Het is weer zover, de vrieskou lijkt gedaan te zijn en het zonnetje gunt ons zijn warmte. Dus winterbandjes eraf en zomerbandjes erop !
MAAR ! Mijn zomerbandjes zijn toch best aan het verslijten vanachter...
Het betreft Bridgestone Potenza RE040's op de standaard "staggered" setup met de originele post-facelift velgen met originele maten banden.
Dit zijn de maten die op mijn gelijkvormigheidsattest staan voor mijn facelift-model:
VOOR: 185/55/15 81V
ACHTER: 215/45/16 86W
Ik ben zeer tevreden met die banden maar blijkbaar zijn ze niet meer leverbaar. Dus op zoek naar alternatieven. De banden waren heel erg grippy, zeer baanvast, ze gingen relatief lang mee (ik verwacht 25.000km op de achteras). Het lijkt me niet dat het veel beter kan.
Opties met behoud van de originele velgen met beperkte tolerantie:
Yokohama S.drive 185/55 R15 82 V ------------ 80-90€ / band
Yokohama S.drive 205/45 R16 87 W ----------- 100-110€ / band
Toyo Proxes T1R 195/50 R15 82 V -------------- 60-64€ / band Toyo Proxes T1R 205/45 ZR16 87 W ------------- 90-100€ / band
Toyo Proxes R1R 195/50 R15 82 V -------------- 100€ / band Toyo Proxes R1R 225/50 R16 92 V -------------- 130-140€ / band
Kumho Ecsta SPT KU31 185/55 R15 82V --- 70-75€ / band Kumho Ecsta SPT KU31 225/45 R16 89W -- 100-105€ / band
Welke de beste is, ga ik nu nog uitzoeken. Advies is alvast welkom !
Ervaringen online:
KUMHO ECSTA SPT KU31
I've put about 1000 miles on the tyres now in the MR2 - most of these hooning around on Cornwall's b roads whilst on holiday this week. I feel they're nicely bed in now and I've had the chance to drive in very heavy rain, wet, damp and dry roads at all speeds [<80mph]. I kept the pressures at 29/35psi, but I think the rears could take even more. Another observation is that the RR of the rears is ever so slightly bigger than stock (215/45 R16) which over-gears the car a touch more than it is already - 225/40 is probably the better size.
My overall rating so far is 3/5.
The one thing these tyres do not lack in any road condition is grip - so do not let any rumours to the contrary put you off buying.
They inspire a lot of confidence. In fact I prefer them in the wet to the dry.
Road noise is low.
They traimline a fair bit.
They deal with standing water very well.
The side walls are too soft - this softens turn-in due to the rear of the car not reacting as quickly as with RE040s. Also, there is a delay to the front sidewalls loading up which causes a strange springy feel from the steering when cornering fast on dry roads.
These tyres are a good budget option, with excellent grip in wet and dry, but their soft side walls do not suit the MR2's chassis nearly as well as RE040s (or other stiff alternatives).
Toyo Proxes T1R
for the application of daily driving in the MR2 and a more then occasional spirited drive the Toyo T1R is difficult to beat. I am going to be on my 4th season on my current set 23K and they still have another 6-7K in them based on tread depth.
I have 185/55/15 and 215/40/16 sizes. Softer then stone 040 they are better for daily driving. They feel less set then the 040s in the curves but I believe they grip better dry and certainly more so when wet. In expensive, durable and can handle the fun. Not a track tire but a great daily driver.
Toyo Proxes T1R
I've been using Toyo T1-R's for the last 2.5 years and they have been excellent. They've not got particularly stiff sidewalls (relative so Bridgestone RE040's) but the wet weather grip makes up for that. I've always sworn by Goodyear Eagle F1 GSD3's and whilst the Toyos aren't quite as good are as close as you can get without shelling out £100/corner.
I've been running 185/55/15 and 225/40/16 on my 2003 MR2 and the fronts have lasted about 30k whilst the rears about 15k.
Toyo Proxes T1R
Another set of Toyo's on mine. Utterly confidence inspiring in wet and dry, they're a soft tyre so they function well even on a frosty morning. 28psi front and 36psi rear seems perfect for me. They do squirm a bit due to the softer sidewalls but once you get used to the feeling of the car settling into a corner then you don't even notice it.
Way more performance than you ought to expect given the price and having read other's reviews they seem like a perfect match for the MR2.
Yokohama S.drive 195/50/15 (stretched over a 15x8.5 wheel)
Treadwear rating: 300
Longevity: 10k miles of hard driving, occasional fun drifts and burnouts, still have about 10k to go before they are dead (though, i swapped the rears with the fronts). wouldve lasted much longer if i didnt abuse them, i assume
Sidewall stiffness: they are pretty stiff in terms of a non-race tire, they had a hard time stretching them over my wheel, and they feel pretty solid when mountain running.
Grip: for the negative camber that im running, they work VERY well! driving hard in the mountains, i dont think ive had a loss of traction yet. only under hard braking combined with a sharp turn do they start to wash out. but i have to say, my hard driving is me doing 40-45mph on angeles crests clean pavement, so, take that how you will.
in rain, they hydroplane very easily, and its scary how fast they begin to float, even on small puddles
Noise Level (1-10, 1 is silent): 7, fairly loud
Ride quality: 7, okay, but not smooth by any means
Toyo R1R 195/50/15
Treadwear rating: 140
Longevity: Decent for how soft they are
Sidewall stiffness: Pretty stiff, but not race tyre stiff
Grip: For a street tyre they're quite grippy once you get some heat in them. They do feal a little vague, but I think the grip makes up for it.
