Nieuwkomer met een vraag

Alles over de MR2 in het algemeen. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de MR2.

Moderator: Pieten

buisbuizerd
Hallo allemaal,

Gezien ik hier nieuw ben vind ik het gepast er een topic mee te beginnen. Mijn naam is Vincent en ik kom uit Zoetermeer. Ben sinds een maand trotse eigenaar van een MR2 sw20 2.0 en heb er tot nu toe al veel plezier van gehad.

Image

Ik heb echter een klein probleem waarvan het traceren van de oorzaak iets lastiger blijkt dan voorheen gedacht.

Het begint bij het starten, dit gaat alleen als de motor koud is. Is ze warm dan is het een ander verhaal en weigert ze te starten. Vervolgens heeft ze de neiging om uit te vallen indien er niet extra gas gegeven wordt. Rij ik verder met een nog koude motor heeft ze de neiging om te haperen en brandt het 'check engine' lampje. Als er teveel gas wordt gegeven gaat ze stotteren en waarbij er rookpluimen uit de uitlaat schieten.

De bougies en bougiekabels zijn al vervangen samen met het rotorkapje echter heeft dit niet veel effect gehad.

Een maat van mij heeft een donkerbruin vermoeden dat het de Lambda sensor is die roet in het eten gooit. Hier was ik ook overtuigd van omdat in een aantal andere topics dit soort problemen hiermee ook in verband zijn gebracht. Echter is het toch zo dat de lambda sensor pas actief wordt als de motor warm is?
frankie-turbo
Type MR2: AW11
ik denk dat het je distributeur is.. oftewel je nokkenas/krukas positie sensor

deze zit in het apparaat onder je verdelerkap.. dus gewoon je verdelerkap en rotor eraf schroeven, dan de 2 8mm bouten loshalen die de distributeur vastbouten op de cilinderkop,stekker eraf en dan kun je het geheel eruit trekken

deze vervangen met een goede gebruikte, desnoods leen er even 1 zodat je weet of het werkt
je kunt hem van een gen2 of gen3 nemen.. dit maakt niet uit in dit geval.

lambda sensor is het iig niet.. deze heeft niets te maken met starten of haperen ect ect..

je snapt wel dat als de ecu de 0 positie van de krukas niet kan meten dat deze ook niet weet wanneer de bougies moeten vonken en in welke volgorde. als deze sensor slecht is start hij in warme conditie vaak slecht of helemaal niet.. koud doen ze het wel maar dan is het signaal zwak en loopt hij beroerd..
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Welkom medezoetermeerder!

Succes met het probleem ik denk dat je al redelijk op weg wordt geholpen,
Veel plezier met je 2'tje en houd hem heel!

Gr. Sherwin
buisbuizerd
Als ik dat zo lees klinkt het best logisch, ik zal vandaag is kijken of zo'n sensor te vinden is. Denk dat een maat van mij zo'n apparaat ergens heb ligge, komt dus wel goed.

Zodra ik meer weet post ik het hier gelijk.
Sherwin
Trouwens, waar van Zoetermeer woon je eigenlijk?
buisbuizerd
Hey Sherwin! In Rokkeveen :D ( de Stenenbuurt) En jij?
MMaddict
Ik ben zo jaloers op al die mensen die in een HoogMR2Dichtheidsgebied wonen. :party:
Melle
MMaddict wrote:Ik ben zo jaloers op al die mensen die in een HoogMR2Dichtheidsgebied wonen. :party:
Mocht je verhuizen moet je de MR2 landkaart van Nederland gaan gebruiken ;D
Melle
MMaddict wrote:Ik ben zo jaloers op al die mensen die in een HoogMR2Dichtheidsgebied wonen. :party:
Mocht je verhuizen moet je de MR2 landkaart van Nederland gaan gebruiken ;D
MMaddict
Moeten is dwang he ;)
buisbuizerd
En toen was het wachten op de postbode, als die nou ook een MR2 had duurde het mis niet zo lang..
Sherwin
buisbuizerd wrote:Hey Sherwin! In Rokkeveen :D ( de Stenenbuurt) En jij?
Oosterheem (het niet-ghetto gedeelte) haha! Zwarte MR2 Spyder, zie je vast nog wel rijden!

Groetjes
buisbuizerd
Het is ondertussen al een tijdje geweest sinds ik een post heb achter gelaten mbt de mr2 maar ik kom met goed nieuws!

Vorige week kwam mijn pakketje binnen met een 2e hands distributeur, heb deze wegens gebrek aan tijd pas laat kunnen vervangen. De eerste keer ging het fout omdat de nieuwe timing niet goed was. Distributeur er weer tussenuit gehaald en vervolgens het achterwiel rechts eraf gehaald, zo kon ik het vliegwiel zien, deze versteld zodat als ik vanuit boven de motorruimte in keep ik de twee streepjes recht op elkaar zag.

Vervolgens alles er weer terug in plaatsen en WROEM!

Ze doet het weer :D

Mede door Frankie is alles in orde gekomen, heel veel dank!
buisbuizerd
Toch een klein probleem.

Eerder deze middag een klein stukje gereden, tijdens deze rit brandde het 'check engine' lampje weer. Vervolgens was ik van plan om na ongeveer 45 mins na de eerste rit weer weg te rijden echter startte ze niet meer.

Gisteren was ik echter in staat om zonder problemen nog naar Rotterdam te rijden en terug.

Ik vermoed dat er toch nog ergens een storing is. Laat haar nu afkoelen, dit heeft in het verleden ook geholpen, dan start ze iets makkelijker.
frankie-turbo
De onsteking moet op 10 graden na bpd staan.. Dit controleer je door in de diagnose stekker t1 en te1 door te verbinden met een paperclip ofzo. Dan is de ontsteking gefikseerd

Dan neem je een stroboscoop voor ontstekingscontrole en stelt je distributeur af op 10 graden (2de streepje na 0 graden

De rede dat je engine check lamp aangaat is omdat je detonatie hebt..
Vergeet de dealer.. Die weet niet hoe ze dit moeten doen, niet de juiste manier athans,Je kunt beter naar een clubguru gaan

Rij wel rustig nu met detonatie verniel je langzaam je motor
Ps. De stekker onder aan de distributeur kan ook gaar zijn.. Controleer even op kabelbreuken bij de stekker
Ik wed dat als je je ecu reset de motor weer start.. Even de +pool van de accu eraf halen of je efi (7,5amp) zekering in de motorruimte er even uit halen
Arnie
Volgens mij (en het werkplaatshandboek) is het 10 graden VOOR BDP en niet NA.
mr2PUNTfreak
Volgens mij ook.;)
frankie-turbo
Sorry my bad..

Logisch ook haha
buisbuizerd
Heb een tijdelijke fix gevonden voor het probleem; In een sensor die de temperatuur van het koelwater registreerd.

showthread.php?t=8923

Met een koude motor kan ik, als ik deze groene stekker aansluit hem zonder problemen starten. Echter zal hij dan niet meer starten als hij warm is. Haal ik deze los is het probleem opgelost en start hij gewoon.

Verder heb ik hem nu op gehoor afgesteld staan en dien ik hem nog met een apparaat precies af te stellen.

Vele malen dank voor uw hulp.
frankie-turbo
Op gehoor is alles behalve precies, je vernaaid echt je blok op deze manier

Verder heb ik nog nooit meegemaakt dat de motor niet start als de water temp sensor voor de ecu kapot is, technies gezien kan het ook niet
Tevens als deze kapot is geeft de ecu daar een foutcode op
Post Reply