performance upgrade

Alles over de ZZW30. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de ZZW30.

Moderator: Pieten

Joeri
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 162
Lid geworden op: 04 jan 2010, 16:55

performance upgrade

Bericht door Joeri »

Ik zit een upgrade voor m'n zzw te overwegen. Een 2zz swap vind ik vrij kostbaar en ik weet niet of ik met die T-sport wil rijden. Een beetje geleidelijke opbouw van het vermogen is wel zo prettig en 190 pk heb ik ook niet nodig.

Daarom het volgende idee:
- open luchtfilter
- compleet nieuwe uitlaatsysteem met:
* che header
* sportkat of twister (heb alleen geen zin om te gaan schroeven voor de apk)
* rest van het buizenwerk van HKS, Skytune of een maatwerk constructie
- daarna chiptunen

Wat schatten jullie daarmee aan vermogenswinst te bereiken? 20-25 pk?
Ik weet dat de verhouding pk's euro's niet erg optimaal is, maar daar kan ik mee leven. Een swap in Engeland met een 3.0 V6 en alle bijkomende ellende van RDW zit ik niet op te wachten.

Iemand tips/ideeën?
Demo

Bericht door Demo »

volgens mij hoef je niet veel te verwachten van chiptunen, enkel met diesels levert dat wat op in het algemeen.
Joeri
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 162
Lid geworden op: 04 jan 2010, 16:55

Bericht door Joeri »

Tuurlijk en bij voorkeur met een turbo, maar het effect neemt wel toe met een gemodificeerde uitlaat/kat...
Gebruikersavatar
Glenn_k
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 250
Lid geworden op: 21 sep 2010, 23:58
Type MR2: AW11

Bericht door Glenn_k »

Het voordeel van "chiptunen" is vooral merkbaar wanneer je al het een en ander aangepast hebt aan de motor. De tuner kan dan de vermogenskromme van jouw motor glad strijken waardoor je een fijn verloop van vermogen hebt door de toeren en misschien zelfs wat pk extra op topvermogen. Verwacht er met een non turbo geen wonderen van in ieder geval.
Afbeelding
MR2|A man in dandism|New rich & sports
Gebruikersavatar
Peerke
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2033
Lid geworden op: 24 dec 2006, 12:18
Type MR2: ZZW30
Locatie: Langenboom

Bericht door Peerke »

@ Joeri: Vermogenswinst.....in het gunstigste geval een paar PK's.
Afbeelding
Afbeelding
Joeri
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 162
Lid geworden op: 04 jan 2010, 16:55

Bericht door Joeri »

een paar pk's voor het hele programma?
Dat lijkt me niet de moeite waard...
Gebruikersavatar
Glenn_k
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 250
Lid geworden op: 21 sep 2010, 23:58
Type MR2: AW11

Bericht door Glenn_k »

Denk vooral aan de karakteristiek van je motor, de hele tijd pieken/dipjes in je koppel rijdt niet lekker en zo haal je nooit het beste uit je upgrades.
Afbeelding
MR2|A man in dandism|New rich & sports
Joeri
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 162
Lid geworden op: 04 jan 2010, 16:55

Bericht door Joeri »

Even voor de duidelijkheid: denken jullie met de upgrades EN het chippen hooguit een paar PK's te halen? Of alleen het chippen? Dat de karakteristiek er door verandert begrijp ik.
Mijn vraag is wat het in totaal ongeveer oplevert.
Gebruikersavatar
Glenn_k
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 250
Lid geworden op: 21 sep 2010, 23:58
Type MR2: AW11

Bericht door Glenn_k »

Alleen chippen is hooguit een paar pk. Als je alle bovengenoemde upgrades uitvoert met kwaliteits materiaal en dan laat je het door een goede tuner afstellen..15 pk? Ik heb niet echt een idee van wat deze motoren normaal doen met upgrades.
Afbeelding
MR2|A man in dandism|New rich & sports
Gebruikersavatar
whitespyder
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 367
Lid geworden op: 03 jul 2008, 22:30

Bericht door whitespyder »

Joeri, je bent nog een setje oordopjes vergeten in het verhaal ;D

Het vervangen van de hoofdcat voor een downpipe levert misschien nog wel wat enkele pks icm sportdemper en spruitstuk, maar vooral behoorlijk wat herrie, het open luchtfilter daarnaast kan zelfs vermogenverlies geven en eveneens een hoop meer geluid.

