MR2 kopen, EU/USA versie: welke motorswap?

Alles over de MR2 in het algemeen. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de MR2.

Moderator: Pieten

Asmooh
Beste MR2 rijders,

Ik zit al enige jaren in mijn hoofd om een MR2 te kopen.
Helaas is dit nooit gebeurd en heb ik maar een honda gekocht, was wat goedkoper.
Maar nu zit ik het het probleem dat ik nogsteeds een MR2 wil hebben.

Een tijd gelede heb ik in die honda motorswap gedaan, alles plug and play, ecu, kabelboom, zefls de stock bak van oude motor paste op de nieuwe motor.
Motorsteunen enz allemaal niet nodig.

Omdat ik een MR2 wil gaan opbouwen, maar los van mijn celica nooit met toyota heb gewerkt vroeg ik me af hoe het precies zit.

Moeten de motorsteunen worden aangepast?
Hoe zit het met toeren vs koppel / pk.
En hoe betrouwbaar is een blok zodra je er veel vermogen uit wil gaan halen?

Ik kon een lege MR2, 2.2 model met een 5a-fe (stock) motor krijgen.
Naja, wel zonder motorblok maar dat model voor een redelijk leuke prijs

Nu zit ik te kijken wat is beter voor aanschaf, als je de stock motor toch niet gaat gebruiken?

Bij honda zit het zo: een D motor past op een auto met een D motor, ongeacht welke het was. Motorsteunen hoef je niet aan te passen er voor.

Omdat toyota wat meer motorcodes heeft, vind ik het best raar klinken als ik voor elke motor type nieuwe motorsteunen zou moeten gebruiken, en dat ze nergens de zelfde hebben gebruikt?

Voorbeed:

De auto heeft standaard een 2.2 5a-fe motorblok (uit mn hoofd)

* Past daar (motorsteun technisch) een 3sge op? of een 3s-gte?

Mocht het allemaal wat makkelijker zitten zit ik te denken aan een 1MZ-FE motorblok, waarom?

255nm koppel is best leuk, ook al heeft hij "maar" 188pk.
en brengt een camry in "maar" 9.0 seconden naar de 100.
aan de andere kant weegt zn auto wel bijna 1500 vs 1100 van een MR2.
Dus gezien zou je onder het niveau van een 2 liter 3s-ge motorblok (7.8) moeten zitten... toch?

OKe, ik dwaal wat af van het hele gedoe.

Hoe zit het precies met het plaatsen van een 1MZ-FE motorblok in een SW20?
Moeten de motorsteunen veranderd worden? of is alles "plug and play".
Nu is zn 1MZ blok 99% automaat, en dat wil ik natuurlijk niet.
Welke bak is het beste? ik las iemand die de 3s-gte bak heeft gebruikt.

Maar google en ook het forum vertelde mij dat een 3s-gte bak andere ophang heeft?

Naja, los van de bak.. daar komen we nog wel uit denk ik ;)

Hoe zit het met sterkte van zo'n motorblok?

Bij honda (sorry heb meeste honda ervaring). tot 6psi op een stock (D16) motor is zeer goed te doen.

Daarna moet je lage compressie zuigers nemen, eagle drijfstangen, en ga zo maar door.
Hoe zit dat nou bij toyota? en vooral bij een MR2.. want dat is nieuwe koek voor mij.
Intercooler kan je niet meer voor plaatsen, moet je zo'n kleine doen zoals bij de 3s-gte?

Of is dr los van turbo een betere manier om zo'n engine te tunen?
We praten nu vooral over een 1MZ-FE tegenover 3S-GTE.
Qua prijs zou je ongeveer even duur uitkomen denk ik?

Maar wat is beter, en natuurlijk: waarom is het dan wel niet beter?

Net als de SW20 USA en EU versie? 3s-ge vs 5a-fe.
de 5a heeft minder vermogen, maar als je deze auto wil gebruiken, moet je dan ook veel meer aanpassen voor een swap?
Of is het gewoon beter om een 3s-ge auto te kopen?