Noise Level (1-10, 1 is silent): 3, they make some rolling noise but it isn't bothersome. They don't squeal either.
Ride quality: Comfy enough.
How well do they stretch?: They stretch in a nice shape, but are quite stiff. The tyre shop had a little trouble getting them on an 8 inch wheel.
Zomerbanden jaargang 2012
Moderator: Pieten
Afgelopen zondag de wissel weer gedaan met de Outlander.
Wil je een topper: Good Year Eagle F1 Asymmetric of Bridgestone RE050A.
Wil je een subtopper tegen leuke kosten, zeker als het toch alleen zomerseizoengebruik is: Falken FK452.
Wil je een topper: Good Year Eagle F1 Asymmetric of Bridgestone RE050A.
Wil je een subtopper tegen leuke kosten, zeker als het toch alleen zomerseizoengebruik is: Falken FK452.
Echter zijn dat bijna uitslijtend 17" en grotere banden, in ieder geval geen 15" voor vooraan. Zelf hou ik het bij de originele setup van de velgen omdat het het meest neutrale rijgedrag geeft, het de mooiste velgen zijn voor onder de Roadster (in mijn ogen) en het scheelt weer op de bandenprijs naast het aanschaf van de velgen.
- Green Goblin
- Type MR2: AW11
Ook naar Michelin gekeken ?
- Green Goblin
Hm, dan maak ik zeker constant wheelies...
- Green Goblin
Geweldig, ik weet niet hoe ik dat gemist heb ! Maar helaas zijn er in dat type geen geschikte achterbanden, tenzij je meer dan 5% verschil wil hebben op je achteras. Dat kan ik helaas niet doen met de keuring in België.
Ik zie ook dat ze zelfs duurder dan de Bridgestone RE040's zijn, voor een set voor en achter ben je makkelijk 600€ kwijt.
Ik zie ook dat ze zelfs duurder dan de Bridgestone RE040's zijn, voor een set voor en achter ben je makkelijk 600€ kwijt.
- Green Goblin
Dan rijd ik zeker alleen maar op de voorwielen ! (ok, ik zie dat je een facelift hebt, bij mij zitten er gewoon de 205/50R15 op, die staat er tussen)phuncz wrote:geen geschikte achterbanden, tenzij je meer dan 5% verschil wil hebben op je achteras.
Maar goedkoop zijn ze niet nee, maar, op banden moet je ook niet echt bezuinigen. Dan maar geen mooie velgen.
Daar ga ik volledig mee akkoord, ik zeg het zelf vaak genoeg.
Maar ik kan me al geen betere band dan de Bridgestone RE040's voorstellen voor deze auto. Het enige probleem is dat ze niet meer te krijgen zijn en ik moet opletten dat de maten goed kloppen want anders kunnen ze bij de keuring eens zeggen dat de banden vervangen moeten worden.
Op de Engelse MR2 fora wordt die Toyo T1R nog het meeste aangeraden als alternatief maar ik ben altijd benieuwd naar andere ervaringen hier.
Maar ik kan me al geen betere band dan de Bridgestone RE040's voorstellen voor deze auto. Het enige probleem is dat ze niet meer te krijgen zijn en ik moet opletten dat de maten goed kloppen want anders kunnen ze bij de keuring eens zeggen dat de banden vervangen moeten worden.
Op de Engelse MR2 fora wordt die Toyo T1R nog het meeste aangeraden als alternatief maar ik ben altijd benieuwd naar andere ervaringen hier.
De bandjes zitten bijna op hun slijtindicator achteraan dus heb ik er de afgelopen week werk van gemaakt de knoop door te hakken. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Toyo Proxes T1R in maat 205/45 ZR16 87W. De reden dat ik voor deze kies is dat ik hiervan de meeste positieve ervaringen vind op de post-facelift MR2 Roadset en de maat klopt voor de Belgische keuring.
Morgen worden ze gemonteerd en binnenkort kan ik mijn ervaring delen.
Morgen worden ze gemonteerd en binnenkort kan ik mijn ervaring delen.
- SpeedDevil
- Zere vingers van het typen..
bij bridgestone hebben ze iets leuk tegenwoordig.
kun je zelf een design op de wang van de band laten zetten
kun je zelf een design op de wang van de band laten zetten
De opvolger van de Bridgestone Potenza RE050A is de S-001.
Deze heb ik en bevalt erg goed.
Deze heb ik en bevalt erg goed.
Een oud topicje omhooghalen maar het kan wel eens interessant zijn:
De Bridgestone Potenza RE040 zijn terug leverbaar in de maten voor op de originele velgen ! Voor de Belgen onder ons zeer belangrijk als je met de originele velgen rondrijdt maar geen goede banden vind !
De Bridgestone Potenza RE040 zijn terug leverbaar in de maten voor op de originele velgen ! Voor de Belgen onder ons zeer belangrijk als je met de originele velgen rondrijdt maar geen goede banden vind !