk voor de uitlaat maar dit is juist ook bedoeld voor de inlaatzijde. Om dit toe te passen worden variabele inlaattrajecten gebruikt, korter traject voor hoge toeren en lang traject voor de lage toeren. Mazda heeft daar een mooi systeem van in zijn 787B LeMans raceauto, en ook het Mazda VRIS systeem is daar een variant van. Tegenwoordig zijn er veel meer autofabrikanten die er gebruik van maken, zo niet allemaal.


Succes in ieder geval,

Groeten Rowan
martien
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 181
Lid geworden op: 27 dec 2006, 20:38

Bericht door martien »

Gebruikersavatar
ErikV
Zere vingers van het typen..
Berichten: 730
Lid geworden op: 27 dec 2006, 22:13

Bericht door ErikV »

De allereerste hit via Google op de term 'ITB 4A-GE ':
Afbeelding
Zo te zien is er info genoeg over dit onderwerp te vinden.
Deze komt dus bij http://www.driftworks.co.uk vandaan. Zoekt en gij zult vinden ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
tilma800
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door tilma800 »

Bij het dagdromen over ooit een V6 in de mr2 lijkt me dit ook wel wat :)
Afbeelding
Surferdude schreef:Wat is die Dennis toch weer actief de laatste tijd he? :D
MOANDEI
Roland

Bericht door Roland »

Dank allemaal.

Ik had het blijkbaar verkeerd om in mn hoofd zitten, van dat Bigport en Smallport, foutje! Je hebt dus blokken met Smallport en geen T-vis, of daar tegenover Bigport en wel T-vis. Foutje.. sorry!
Doet er ook niet echt toe want met de adapters die je op internet ziet (ook zoals die Rowan gaf) wordt dat gedeelte zowiezo geschrapt.

Ik was inderdaad ook al op driftworks.co.uk uitgekomen toen ik hier wat over zocht op google. Maar ik heb nog niet alles gelezen.
Roland

Bericht door Roland »

Dit is ook wel een aardig stukje:
http://www.club4ag.com/faq%20and%20tech ... 6V%204A-GE

Maar ik heb ondertussen ook wat meer op driftworks gelezen.

Het lijkt erop dat het vrij nutteloos is zonder verdere modificaties. Dat had ik niet echt verwacht. Ik had natuurlijk ook geen dikke pk winsten verwacht door simpel weg alleen ITB's te monteren, maarja..
En om alleen voor de (geweldige sound) 500 eu uit te geven.. hmm..

Koppel onderin lijkt wel te verbeteren, kan ik me wel wat bij voorstellen want onderin kan ie dat extra lucht wel gebruiken. (Vol gas onderin is altijd teveel benzine).
Gebruikersavatar
tilma800
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door tilma800 »

Als je later de motor uit wilt bouwen is het mischien toch wel een nuttige aanschaf. Het zal uit zichzelf dan wel geen pk's maken, maar het schept wel de voorwaarden om het te kunnen. Maar het blijft een duur geintje.

Wat zou je voor de rest nog nodig hebben dan?
Afbeelding
Surferdude schreef:Wat is die Dennis toch weer actief de laatste tijd he? :D
MOANDEI
Roland

Bericht door Roland »

Ja daar heb je zeker gelijk in. Maar ik ben net zo oud als die auto, en ik ben maar student, dus alleen voor wat het financiele betreft wil ik niet meteen minimaal 1000 euro erin pompen.. dat kan altijd nog.

Wat je voor de rest nodig hebt is op zn minst iets om de (hoeveelheid) brandstof inspuiting aan te passen, want hij kan dan meer brandstof verbruiken terwijl ie dat niet krijgt (denk dan vooral aan het hoge RPM gebied). Wat ik lees is dat ze toch vaak wel een andere ECU (aftermarket standalone) aanraden, omdat dat pas een echte oplossing is. Maarja dan heb je meteen de kosten verdubbeld hehe.