Sorry voor de vele vragen, maar dan heb ik het een beetje allemaal op een rij :)
Dokter Rob
Zere vingers van het typen..
Type MR2: AW11
wel een paar goede vragen...

succes...;D
johnwoo
Ik zou sowieso niet beginnen met een SW21 chassis (da's de versie met de 5S-FE). Dat chassis heeft namelijk kleinere (single pot) remmen en een onderstel dat wat comfortabeler maar minder sportief is dan het SW20 chassis (het platform voor de 3S-GE en 3S-GTE motoren). De motorsteunen zullen denk ik wel overeenkomen omdat het beide motoren uit de S reeks zijn, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Als je toch al een V6 of turbo swap wil gaan doen, begin dan met een lekker goedkope SW20 2.0 waarvan chassis en carrosserie goed zijn. De motor hoeft dan niet perfect te zijn. Of je kunt wellicht ergens voor een spotprijsje een shell (MR2 zonder motor) op de kop tikken en daar direct een goed blok in hangen.
Gidon-V6
Er staat op dit forum ook een mooie turbo te koop. Ben je in 1 keer klaar.

Toch succes met je plannen.
Asmooh
gidonlamboo wrote:Er staat op dit forum ook een mooie turbo te koop. Ben je in 1 keer klaar.

Toch succes met je plannen.
het gaat niet persee om de turbo setup, aangezien ik een voorkeur voor de V6 heb.
Mij gaat het er meer om, wat moet ik aanpassen.
Moeten de motorsteunen worden aangepast?
Kan ik er een bak op zetten?
Hoe goed is het blok te tunen enz enz
tilma800
Zie mr2oc.com en mr2board.com en http://forums.twobrutal.com

Veel V6 swaps met heel veel informatie.

Happy reading.
ErikV
Oei, lastige vragen over swaps en zo. Daar heb ik niet zoveel kaas van gegeten.

Wat ik dan toch wil opmerken. Als je al jaren droomt van een MR2, waarom wil je dan meteen al, nog voordat je er in gereden hebt, ingewikkelde technische wijzigingen uitvoeren. Je droomt er toch zeker van om er in eentje te rijden?
Met andere woorden, waarom koop je niet eerst een MR2 om in te rijden. Stel dat het je helemaal niet bevalt. Het lijkt me beter dit vooraf uit te vinden. Scheelt een hoop geld, tijd en moeite.

Tenzij je alleen de swap zelf als uitdaging ziet. Maar dan denk ik dat je de verkeerde motivering hebt, en zeker ook de verkeerde auto.

Maar ja, is mijn mening. Hoe dan ook, succes natuurlijk.
Roland
Verder kunnen de 3S-GTE's max 1 bar (dus 14 psi) aan, met standaard onderdelen.
corollaWRC
Ik lul al aardig mee !
Als je van een sw21 kas gaat beginnen, kun je er volgens mij gerust de 1MZ-FE blok er in lepelen. Daar hij uit de camry komt en de 5S-FE ook gebruikt werdt voor de Camry zowel voor de MR2, zou het volgens mij moetten passen met de originele motorsteunen enzo. Dit lijkt mij het meest logische.
Ik zou er van opkijken moestten ze enkel voor de V6 blok de camry gaan aanpassen:-/ .

Ik ben hier totaal niet zeker van, maar ik vindt dit toch het meest logische.;)
Asmooh
ErikV wrote:Oei, lastige vragen over swaps en zo. Daar heb ik niet zoveel kaas van gegeten.

Wat ik dan toch wil opmerken. Als je al jaren droomt van een MR2, waarom wil je dan meteen al, nog voordat je er in gereden hebt, ingewikkelde technische wijzigingen uitvoeren. Je droomt er toch zeker van om er in eentje te rijden?
Met andere woorden, waarom koop je niet eerst een MR2 om in te rijden. Stel dat het je helemaal niet bevalt. Het lijkt me beter dit vooraf uit te vinden. Scheelt een hoop geld, tijd en moeite.