Een goede (hoofd)catvervanger is misschien een idee een sportcat, maar die zijn ook nog prijzig denk ik.
Op spyderchat wordt ook nog weleens gesproken over grotere inlaat, weet niet of dat nog 1 of 2 pk uitmaakt?;D
Gebruikersavatar
whitespyder
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 367
Lid geworden op: 03 jul 2008, 22:30

Bericht door whitespyder »

hier een youtube filmpje van mr2 met de PPE header en downpipe op een team moon uitlaat.

http://www.youtube.com/watch?v=KlhN_5D9204

Denk niet dat je dit geluid wil bij jou in de straat, galmt wel lekker haha
Joeri
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 162
Lid geworden op: 04 jan 2010, 16:55

Bericht door Joeri »

samenvattend: hooguit een pk of 15 (mits je geluk hebt), veel herrie (afhankelijke van je einddemper toch ook) en minstens 1500-2000 euro lichter?
Gebruikersavatar
Masacur
Zere vingers van het typen..
Berichten: 647
Lid geworden op: 22 sep 2008, 12:44
Type MR2: SW20/21/22
Locatie: Japan

Bericht door Masacur »

Andere optie is je auto lichter maken door onnodige dingen te demonteren ;D
En er zijn vast wel onderdelen die vervangen kunnen worden door lichtere exemplaren. Maar dat zal waarschjnlijk je comfort verminderen....
De collectie:
1992 MR2 SW20 Targa
2002 S2000 Type-V
1991 Eunos Cosmo 20B
2017 C-HR
1974 Honda SS50
Joeri
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 162
Lid geworden op: 04 jan 2010, 16:55

Bericht door Joeri »

heb ik ook over gedacht, maar dat comfort is ook wat waard. Anders koop ik wel een speedster of elise. Leuk als je naast het circuit woont, maar als je een week of 2 in Italië gaat tuffen, vergaat je de lol wel.
Gebruikersavatar
Sjerief
Zere vingers van het typen..
Berichten: 905
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:18

Bericht door Sjerief »

Als je echt veel meer vermogen wilt hebben dan moet je de turbo kit overwegen, iets prijziger maar wel je wens vervult.
Met je opties eerder genoemd, haal je niet echt veel winst qua vermogen eruit, het kost je wel een vermogen :-/
Afbeelding
Joeri
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 162
Lid geworden op: 04 jan 2010, 16:55

Bericht door Joeri »

turbo is wat mij betreft not done. Teveel kans op storingen. Ik houd het gewoon hier bij. Misschien geef me ik mezelf een paar mooie Sparco stoelen cadeau.
Gebruikersavatar
Sjerief
Zere vingers van het typen..
Berichten: 905
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:18

Bericht door Sjerief »

Joeri schreef: Ik houd het gewoon hier bij. Misschien geef me ik mezelf een paar mooie Sparco stoelen cadeau.

Goed besluit ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

Sjerief schreef:Als je echt veel meer vermogen wilt hebben dan moet je de turbo kit overwegen, iets prijziger maar wel je wens vervult.
Met je opties eerder genoemd, haal je niet echt veel winst qua vermogen eruit, het kost je wel een vermogen :-/
Er is een supercharger voor de 2zz, misschien dat die pas te maken is op de 1zz...? ik denk dat je een andere header eerder kan monteren omdat je de originele niet wilt ivm de pre-cats maar veel scheelt het niet qua performance. De 1zz motor is gewoon erg 'begrensd'. Helaas kan je hem alleen met een turbo upgrade een schop onder zijn kont geven.

De uitlaat zou ik inderdaad niet compleet aanpassen zoals die van het filmpje, want hij is wel heeeel erg luidruchtig! Ik denk dat je de uitlaat meer voor de looks kan veranderen dan voor performance. Want je wint erg weinig van wat je wilt, maar krijgt er letterlijk hoofdpijn voor terug:-/


(als er andere power upgrades zijn wil ik dat ook wel weten! altijd handig)
RowanMR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 621
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:31

Bericht door RowanMR2 »

Wat dacht je van andere nokkenasssen?
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

RowanMR2 schreef:Wat dacht je van andere nokkenasssen?
dat scheelt toch niet erg veel? of vergis ik mij?
Plaats reactie