De huidige situatie is zo:
Afbeelding

Gewoon een K&N filter direct op de plenum. Misschien moet ik het daarmee bij laten?
Mij werd verteld dat hier ook het systeem (ben de afkorting vergeten) vanaf is gesloopt, wat de uitlaatgassen weer een beetje terug in de inlaat stopt vanwege Amerikaanse emissie eisen oid.
(En er zitten dus nog andere nokkenassen in)

EDIT:
Nu ik dit schrijf vraag ik me eigenlijk af waar de inlaat temperatuur sensor zit, ik neem aan dat de 4AGE die ook heeft. Vraag me af of die op een goeie plek zit of niet. Nou ja, blok loopt goed en rijdt lekker. Zal er volgende keer wel naar kijken waar die zit.
Gebruikersavatar
ErikV
Zere vingers van het typen..
Berichten: 730
Lid geworden op: 27 dec 2006, 22:13

Bericht door ErikV »

Roland, zo dus ongeveer
Afbeelding
Even geleend van http://www.padandwheels.com/mr2/intake/intake.html
En dat is precies wat ik ook gedaan heb. En ik had ook al vage plannen om de oude aanzuigbuis weer opnieuw te gebruiken voor aanvoer van koude lucht. Ik wilde alleen een stapje verder, door er een electronisch geregelde blower tussen te zetten. Die regeling zou dan gekoppeld zijn aan de stand van de gasklep. Wie weet komt het ooit nog eens zover.
Wat je verder bedoelt, over die uitlaatgas terugvoer, is het ERG systeem. ERG voor Exhaust Gas Recirculation. Die is er bij mij ook af.

Ach, ITB is niet goedkoop. Het staat super indrukwekkend en klinkt misschien ook wel aardig maar is zonder andere aanpassingen weinig zinvol. En veranderd je motorkarakteristiek dramatisch.
Kortom, ik denk dat er betere manieren zijn om veel geld aan een AW uit te geven.
Afbeelding
Roland

Bericht door Roland »

Bedankt voor de info! en de link.

Dat ziet er wel effe wat anders uit als de MR2 die ik straks heb, bij mij is het echt zoals op dat plaatje wat ik getekend heb hierboven, en zit er niks meer tussen het filter en de prenum, ik zal denk ik nog wel even naar die sensor moeten kijken. Maarja, komt wel goed zo.

En in hoeverre zou het je motor karakteristiek veranderen? Zou het alles op de hoge RPM range gooien en zou je koppel verliezen onderin?

En ERG bedoelde ik idd, is weg bij mij gelukkig. Zou ook aardig wat PK-tjes schelen hoorde ik.
V-toyo

Bericht door V-toyo »

Hallo wie kan me helpen met een kabelboom van de mr2 4AG
aaso

Bericht door aaso »

ErikV schreef:Kortom, ik denk dat er betere manieren zijn om veel geld aan een AW uit te geven.
remmen, banden , onderstel en een hele grote beurt

daarna gewichtsbesparing ;)
Roland

Bericht door Roland »

V-toyo schreef:Hallo wie kan me helpen met een kabelboom van de mr2 4AG
Kan je beter even een nieuw topic over beginnen. En dan moet je even een duidelijke vraag stellen, wat nou echt het probleem is. Er zijn trouwens boeken over de MR2 aw11 (dat is de oude mr2 met 4AGE motor) zoals deze:
http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP. ... _Section=1
Xhermes
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3347
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Xhermes »

Mmm voor het geld wat je uitgeeft om ITB's op je 16V te maken ben je al ongeveer op 3/4 van een echte 20V met ITB's... Wat is dan wijsheid?
Midship Runabout Blog
Website:http://mymr2.nl/
Gebruikersavatar
hydraMR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 313
Lid geworden op: 08 jan 2007, 18:22
Type MR2: AW11

Bericht door hydraMR2 »

Houdt ook rekening met de diameter van de runner en nog belangrijker, de lengte van de inlaatklep tot aan het einde van de kelk.
De lengte moet je berekenen voor jouw specifieke toerental bereik, dat wil zeggen het gewenste toerental gebied waar je in rijdt.
Net als de uitlaat zijde is er aan de inlaat zijde een hoop te berekenen en als je het goed doet en goed in praktijk kan brengen een hoop winst te behalen.
Succes ermee.
Almost done building the NEW one............@Buurman;)
Plaats reactie