Tenzij je alleen de swap zelf als uitdaging ziet. Maar dan denk ik dat je de verkeerde motivering hebt, en zeker ook de verkeerde auto.

Maar ja, is mijn mening. Hoe dan ook, succes natuurlijk.
Klopt, ik wou eigenlijk eerst een normale MR2 en daarna hem gaan opbouwen en verbouwen.
Maar om dit te weten heb ik alsnog de reasearch nodig er van, vandaar dat ik met vragen kom. Dan weet ik de antwoorden zodat ik niet alles op het laatste moment moet doen

wat men zegt:

- Three of four engine mounts are located on the gearbox. You re-use your stock mounts for this. The right hand engine mount (on the front of the engine) needs to be custom fabricated.

- You can use the S54 gearbox from your 3SGE if you want, but you will need to drill some spare holes in the case to match the V6 block. Only 3-4 bolts will line up.

niet echt plug and play merk ik
decipherer
Als je een turbo bak gebruikt past deze gewoon op een 1mz-fe. Je moet dan alleen wel turbo assen en naven erbij hebben.

De motorsteun hoeft niet aangepast te worden aan het chassis, alleen het deel wat aan de motor zit moet aangepast worden. Fourveesix van twobrutal.com verkoopt deze aangepaste steunen.

Mechanisch gezien is het vrijwel plug and play (ook aangepast uitlaatspruitstuk kan je evt kopen, laatste stuk van de uitlaat zul je wel zelf moeten fabriceren). Electrisch ligt het iets ingewikkelder.
Asmooh
decipherer wrote:Als je een turbo bak gebruikt past deze gewoon op een 1mz-fe. Je moet dan alleen wel turbo assen en naven erbij hebben.

De motorsteun hoeft niet aangepast te worden aan het chassis, alleen het deel wat aan de motor zit moet aangepast worden. Fourveesix van twobrutal.com verkoopt deze aangepaste steunen.

Mechanisch gezien is het vrijwel plug and play (ook aangepast uitlaatspruitstuk kan je evt kopen, laatste stuk van de uitlaat zul je wel zelf moeten fabriceren). Electrisch ligt het iets ingewikkelder.
Bedankt voor je uitleg,
Mechanisch snap ik het nu een beetje denk ik.
Technisch gezien, bij honda kon je gewoon de kabelboom blijven gebruiken, ik ga dr nu vanuit dat dat niet zo makkelijk gaat en dus ook alles van die camry moet gaan gebruiken?
decipherer
Je moet de kabelboom van de motor er inderdaad bij hebben. Die moet je op de een of andere manier aan de kabelboom van de auto maken. Hoe precies ben ik nog niet achter. Daarnaast moet je de ecu ook laten denken dat er een automaatbak aan hangt anders loopt de motor niet lekker. Ook kan het zijn dat de 1mz-fe ecu is uitgerust met diefstalbeveiliging, deze kan in de ecu zijn ingebouwd. Ik heb een ecu voor manuele bak zonder diefstalbeveiliging gevonden en deze hoop ik dan ook te kunnen gebruiken. Goed ebay in de gaten houden, dan koop je zo'n ding voor een appel en een ei :) Ik heb echter ook nog de originele ecu voor de automatische bak (met contactsleutel ivm de diefstalbeveiliging) achter de hand.
.
Asmooh
Hallo, ik heb op die site zitten zoeken.
Nu las ik:

The 1MZ is better, in my opinion only if you're not planning to add much boost. It's a wiring nightmare compared to the 3VZ - being ODB2.

de bedoeling is dat ik juist wel veel HP wil.
en de 94+ 3VZ-FE heeft 200HP Stock, en dat vind ik wel interessant.

