performance upgrade
Moderator: Pieten
performance upgrade
Ik zit een upgrade voor m'n zzw te overwegen. Een 2zz swap vind ik vrij kostbaar en ik weet niet of ik met die T-sport wil rijden. Een beetje geleidelijke opbouw van het vermogen is wel zo prettig en 190 pk heb ik ook niet nodig.
Daarom het volgende idee:
- open luchtfilter
- compleet nieuwe uitlaatsysteem met:
* che header
* sportkat of twister (heb alleen geen zin om te gaan schroeven voor de apk)
* rest van het buizenwerk van HKS, Skytune of een maatwerk constructie
- daarna chiptunen
Wat schatten jullie daarmee aan vermogenswinst te bereiken? 20-25 pk?
Ik weet dat de verhouding pk's euro's niet erg optimaal is, maar daar kan ik mee leven. Een swap in Engeland met een 3.0 V6 en alle bijkomende ellende van RDW zit ik niet op te wachten.
Iemand tips/ideeën?
Daarom het volgende idee:
- open luchtfilter
- compleet nieuwe uitlaatsysteem met:
* che header
* sportkat of twister (heb alleen geen zin om te gaan schroeven voor de apk)
* rest van het buizenwerk van HKS, Skytune of een maatwerk constructie
- daarna chiptunen
Wat schatten jullie daarmee aan vermogenswinst te bereiken? 20-25 pk?
Ik weet dat de verhouding pk's euro's niet erg optimaal is, maar daar kan ik mee leven. Een swap in Engeland met een 3.0 V6 en alle bijkomende ellende van RDW zit ik niet op te wachten.
Iemand tips/ideeën?
Het voordeel van "chiptunen" is vooral merkbaar wanneer je al het een en ander aangepast hebt aan de motor. De tuner kan dan de vermogenskromme van jouw motor glad strijken waardoor je een fijn verloop van vermogen hebt door de toeren en misschien zelfs wat pk extra op topvermogen. Verwacht er met een non turbo geen wonderen van in ieder geval.
MR2|A man in dandism|New rich & sports
- whitespyder
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 367
- Lid geworden op: 03 jul 2008, 22:30
Joeri, je bent nog een setje oordopjes vergeten in het verhaal
Het vervangen van de hoofdcat voor een downpipe levert misschien nog wel wat enkele pks icm sportdemper en spruitstuk, maar vooral behoorlijk wat herrie, het open luchtfilter daarnaast kan zelfs vermogenverlies geven en eveneens een hoop meer geluid.
Een goede (hoofd)catvervanger is misschien een idee een sportcat, maar die zijn ook nog prijzig denk ik.
Op spyderchat wordt ook nog weleens gesproken over grotere inlaat, weet niet of dat nog 1 of 2 pk uitmaakt?;D
Het vervangen van de hoofdcat voor een downpipe levert misschien nog wel wat enkele pks icm sportdemper en spruitstuk, maar vooral behoorlijk wat herrie, het open luchtfilter daarnaast kan zelfs vermogenverlies geven en eveneens een hoop meer geluid.
Een goede (hoofd)catvervanger is misschien een idee een sportcat, maar die zijn ook nog prijzig denk ik.
Op spyderchat wordt ook nog weleens gesproken over grotere inlaat, weet niet of dat nog 1 of 2 pk uitmaakt?;D
- whitespyder
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 367
- Lid geworden op: 03 jul 2008, 22:30
hier een youtube filmpje van mr2 met de PPE header en downpipe op een team moon uitlaat.
http://www.youtube.com/watch?v=KlhN_5D9204
Denk niet dat je dit geluid wil bij jou in de straat, galmt wel lekker haha
http://www.youtube.com/watch?v=KlhN_5D9204
Denk niet dat je dit geluid wil bij jou in de straat, galmt wel lekker haha
- Masacur
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 647
- Lid geworden op: 22 sep 2008, 12:44
- Type MR2: SW20/21/22
- Locatie: Japan
Andere optie is je auto lichter maken door onnodige dingen te demonteren
En er zijn vast wel onderdelen die vervangen kunnen worden door lichtere exemplaren. Maar dat zal waarschjnlijk je comfort verminderen....
En er zijn vast wel onderdelen die vervangen kunnen worden door lichtere exemplaren. Maar dat zal waarschjnlijk je comfort verminderen....
De collectie:
1992 MR2 SW20 Targa
2002 S2000 Type-V
1991 Eunos Cosmo 20B
2017 C-HR
1974 Honda SS50
1992 MR2 SW20 Targa
2002 S2000 Type-V
1991 Eunos Cosmo 20B
2017 C-HR
1974 Honda SS50
- Sherwin
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1973
- Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
- Type MR2: AW11
Er is een supercharger voor de 2zz, misschien dat die pas te maken is op de 1zz...? ik denk dat je een andere header eerder kan monteren omdat je de originele niet wilt ivm de pre-cats maar veel scheelt het niet qua performance. De 1zz motor is gewoon erg 'begrensd'. Helaas kan je hem alleen met een turbo upgrade een schop onder zijn kont geven.Sjerief schreef:Als je echt veel meer vermogen wilt hebben dan moet je de turbo kit overwegen, iets prijziger maar wel je wens vervult.
Met je opties eerder genoemd, haal je niet echt veel winst qua vermogen eruit, het kost je wel een vermogen
De uitlaat zou ik inderdaad niet compleet aanpassen zoals die van het filmpje, want hij is wel heeeel erg luidruchtig! Ik denk dat je de uitlaat meer voor de looks kan veranderen dan voor performance. Want je wint erg weinig van wat je wilt, maar krijgt er letterlijk hoofdpijn voor terug:-/
(als er andere power upgrades zijn wil ik dat ook wel weten! altijd handig)