Afstellen schroefset

Alles over de MR2 in het algemeen. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de MR2.

Moderator: Pieten

Demo
Heb hier compleet op het gehele internet niets over kunnen vinden, dan maar een draadje :)

tein zit eronder..
maar nu wil ik het al een beetje op de redelijke hoogte hebben, of in ieder geval een idee hebben hoe hoog ik het instel als ik de schroefringen verdraai.

Het boekje is ook niet erg duidelijk erin.
wat ik eruit begrijp is dat als er 25mm over is op het schroefdraad van onderen gemeten, dat er 4mm verlaging is. 5 cm schroefdraad zou 8mm verlaging betekenen.. en ga zo verder.

maar wat is een goede richtlijn? Met 18"velgen en een border kit.
Heb namelijk nooit eerder temaken gehad met verlaging.

4mm? 8mm?

en is mijn theorie wat ik uit het boekje moet begrijpen juist, of snap ik de uitleg uit het boekje niet :)

alvast bedankt.
BlackJax
Ik lul al aardig mee !
Type MR2: AW11
Volgens mij werkt het als volgt:

Set eronder en op de wielen zetten. Meten hoeveel lager je hem wilt hebben. Wielen eraf en moer dezelfde afstand verstellen naar beneden als dat je gemeten hebt. Wielen er weer onder en erop zetten. Voilá.

Lijkt me vreemd als de werkelijke hoogte verstelling anders is dan de verplaatsing van de moer.
Demo
Ja, maar ik heb nu toch aardig het idee dat ik er niets van begrijp :)
iemand op msn met D2's sprak me aan dat ik meot gaan draaien aan de schokbreker zelf.. dus de bevestiging moet losmaken en dan de veerpoot draai om hem te verhogen of te verlagen.

prima, maar wat bepaal ik dan met die schroef ringen????
Demo
oke ik snap er nu helemaal geen zak meer van.
Dat boekje van tein is zo onduidelijk als wat.

Het vermeld geen zak over hoe je de hoogte nu af stellen moet, enkel hoe je de spring rate afsteld, en die moet 25,4mm zijn.

maar de exacte procedure van de ride height afstellen..

nee hoor.. dat doen ze niet
Xhermes
Zere vingers van het typen..
Je hebt er toch van die stel sleutels bij?

Zoals die hier te zien zijn :

Image
Demo
jazeker, maar dat is voor het afstellen van de veerspanning in grote lijnen gezegd. Het punt is, dat ik blijkbaar om de ride-height aan te moeten passen de schokbreker aan de onderkant moet loshalen van de bevestiging aan de draagarm of fusee.. en die dan rechts of linksom moet draaien zodat de zuigerstang in danwel niet uit de schokbreker gaat.

met het bijgeleverde gereedschap kan ik heel mooi de veerspanning hoger zetten, of lager.. maar volgens het boekje moet die met bijgeleverde veer 25,4mm bedragen van onderste punt van de schroefdraad tot de eerstkomende schroefring.
Demo
niemand??
BlackJax
Ik lul al aardig mee !
Is de bracket waarmee hij aan je wielnaaf zit ook in hoogte verstelbaar bij jouw set? In dat geval moet je idd die draaien om de schokbreker heen. Bij de TEIN monoflex die ik had was dat het geval. Op de amerikaanse site staat een engelse handleiding voor de flex set. Helaas niet voor de monoflex dus ik heb toen die van de flex gebruikt. Mss heb ik eroverheen gelezen maar welke set heb jij?
Demo
Ik heb de superstreet.
Geen flex of monoflex.

het valt mij ook op, dat ik de onderste schroefring niet heb!
hieronder een afbeelding van een D2 coilover schroefveer set

Image

De onderste schroefring, daar bepaal je de hoogte mee, maar die zit er bij een Tein SS coilover niet op.

Image

Dus als ik het goed begrijp, moet ik de hoogte verstellen door de veer, aan of los te draaien.

Confirm please

:D

edit

Heb hier een link gevonden, met meer lui met het probleem.
ze blijken enkel afstelbaar te zijn d.m.v de spring rate !
dus daarmee kan ik de hoogte verstellen lijkt me

http://www.tunerfriends.com/forums/arch ... t-463.html
decipherer
Heb ik altijd al vreemd gevonden aan die superstreets. Als ik die set goed begrijp en de hoogte alleen met de veer voorspanning af te stellen is, heb je dus ofwel een hoge auto met een hoge voorspanning. Ofwel een lage auto met een lage voorspanning. Dat lijkt me niet wenselijk?
Surferdude
Wouter verkoopt die dingen toch? Misschien kan hij je verder helpen.
Demo
goed, ben wat verder.
heb inderdaad contact opgenomen met wouter, ondanks zijn uitje heeft hij mij goed kunnen vertellen hoe de vork ind e steel steekt :P

inderdaad, zoals ik al dacht..
bij tein is het met de veer geregeld.

Het systeem is anders dan andere coilover setjes, het is erop gebouwd. Dus moet goed werken.

zit nu met het probleem dat ik de fusees van de droplinks niet loskrijg...

wordt een slijptol op de moer...
Xhermes
Uhm, bij de AW is het dat je een imbus erin doet en vervolgens met een sleutel kan losdraaien. Weet niet hoe dat bij de SW zit?
Xhermes
Ik zet meestal de imbus erin en die komt dan ergens tegenaan vast te zitten. Vervolgens kan je gewoon met je sleutel hem losdraaien. Nooit problemen meegehad eigenlijk.

Het kracht zetten zou ik inderdaad niet met de imbus doen. Het tegenhouden wel :)
Demo
Heb de bout eromheen weggeslepen, ook een stuk van de oude schokbreker moest eraan geloven.

Rubber is helaas kapot gegaan, maar ik heb een van een andere fusee een mooie stofhoes transplantatie volbracht :P

het is weer goed.

Nu zit ik met het probleem, dat die slotmoer, die op de zuigerstang komt, er niet op wil, want de hele zuigerstang van de schokbreker draait mee.

Is zo'n moer met een kunststof ring aan de bovenkant, origineel van tein.
Xhermes
Luchtgereedschap! Daarmee heb je hem alvast voordat hij kan doordraaien.
Demo
ik heb de beschikking over luchtgereedschap, but the fucker isn't coming loose man!

nu heb ik hem los, maar hij moet er ook weer op!
hoe ga ik dat nu weer doen.. aargh

er had toch hier wel een beter systeem voor kunnen worden bedacht??
BlackJax
Ik lul al aardig mee !
Ze raden het af om luchtgereedschap t egebruiken ivm eventueel beschadigen van het binnenwerk. Heb je geprobeerd om de auto op z'n wielen te zetten en dan aan te draaien?
Demo
het zit erop, had met de krik de stabilisator stang omhoog gekrikt waardoor de fusee van de drop link een beetje klem kwam,toen kwam ik over het eerste gedeelte van de schroefdraad heen, en het laatste stukje was een eitje.

Dit mag dicht, opgelost.
nu nog bedenken hoe ik mijn rechterachtervelg eraf krijg.

er is een stukje lug nut afgebroken met schroefdraad :(
dat houd hem tegen
Post Reply