Past dat blok net zo easy als een 1MZ?
decipherer
Mechanisch is dat vergelijkbaar met een 1mz-fe. Electrisch is een 3vz-fe eenvoudiger aan te sluiten als een 1mz-fe. Ook voor de 3vz-fe kan je de motorsteun bij fourveesix kopen.
De 3vz-fe is wordt over het algemeen als sterker beschouwd dan een 1mz-fe. Dus beter voor boost. De zuigers schijnen het zwakke punt te zijn. Bij de 1mz-fe zijn ook de drijfstangen zwak. Die zijn bij de 3vz-fe beter naar het schijnt. Op eerder genoemde forums kan je daar alles over vinden :) Ook verkooppunten voor gesmeedde zuigers etc. (sea2sky tuning)
Gidon-V6
Fourveesix verkoopt geen motorsteunen meer. Productiekosten waren te hoog. Dus ik ga eens paul woods emailen of hij ze kan krijgen. Anderes ga ik er zelf een paar laten maken (goede vriend is metaalbewerker). Dus dan moet iedereen die er een wil hebben een gil geven.

Decipherer, waar zijn die uitlaatspruitstukken dan te krijgen?

Wel is het raadzaam de koppakking van de 3vz altijd te vervangen voor je hem inbouwd.
decipherer
Beetje late reactie, maar goed. Wellicht kan je de motorsteunen nog krijgen bij sea2skytuning. Die heeft er een hoop ingekocht (maar ook hard verkocht, dus kan goed zijn dat die er geen meer heeft).

Brad bedell maakt(e?) uitlaatspruitstukken voor een 1mz-fe:

Image

http://home.roadrunner.com/~bedellracing/

Ook op ebay is wel wat te vinden aan uitlaatspruitstukken voor een 1mz-fe:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Toyota-S ... 0038165175
Asmooh
decipherer wrote:Mechanisch is dat vergelijkbaar met een 1mz-fe. Electrisch is een 3vz-fe eenvoudiger aan te sluiten als een 1mz-fe. Ook voor de 3vz-fe kan je de motorsteun bij fourveesix kopen.
De 3vz-fe is wordt over het algemeen als sterker beschouwd dan een 1mz-fe. Dus beter voor boost. De zuigers schijnen het zwakke punt te zijn. Bij de 1mz-fe zijn ook de drijfstangen zwak. Die zijn bij de 3vz-fe beter naar het schijnt. Op eerder genoemde forums kan je daar alles over vinden :) Ook verkooppunten voor gesmeedde zuigers etc. (sea2sky tuning)

Bedankt voor je reply,
Nu weet ik in ieder geval dat het verstandiger is om een 3VZ-FE te gaan zoeken.

Zover ik las is het aanbevolen om direct de koppakking te doen, en ik neem aan dan als hij toch open ligt ook direct de zuigers en drijfstangen + lagers? als we toch bezig zijn?

In ieder geval bedankt.
Mocht iemand een nederlandse site hebben die ze kan bestellen hoor ik het heel erg graag!
black thunder
je maakt het jezelf wel aardig lastig zo. je kunt voor acceptabele prijzen een mr2 turbo kopen die over de 200 pk heeft en een koppel tegen de 300nm. de hele auto is dan al geschikt voor het vermogen (denk bijv aan remmen) en je ligt niet de hele dagen te sleutelen voordat je kan rijden.

ik begrijp je voorkeur voor een v6 maar bedenk wel dat het veel geld en tijd kost!
franksmits
black thunder wrote:je maakt het jezelf wel aardig lastig zo. je kunt voor acceptabele prijzen een mr2 turbo kopen die over de 200 pk heeft en een koppel tegen de 300nm. de hele auto is dan al geschikt voor het vermogen (denk bijv aan remmen) en je ligt niet de hele dagen te sleutelen voordat je kan rijden.

ik begrijp je voorkeur voor een v6 maar bedenk wel dat het veel geld en tijd kost!

correct!
Post Reply