Wie had dat nou gedacht...
Zojuist mijn Mr2 US-turbo verkocht aan een Deen.
Ik had mijn auto op marktplaats gehad maar geen serieus bod op gekregen.
Vorige week gratis op autoscout24.nl gezet en VOILÁ een Deen meldt zich. Hij belt mij op, ik stuur nog wat fotootjes en voor ik het weet is de deal gesloten. Woensdag komt ie met het vliegtuig uit Denemarken, stapt op de trein naar de achterhoek...(hij wil 'm toch echt graag hebben zeker) en rijdt 'm rechtstreeks naar Denemarken. Neemt cash eurootjes mee...
Vraagje. Weet iemand hoe je de papierwinkel bij zo'n "export" af moet handelen?
Laat hem in ieder geval een vrijwaringsbewijs tekenen. Dat voorkomt dat jij de boetes die hij krijgt na overdracht moet betalen. Vergeet hem deel 3 van je kentekenbewijs niet mee te geven, die heeft hij nodig om de auto in Denemarken in te klaren.
Is dat alles? Gewoon de hele papierwinkel I, II, III en kopie III meegeven?
Da's makkelijk. Nou vooruit, krijgt hij ook mijn bijna verlopen APK keuringsbewijs erbij
Vrijwaring... is een koopkontraktje door beiden ondertekend ook goed?
Meneer Steffen de Deen heeft netjes woord gehouden en heeft woensdagmorgen het vliegtuig naar Schiphol genomen en vervolgens de trein naar de achterhoek. Hij kwam zowat klaar (brede grijns van oor tot oor) toen hij uit de trein stapte en mij met "zijn" MR2 zag staan bij de taxi-standplaats. 'k Had 'm natuurlijk nog eventjes door de wasstraat gejaagd waardoor de zwarte Mr2 weer glom "als een keutel in de maneschijn"
In Denemarken zijn de auto's zo verrekte duur dat zelfs een MR2 van '92 nog ongeveer 6000 euries importbelasting moet kosten. Tegen de tijd dat hij alle keuringen en heffingen betaald heeft, rijd hij een MR2 van dik 13.000 euro.
Dan moet je toch stapelgek op MR2's zijn toch?
Donderdagmiddag belde hij op dat de reis van 722 km met de MR2 naar Denemarken voorspoedig en zonder mankementen ( pfffff ) verlopen was.
Hij had 'm al aan een paar vrienden geshowed en die vonden 'm erg "hot"
Met de papierwinkel gaat het volgens de RWD alf volgt. Ik kan de auto afmelden zodra ik de NL platen en een kopie van de registratie in Denemarken heb gekregen. Deze stuur ik samen met kopie van mijn ID. naar de RWD. Ik krijg een bewijs van uitschrijving waarmee ik tenslotte nog de verzekering kan opzeggen.
Tot slot voor de Turbo liefhebbers: JOEPIE de turbo is in Nederland weer een stukje zeldzamer geworden nu de mijne in Denemarken terecht gekomen is.